تهران- ایرنا- اردشیر صالح‌پور معتقد است: تئاتر اشرافی مصرف‌گرایی را به جامعه تحمیل می‌كند و این مساله با ذات فرهنگی ما منافات دارد.

اردشیر صالح‌پور روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: تئاتری كه با نام‌هایی از جمله لاكچری، اشرافی و تجملی از آن یاد می شود همواره در گرو امری به نام گیشه است و این موضوع به دلیل ذات و ماهیت پول و سرمایه‌ای كه در خود دارد تئاتر را از ارزش‌های حقیقی و حقوقی آن دور می‌كند.
وی با بیان این كه در جامعه ایرانی تئاتر نه به عنوان تفنن صِرف بلكه به عنوان رسالت و مدیوم فرهنگی و هنری عمل می‌كند، افزود: تئاتر اشرافی سلیقه‌ای مصرف‌گرایانه را به جامعه تحمیل خواهد كرد كه با ذات فرهنگی ما منافات دارد.
این استاد تئاتر با بیان اینكه رواج تئاتری كه امروز همه به عنوان «لاكچری» از آن یاد می‌كنند با رواج مصرف‌گرایی تئاتر را از ارزش‌های ذاتی آن دور می‌كند، اظهار داشت: این تجمل‌گرایی كل روح جامعه را تحت تاثیر قرار داده و به تجارت منتهی می‌شود.
وی با تاكید بر اینكه حضور چهره‌های سینمایی برخلاف ذات تئاتر است، تصریح كرد: تماشاگر این نوع تئاتر، مخاطب سینماست كه برای دیدن سلبریتی سینمایی، خود را به سالن تئاتر می‌رساند و این موضوع نیز معضل محسوب می‌شود.
وی افزود: حضور چهره‌های سینمایی كه در تمامی مناسبات حتی سیاسی هم دیده می‌شود، رشدی كاذب را ایجاد می‌كند كه نفعی هم برای جامعه در پی ندارد؛ این موضوع در تئاتر نیز شرایط دور شدن از ارزش‌ها را فراهم می‌كند.
وی با تاكید بر اینكه با تئاتر اشرافی موافق نیستم زیرا هنرهای نمایشی باید ذات، حقیقت و هویت خودش را حفظ كند، گفت: این جریان از زمان ورود عنصری به نام تهیه‌كننده در تئاتر ایجاد شد. همین مساله خود الگوی سینمایی دارد زیرا این فرد تنها به گیشه می‌اندیشد و این در حالیست كه تئاتر به گیشه اهمیتی نمی‌دهد.
وی با اشاره به اهمیت رعایت حق و حقوق اهالی تئاتر، تصریح كرد: دولت و نهادهای فرهنگی باید برای تئاتر اصیل، متعهد، هوشمند و ارزشمند هزینه و از آن حمایت كنند زیرا اگر هنرمندان مجبور به برآوردن توقع و انتظارات تماشاگران باشند باید از ارزش‌های هنری بگذرند.
وی با بیان اینكه قرار نبود بعد از انقلاب اسلامی به مصرف گرایی برسیم زیرا اعتقادات دیگری داشتیم، تاكید كرد: این نوع زندگی با روح انقلاب و اندیشه جامعه منافات دارد زیرا ما قناعت را پیشه كردیم. مصرف گرایی یك فرهنگ آمریكایی است كه نباید زیربار آن برویم زیرا با تجلی این روش زندگی، فرهنگ نیز تغییر می‌كند.
صالح‌پور با اشاره به اینكه این روزها به هر سالنی برای اجرای نمایش مراجعه كنید داشتن یا نداشتن چهره سینمایی در نمایش از نخستین سوالاتی است كه پرسیده می‌شود، اظهار داشت: این درست نیست كه با چهره‌های سینمایی به تئاتر هویت بدهیم زیرا در اصل سینما و تلویزیون باید وامدار تئاتر باشند اما این روزها تئاتر به سمت وامداری از سینما رفته است.
این كارگردان تئاتر با اشاره به اینكه فردی با حضور در دو فیلم سینمایی توانسته به شهرت برسد امروز در چندین نمایش حاضر می شود تاكید كرد: این روند با تئاتر كه ماهیت نقد، اندیشه و فلسفه دارد در یك راستا قرار ندارد.
وی افزود: این درد جامعه است كه خود حاصل بی اعتنایی و خاموشی مدیران فرهنگی ماست.
به گفته وی، تئاتر اشرافی این هنر را از ذات خود دور می‌كند و به ضد ارزش‌ها نزدیك می‌كند زیرا این افراد با تئاتر قصد كاسبی را دارند.
وی افزود: تئاتر باید با ایجاد زیرساخت نخبگی و روشنفكری در خدمت آحاد جامعه باشد و در شرافت و حیثیت خود باقی بماند.
وی تاكید كرد: نمایش اشرافی می‌تواند در جامعه وجود داشته باشد اما نباید با متر و معیار هنر تئاتر سنجیده شود.
فراهنگ **7561 ** 9053