پكن- ایرنا- روزنامه «چاینا دیلی» ارگان رسمی دولت چین در سرمقاله امروز دوشنبه خود نوشت: دنیا با تحریم ها علیه ایران موافق نیست. آنها نمی خواهند به گذشته برگردند و با سیاست حداكثر فشار آمریكا بر ایران مخالف هستند و این می تواند دولت ترامپ را وادار به بازگشت به میز مذاكره كند.

به گزارش ایرنا، پرشمارگان ترین روزنامه انگلیسی زبان چین در این تحلیل تاكید كرد كه حفظ توافق هسته ای ایران موسوم به «برجام» به دلایل مختلف كاربردی، حیاتی است.
چاینا دیلی نوشت: آمریكا با دلایل و استنادهایی غیر منطبق به طوری كه نتوانست كشورهای دیگر امضا كننده این توافق و جامعه بین المللی را قانع كند، به توافق هسته ای پشت كرد و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا آن را نقض و تلاش كرد ایران را به انزوا بكشاند.
این روزنامه دولتی چین افزود: ترامپ با چنین اقدام نادرستی باعث شد تا نگرانی از رویارویی شدید آمریكا و ایران افزایش یابد و همزمان باعث شود اسراییل و عربستان سعودی با استفاده از این فرصت، تنش ها را تشدید و وضعیت خاورمیانه را پیچیده تر كنند.
چاینا دیلی ادامه داد: با تحریم های نفتی كه آمریكا علیه ایران بكار گرفته، بازار بین المللی با كمبود نفت مواجه شده است و وضعیت به مراتب بدتر خواهد شد.
چاینا دیلی خاطر نشان می كند هرگز دیگر كشورهای تولید كننده نفت كه مدعی تامین نفت بازار شده اند نمی توانند این خلاء را پر كنند و كسی نمی تواند غیبت ایران یكی از بزرگترین تولید كنندگان و صادر كنندگان نفت جهان را در این بازار پر كند.
در تحلیل این روزنامه آمده است آمریكا حالا خود باعث می شود كه ایران به متحدان و یاران سنتی خود از جمله روسیه و سوریه، لبنان و حزب الله نزدیكتر شود خاورمیانه وضعیتی بغرنج تر پیدا خواهد كرد و چند جانبه گرایی نیز به مخاطره می افتد.
چاینا دیلی می نویسد ایران می خواهد برجام را حفظ كند اما باید منافعش تامین شود اگر فشارهای آمریكا به همین شكل ادامه یابد و فروش نفت پایین تر برود، شرایط برای ایران بدتر می شود و این كشور ممكن است حتی در اندیشه توقف صادرات نفت به طور كلی به كشورهای دیگر شود و این برای دنیا زیانبار خواهد بود.
روزنامه تاكید می كند حفظ برجام از هر زمان دیگری سخت تر شده است اروپا دچار شكاف بزرگی با آمریكا شده است و می خواهد این توافق اجرا شود ایران و آمریكا هم به دلیل نقض برجام از سوی واشنگتن دچار مناقشه شدیدی شده اند و ابزارهای كافی برای فایق آمدن بر یكدیگر ندارند و یك مخمصه دیگر برای طرفین ایجاد شده است.
چاینا دیلی نوشت امروز اما شرایط با گذشته فرق دارد دنیا با تحریم ها موافق نیست آنها نمی خواهند به گذشته برگردند و با سیاست حداكثر فشار آمریكا بر ایران مخالف هستند و این می تواند دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا را وادار كند كه بتدریج به میز مذاكرات برگردد.
روزنامه چینی مسئولیت امضا كنندگان توافق هسته ای را ضروری تر و سنگین تر از هر زمانی دانسته و از آنها خواسته است كه با همكاری مشترك با تحریم ها و فشارهای آمریكا مخالفت كنند و سعی كنند تا خسارات تحریم برای ایران را به حداقل برسانند.
این روزنامه چینی اضافه می كند كه كشورهای ذی ربط باید راه را برای مذاكرات آمریكا و ایران باز كنند زیرا اگر ایران تصمیم بگیرد از توافق هسته ای خارج شود و طرح های اتمی خود را از سربگیرد، امكان رویارویی در خاورمیانه بیشتر خواهد شد و صلح منطقه ای قربانی این شرایط خواهد بود.
آساق**231**1904**