تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸

مشهد - ايرنا - صنعت غذا در خراسان رضوي به عنوان منبع مهم درآمد سهم بسيار در جذب گردشگر، اشتغال و توسعه استان دارد كه بايد به اين ثروت نهفته بهاي بيشتري داده شود.

صنعت غذا سومين صنعت درآمدزا در جهان است كه درآمد سالانه آن در ايران به 200 ميليارد دلار مي رسد، ايران در رنكينگ غذاي حلال جزو 10 كشور اول دنيا نيست در حالي كه ظرفيت هاي بسيار در اين حوزه دارد.
صنعت غذا در خراسان رضوي نيز قدمت بسيار دارد و از باسابقه ترين صنايع در كشور است، اين استان پس از تهران و آذربايجان از نظر گستردگي، حجم و تنوع توليدات غذايي در جايگاه سوم كشور قرار دارد.
602 واحد صنعتي فعال در زمينه صنايع غذايي در اين استان فعاليت دارد كه سهم آن از كل صنايع خراسان رضوي، 13 درصد و ارزش افزوده آنها 22 درصد است، همچنين صنايع غذايي سومين صنعت اشتغالزايي بخش صنعت استان به شمار مي رود.
بيشتر شركت‌ هاي توليدكننده صنايع غذايي در خراسان رضوي مربوط به بخش خصوصي هستند، يكي از مهمترين ويژگي هاي صنايع غذايي در استان را مي توان دسترسي آسان به مواد اوليه دانست به طوري كه محصولات كشاورزي، دامي، باغي با تنوع خوب و گستردگي بسيار در دسترس مي باشد.
غذاهاي سنتي در مشهد و ييلاقات اطراف آن را مي توان يكي از 10 جاذبه نخست خراسان رضوي دانست و سالن هاي غذاخوري متعدد در اطراف حرم مطهر رضوي و مناطق تاريخي و گردشگري اين شهر جزو بهترين سالن هاي غذاخوري شرق كشور هستند.
افراد بسيار در عرصه طبخ غذا و سفره آرايي در مشهد صاحب نام هستند كه به تنهايي يك برند به شمار مي روند.
همه اين مطالب ظرفيت بسيار صنعت غذا در خراسان رضوي را نشان مي دهد كه در اين راستا توليدكنندگان و كارشناسان اين صنعت در نشستي كه با حضور خبرنگاران در محل خانه صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد،
بر معرفي هر چه بيشتر و استفاده از اين مزيت براي توسعه صنعت گردشگري تاكيد كردند.

* برند صنايع غذايي در كشورهاي آسياي ميانه
دبير خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي در اين نشست گفت: 602 واحد با سرمايه گذاري 16 هزار و 280ميليارد ريال و اشتغالزايي براي 40 هزار و 200 نفر در حوزه صنايع غذايي خراسان رضوي فعاليت دارد كه اين آمار 13 درصد واحدهاي صنعتي، 10 درصد سرمايه‌ گذاري ‌در حوزه صنعت و 21 درصد اشتغال اين بخش در استان را شامل مي‌ شود.
فيروز ابراهيمي افزود: سالانه 25 تا 30 ميليون گردشگر به مشهد مي ‌آيند كه بيش از 60 درصد هتل‌ هاي اين شهر را اشغال مي‌ كنند و يكي از صنايعي كه در ايام حضور گردشگران در خراسان رضوي به‌ صورت ويژه نمود دارد، صنعت غذاست.
وي اظهار داشت: امسال و در پي نوسانات نرخ ارز از 25 گروه كالاي اساسي در خراسان رضوي در 19 گروه آن افزايش توليد و در 6 گروه ديگر كاهش توليد داشتيم.
وي گفت: واقعي شدن نرخ ارز، فعاليت عمده واحدهاي توليدي را در خراسان رضوي داراي توجيه اقتصادي نموده و شرايط خوبي را براي بخش توليد رقم زده است.
دبير خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي افزود: واقعي سازي نرخ ارز براي كشور لازم بود ، هرچند اين واقعي شدن، هزينه هاي زندگي را افزايش داده است اما بايد به نحوي شرايط كنوني را مديريت كرد.
يك توليدكننده حوزه صنايع غذايي نيز در اين نشست گفت: صنايع غذايي از مزيت هاي اين استان و جزو اقلامي است كه در كشورهاي آسياي ميانه از جمله گرجستان و ارمنستان شناخته شده است.
عليرضا نبي افزود: پس از نوسانات نرخ ارز، اولين بار است كه توليدكنندگان صنايع غذايي استان قيمت واقعي محصولات صادراتي خود در خارج از كشور را لمس مي كنند و در مجموع واقعي شدن قيمت ارز، صادرات محصولات غذايي را رونق داده است.
وي اظهار داشت: در اين شرايط، افزايش صادرات محصولات صنايعي مانند صنايع غذايي يا محصولات كشاورزي به مراتب درآمد بيشتري از مصرف آن در داخل كشور دارد و تقريبا شرايط كنوني، وضعيت مناسبي را براي صادر كنندگان ايراني در خارج از كشور ايجاد كرده است.
كارآفرين نمونه كشور و مدير گروه كارخانجات زيتون آرشيا گفت: در شرايط كنوني گردشگري توجيه اقتصادي پيدا كرده و ايران و به تبع آن خراسان رضوي پر از جاذبه هاي گردشگري است كه يكي از اين جاذبه ها، غذا است.
نبي افزود: آذر ماه امسال قرار است دومين نمايشگاه اختصاصي گردشگري، صنعت غذا و شيريني در مشهد گشايش يابد كه در اين نمايشگاه علاوه بر حضور برندهاي غذا در خراسان رضوي، توليدكنندگان كشورهاي ديگر از جمله كشورهاي آسياي ميانه نسبت به حضور در اين نمايشگاه يا بازديد از آن ابراز تمايل بسيار داشتند.
وي اظهار داشت: برگزاري اين نوع نمايشگاه ها روحيه اميد را در جامعه تقويت مي بخشد و براي توليدكنندگان و عرضه كنندگان محصولات غذايي نيز اميدبخش است، اگر به برگزاري نمايشگاه هايي مانند نمايشگاه غذا به عنوان يك جاذبه گردشگري بهاي بيشتري داده شود، در رونق صنعت گردشگري نيز موثر خواهد بود، چرا كه صنعت گردگشري مي تواند جاي اتكا به درآمدهاي نفتي را بگيرد.

* نخستين واحد توليد غذاي گرم ايران در مشهد
مديرعامل اولين واحد توليد غذاي گرم در ايران نيز در اين نشست گفت: غذاي گرم صنعتي مي تواند جايگزين مناسب براي فست فودها و روش مناسب براي حفظ غذاهاي سنتي ايراني باشد.
رحيم غروري افزود: به دليل اينكه مردم زمان كمتري در طول روز براي پخت غذا دارند، لذا به مصرف فست فودها سوق پيدا كرده اند كه اين امر علاوه بر لطمه زدن به سلامتي مردم، غذاهاي سنتي ايراني را در گذر زمان از ذهن مردم پاك مي كند.
وي اظهار داشت: واحد توليدي 'فراپخت' با هدف حفظ غذاي سنتي ايراني و تحويل غذاي گرم استاندارد و سالم به مردم در سال 1395 با ظرفيت اسمي توليد روزانه 75 هزار پرس غذا در 400 نوع مختلف به عنوان اولين كارخانه توليد غذاي گرم در ايران در شهرك صنعتي توس راه اندازي شد.
وي گفت: اين كارخانه در زميني با زيربناي سه هزار و 200 مترمربع با سرمايه گذاري 200 ميليارد ريال راه اندازي شده است و روزانه 40 هزار پرس غذاي سنتي ايراني در 18 نوع را توليد مي كند.
مدير عامل شركت فراپخت افزود: 260 نفر به صورت مستقيم در 2 نوبت كاري در اين كارخانه مشغول فعاليت هستند و هر روز سه وعده غذايي صبحانه، ناهار و شام را عرضه مي كنند و مدت ماندگاري هر پس غذاي گرم، سه ساعت است.
وي اظهار داشت: طرف قرارداد اين كارخانه آستان قدس رضوي، بيمارستان هاي مشهد، كارخانه هاي بزرگ و شركت هاي تجاري يا توليدي هستند كه 48 ساعت قبل سفارش خود را به اين كارخانه ارائه مي دهند.

* غذا، فرصتي براي افزايش ماندگاري زائر در مشهد
مشاور مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: نوسانات نرخ ارز و شرايط اقتصادي كنوني براي حوزه گردشگري يك فرصت است كه بايد براي آن برنامه ريزي شود.
فريد جواهرزاده افزود: به دليل نوسانات ارز، امسال حضور پررنگ گردشگران بويژه گردشگران عراقي را در مشهد شاهد بوديم.
وي اظهار داشت: يكي از خلاء هاي بزرگ در حوزه گردشگري، ضعف تبليغات و اطلاع رساني است، به نحوي كه در مقابل تبليغات سوء و مسموم رسانه هاي بيگانه، فعاليت رسانه هاي داخلي ناچيز است.
وي گفت: امسال بويژه در ايام پاياني دهه صفر شاهد افزايش حضور گردشگران داخلي نيز بوديم به نحوي كه آنان ايران گردي را بر خروج از كشور ترجيح دادند و تا حدي مانع از خروج ارز از كشور شدند.
جواهرزاده افزود: در اين شرايط به دنبال افزايش زيرساخت هاي گردشگري از جمله افزايش پروازهاي مستقيم از فرودگاه مشهد به كشور آذربايجان و به دنبال توسعه بستر حضور علويون تركيه اي در مشهد هستيم.
وي اظهار داشت: افزايش قيمت مواد غذايي، حمل و نقل و تحريم هاي بين المللي در حوزه هواپيمايي تا حدي مشكلاتي را براي واحدهاي پذيرايي، اقامتي و حوزه پرواز استان بوجود آورده كه در تلاش هستيم راه حل هايي براي رفع اين مشكلات بيابيم.
وي گفت: برگزاري نمايشگاه هايي با محوريت معرفي ظرفيت ها و جاذبه هاي ايران و حضور قدرتمند توليد كنندگان ايران در نمايشگاه هاي خارجي مي تواند گام بلندي در جهت شكست تحريم ها باشد.
جواهرزاده افزود: حضور سازمان ميراث فرهنگي در دومين نمايشگاه اختصاصي گردشگري، صنعت غذا و شيريني فرصتي براي شكست تحريم هاست تا ضمن ايجاد فضايي مفرح براي شهروندان، بتوان در زماني كه زائر كمتري در مشهد وجود دارد، ظرفيت صنعت غذا را به عنوان يك جاذبه گردشگري معرفي كرد.
وي اظهار داشت: ضريب ماندگاري زائر در مشهد از 13 شبانه روز در گذشته به سه شبانه روز رسيده است، لذا بايد براي افزايش ماندگاري زائر تدبيري انديشيد كه برگزاري نمايشگاه صنعت غذا در همين راستاست.

*دومين نمايشگاه اختصاصي گردشگري، صنعت غذا و شيريني
مدير مسئول كانون تبليغاتي و نمايشگاهي سپهر پارسيان نيز در اين نشست از برپايي دومين نمايشگاه اختصاصي گردشگري، صنعت غذا و شيريني از هفتم تا نهم آذر ماه در مشهد خبر داد.
آرزو رجب پور گفت: اين نمايشگاه براي دومين سال متوالي با هدف معرفي ظرفيت هاي صنعت غذا، توسعه صادرات و رونق بازار در مشهد برگزار مي شود و در آن 50 صاحب برند داخل استان در حوزه صنايع غذايي، صنوف غذايي، شركت هاي طراحي و تجهيز و صنوف وابسته و توليد كنندگان صنايع غذايي خارجي حضور مي يابند.
وي افزود: سفيران، رايزنان اقتصادي، تجار و هيات هاي تجاري 11 كشور در اين نمايشگاه حضور پيدا مي كنند كه از اين تعداد توليدكنندگان چهار كشور تركيه، پاكستان، افغانستان و عراق غرفه دار هستند و محصولات خود را ارائه مي دهند.
وي اظهار داشت: گردشگران عرب 6.5 برابر ساير گردشگران در كشور ايران هزينه مي كنند، لذا نمايشگاه اختصاصي گردشگري، صنعت غذا و شيريني در مشهد فرصتي براي قراردادن صنعت غذا و گردشگري در كنار يكديگر است تا با توجه به ظرفيت هايي كه دارند، به توسعه همديگر كمك كنند.
رجب پور گفت: 30 مجموعه دولتي و غيردولتي با برگزاري اين نمايشگاه مرتبط هستند و برگزاري آن براي 300 نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم اشتغال ايجاد مي كند.

*نرخ خدمات رستوران ها نياز به بازنگري دارد
رئيس اتاق اصناف مشهد نيز در اين نشست، ظرفيت صنوف غذايي را از مزيت هاي بارز گردشگري در اين شهر دانست و بر حمايت از اين بخش تاكيد كرد.
محمود بنانژاد گفت: بخش بسياري از صنعت غذا در حوزه صنوف توليدي و خدماتي مشهد قرار مي گيرد كه از اين نظر مزيت نسبي در اين استان نسبت به استان هاي ديگر وجود دارد.
وي افزود: متوسط قيمت 26 قلم كالا در اين استان كه با قيمت ارز مرتبط هستند، از متوسط قيمت اين اقلام در كشور كمتر است.
وي با بيان اينكه افزايش قيمت مواد غذايي، صنف رستوران داران و آشپزخانه ها را در اين شهر با مشكل جدي مواجه كرد اظهار داشت: قيمت گذاري در صنوف به چند شيوه انجام مي گيرد، در گروهي از صنوف، قيمت اصلي در كارخانه با احتساب سود قانوني مغازه دار، در نظر گرفته مي شود.
بنانژاد گفت: از آنجا كه قيمت مواد غذايي از جمله برنج، گوشت، شكر و نظاير آن در سال جاري افزايش يافت، قيمت تمام شده توليد غذا در رستوران ها و آشپزخانه ها نيز افزايش يافت اما هنوز نرخ جديد براي آنها از سوي دولت تعيين نشده و آنان ناگزير به عرضه غذا به قيمت قبلي هستند كه اين امر اين واحدها را با آسيب جدي مواجه كرده است.
وي با بيان اينكه شيوه قيمت گذاري در كشور نيازمند اصلاح است افزود: نرخ گذاري كنوني در كشور انگيزه فعاليت را از واحدهاي صنفي مي گيرد و باعث كم فروشي و تخلف آنها مي شود.
وي اظهار داشت: با وجود همه مشكلاتي كه صنوفي مانند رستوران داران در شرايط كنوني دارند، آنها براي حضور در دومين نمايشگاه اختصاصي گردشگري، صنعت غذا و شيريني اعلام آمادگي كرده اند و جديدترين محصولات خود را ارائه خواهند كرد.
7489 / 6053