تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹

تهران-ایرنا-ورزش و تحرك دانش آموزان به دلیل نبود فضای بازی، به زنگ ورزش محدود شده است كه به باور معاون فضاها و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش،اكتفا به 2 ساعت زنگ ورزش در مدارس نه تنها درمان كننده فقر حركتی نیست بلكه حركات غیر اصلاحی این زنگ، آسیب های اندامی بیشتری به دنبال دارد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار علمی ایرنا، وجود 2 ساعت زنگ ورزش در هفته برای دانش آموزان پایه ابتدایی و سه ساعت برای پایه دبیرستان هم نتوانست بر جنب و جوش و تحرك دانش آموزان تاثیر بگذارد وكم تحركی و چاقی دانش آموزان، زنگ شیوع فقر حركتی را به صدا درآورده و عامل بروز آسیب های جسمی، حركتی و روانی در میان دانش آموزان شده است.
موضوعی كه مسوولان امر را بر آن داشت تا با ایجاد كارگروه تخصصی حركات اصلاحی، 40 درصد دانش آموزان پایه ششم در سراسر كشور را به صورت پایلوت، مورد ارزیابی و پایش قامتی اسكلتی قرار دهند.
در همین راستا، «عباس حاجی زاده» معاون فضاها و فعالیت‌های ورزشی دفتر تربیت‌بدنی آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، درباره چرایی پایش پایه ششم گفت: با توجه به نظرسنجی از متخصصان امر و اتفاق نظر غالب آنها در مورد دوره طلایی سنی پایه ششم در دانش‌آموزان برای رسیدگی و اجرای حركات اصلاحی، ابتدا پایش دانش‌آموزان در این رنج سنی را در دستور كار قرار داده‌ایم تا به وضعیت كنونی آن اشراف بهتری پیدا كنیم و مطابق آن سیاستگذاری كنیم.
وی خاطرنشان كرد: پایش و ارزیابی دانش آموزان با تحت پوشش قرار دادن 5 درصد دانش آموزان، در سال گذشته انجام شده بود كه به دلیل كمبود بودجه، نتیجه مورد نظر را دربر نداشت. اما با اختصاص اعتبار، امسال 40 درصد دانش آموزان پایه ششم كه حدود 442 هزا نفر از یك میلیون و104 هزار دانش آموز پایه ششم هستند كه توسط سامانه كانون های حركات اصلاحی زیر مجموعه آموزش و پرورش به صورت كمی و هم به صورت كیفی، مورد پایش و ارزیابی قرار می گیرند.
حاجی زاده با اشاره به این كه دانش آموزان توسط معلمان تربیت بدنی و مراقبان سلامت حاضر در كانون های حركات اصلاحی تفكیك می شوند، گفت: در كانون های حركات اصلاحی، دانش آموزان به سه دسته گروه سبز یعنی كسانی كه مشكل حادی ندارند و برنامه تمرینی به آنان داده می شود و هر 6 ماه یك بار ارزیابی می شوند، گروه زرد یعنی دانش آموزانی كه مشكلات آنان از دسته قبلی بیشتر است و دركانون هفته ای 3 جلسه و جلسه ای دو ساعت تمرینات بدنی روی آنان كار می شود و برای رفع ناهنجاری ها، هر سه ماه یكبار ارزیابی می شوند و گروه آخر،گروه قرمز كه آنان را به پزشكان فیزیوتراپی یا كلینیك های درمانی معرفی می كنند تقسیم می شوند.
وی یادآور شد: در حال حاضر نزدیك به 312 كانون حركات اصلاحی در كل كشور وجود دارد كه در آن، نیروهای دارای مدرك فوق لیسانس و دكتری در زمینه حركات اصلاحی مشغول رسیدگی به ناهنجاری های قامتی و اسكلتی دانش‌آموزان هستند.
حاجی زاده خاطرنشان كرد: در شهر تهران 37 هزار و 748 دانش آموز و شهرستان های تهران هم 32 هزار و 197 كه مجموعا در استان تهر ان 69 هزا نفر تحت پوشش قرار می گیرند.

** زنگ ورزش مدارس، جوابگوی كم تحركی نیست
حاجی زاده در پاسخ به این پرسش كه مشكلات حركتی در میان دختران بیشتر نمود می كند یا پسران، گفت: مشكلات و فقر حركتی با توجه به این كه كم تحركی در جامعه وجود دارد و همچنین محدودیت های خاصی كه دختران ما دارند، در میان دختران شایع تر است به همین دلیل پایه ششم را كه سن پیش از بلوغ آنان است را انتخاب كردیم.
وی درباره فرهنگ سازی این پایش در میان سایر اعضای خانواده دانش آموزان هم اینگونه توضیح داد: یكی از بحث های ما فرهنگ سازی است كه خوشبختانه این كارگروه، برای والدین هم محتوایی آماده كرده است تا با فرهنگ سازی، والدین احساس نكنند كه دانش آموز دختر یا پسرشان دچار بیماری است.
وی تصریح كرد: در راستای درمان فقر حركتی، نمی توان تنها به زنگ های ورزش اكتفا كرد چرا كه كل ساعتی كه معلم در طول سال تحصیلی، تربیت بدنی تدریس می كند را اگر هفته ای دو ساعت محسوب كنیم، حدود 75ساعت در كل سال خواهد بود و طبیعی است كه این میزان تحرك ورزشی، جوابگوی از بین رفتن فقرحركتی نیست.
«برهمین اساس، نظام آموزش و پرورش به سمت فوق برنامه مدارس پیش رفته و از جمله طرح هایی كه ایجاد كرده ایم طرح المپیاد ورزشی درون مدرسه ای است كه امسال حدود 4 میلیون و 900 هزا نفر در المپیادهای ورزشی شركت كردند. حیاط پویا هم از دیگر طرح هایی است كه با اولویت مدارس ابتدایی به مرحله اجرا رسیده است.»
معاون فضاها و فعالیت‌های ورزشی دفتر تربیت‌بدنی آموزش و پرورش، ضمن یادآوری این موضوع كه آموزش و پرورش برای رسیدن به اهداف خود نیازمند همكاری سایر نهاد ها است گفت: امروزه كه جامعه ما به سمت سبك زندگی ماشینی رفته و موبایل ها و فضای مجازی گریبان بچه ها را گرفته تا آن جا كه برای ورزش تنبلی می كنند، مدیران كل و روسای ادارات مناطق استان ها و شهرستان ها را برای رفع كم تحركی به تكاپو واداشته است كه امیدواریم با یاری تمامی مسوولان امر، بتوانیم از اضافه وزن و چاقی دانش اموزان و شیوع بیماری های غیرواگیری مانند دیابت و سكته ها قبلی عروقی در میان آنان جلوگیری كنیم.
علمی*9294*1440