تهران - ایرنا - رئیس جمهوری جدید برزیل گفت كه تمامی تدابیر در چارچوب حاكمیت قانون و دمكراسی را برای مخالفت با دولت های ونزوئلا و كوبا به كار خواهد برد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ژایر بولسونارو» كه اول ژانویه (11 دی) به طور رسمی در سمند ریاست جمهوری برزیل قرار خواهد گرفت، رویكردی افراطی داشته و پیشتر از حكومت دیكتاتوری سالهای 1985- 1964 این كشور حمایت كرده بود.
«بولسونارو» پیشتر در رقابت های انتخاباتی حملات لفظی را علیه دولت های ونزوئلا و كوبا در دستوركار خود قرار داده بود این در حالی است كه دولت های قبلی در برزیل روابط گرمی با كاراكاس و هاوانا داشتند.
رئیس جمهوری جدید برزیل در اظهارنظر جدیدش به جزئیات طرحش برای هدف قرار دادن دولت های ونزوئلا و كوبا اشاره ای نكرد.
پیش از این نیز گمانه زنی هایی در این رابطه مطرح بود كه دولت راستگرای آتی برزیل رویكردی افراطی علیه دولت چپ گرای آمریكای لاتین در پیش خواهد گرفت و در این مسیر از حمایت دولت دونالد ترامپ برخوردار خواهد بود.
در اواخر ماه نوامبر جان بولتون مشاور امنیت ملی امریكا با بولسونارو در ریودوژانیرو دیدار كرد كه یكی از اهداف این دیدار تحكیم روابط دوجانبه بود.
به نظر می رسد كه دولت ترامپ در مسیر اعمال فشار به دولت ونزوئلا روی كمك های بولسونارو حساب ویژه ای باز كرده است.
به گزارش ایرنا، ژایر بولسونارو با رویكرد راست افراطی می تواند منجر به بروز پیامدهایی برای منطقه آمریكای لاتین شود كه از جمله آن تاثیر سیاست ها و تفكرات وی بر افزایش فشارها به ونزوئلا خواهد بود. بولسونارو توانست با وعده های پوپولیستی و استفاده از تاكتیك های رفتاری و انتخاباتی مشابه 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریكا توجه مردم را جلب كند و از سوی برخی كارشناسان 'ترامپ برزیل' لقب بگیرد.
ژائیر بولسونارو نامزد راست افراطی در دو دور انتخابات ریاست جمهوری برزیل توانست با كسب 55 درصد آراء پیروز انتخابات شود و رقیب وی 'فرناندو حداد' نامزد چپ گرا 45 درصد اراء را از آن خود كرد.
مواضع و رویكردهای رئیس جمهوری جدید برزیل حكایت از تغییرات چشمگیر در سیاست خارجی این كشور دارد. نگرش نظامی گری و حمایت از سیاست های ' ترامپ گونه' در برنامه های بولسونارو نشان می دهد كه برزیل به سوی شرایط جدید حركت خواهد كرد.
اروپام***9234** 1546