دزفول - ایرنا - مدیر آموزش و پرورش دزفول گفت: مدارس دزفول با توجه به تحصیل 78 هزار دانش آموز در این شهرستان با كمبود 800 معلم و 395 نیروی خدماتی مواجه هستند.

عبدالمحمد جرجانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعداد نیروهای خدماتی مدارس دزفول را 165 نفر اعلام كرد و افزود: به ازای هر 121 دانش آموز باید یك نیروی خدماتی مشغول به كار باشد كه با توجه به تحصیل 78 هزار دانش آموز در دزفول، این شهرستان به 560 نیروی خدماتی نیاز دارد.
وی نظافت را از اركان آموزش و پرورش دانست و افزود: برای جذب نیروی خدماتی پیگیری لازم انجام شده و امیدواریم مجوز جذب نیروی خدماتی به زودی صادر شود.
جرجانی گفت: هر سال 35 كلاس درس به شهرستان دزفول اضافه می شود ولی 800 نیروی انسانی به جز نیروی خدماتی در دزفول كم داریم كه این كمبود نیرو كیفیت آموزش را پائین می آورد.

** مشكلات اقتصادی حضور خیرین مدرسه ساز را كمرنگ كرده است
مدیر آموزش و پرورش دزفول با اشاره به فرسوده بودن 40 درصد فضاهای آموزشی این شهرستان گفت: حدود 120 مدرسه در دزفول نیاز به تخریب یا بازسازی دارند كه از خیران تقاضا می شود در این خصوص ورود كنند ضمن اینكه اگر مدرسه ای احتمال خطر ریزش داشته باشد سریعا تخلیه خواهد شد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر 6 مدرسه توسط خیرین و 10 مدرسه توسط بنیاد بركت در دزفول در حال ساخت است.
جرجانی بیان اینكه بزرگترین چالش كمبود فضای آموزشی دزفول در زیباشهر است، افزود: 500 دانش آموز در هر مدرسه زیباشهر تحصیل می كند ولی هر ساله 500 نفر دیگر به تعداد این دانش آموزان اضافه می شود كه برای رفع نیاز باید هر سال یك مدرسه جدید در زیباشهر احداث شود.
وی با تقدیر از خانواده پورهنگ از خیران مدرسه ساز دزفول گفت: این خانواده 2 كلاس درس با هزینه یك میلیارد و 500 میلیون ریال به مدرسه زیباشهر اضافه كردند كه تا حدودی مشكل امسال این منطقه از نظر كمبود فضای آموزشی جبران شد.
وی با بیان اینكه كمبود مدرسه در مهرشهر، كوی پیام نور و انجیرك وجود دارد، افزود: یك خیر قول ساخت مدرسه در مهر شهر دزفول را داده است.
مدیر آموزش و پرورش دزفول با بیان اینكه مشكلات اقتصادی حضور خیرین مدرسه ساز را كمرنگ كرده است، افزود: مدرسه مكتب الزهرای دزفول به دلیل نشست كردن تعطیل شد كه با وجود قول یك خیر برای تامین 10 میلیارد ریال اعتبار بازسازی اعلام كرد بدلیل مشكلات فعلا امكان تامین این هزینه را ندارد.

** ساخت هنرستان كشاورزی دزفول یكهزار میلیارد ریال هزینه دارد
مدیر آموزش و پرورش دزفول با اشاره به ظرفیت های كشاورزی این شهرستان گفت: ساخت هنرستان كشاورزی در شهرستان دزفول یكهزار میلیارد ریال هزینه دارد.
وی افزود: بزرگترین هنرستان كشاورزی دزفول با همه امكانات آموزشی، ورزشی، دستگاه های مجهز و فضای تولیدی در زمینی به وسعت 12 هكتار در زیباشهر احداث می شود.
جرجانی اظهار داشت: بخش عمده ای از هزینه های ساخت این هنرستان توسط برادران ریسمانسنج از خیرین مدرسه ساز دزفول تامین می شود.
وی با بیان اینكه این هنرستان در زیباشهر مكان یابی شده است، افزود: ساخت این مجتمع هنرستانی در حال حاضر مشكل برق دارد كه رفع آن نیازمند حدود 60 میلیارد ریال اعتبار است.
وی ساخت این هنرستان شبانه روزی در شهرستان دزفول را با توجه به ظرفیت های كشاورزی ضروری دانست و گفت: ساخت این هنرستان شبانه روزی یكهزار میلیارد ریال هزینه دارد كه به شرط تامین برق توسط خانواده یكی از خیرین مدرسه ساز دزفول تامین می شود.
مدیر آموزش و پرورش دزفول ظرفیت این هنرستان را بین 500 تا 800 دانش آموز عنوان كرد و افزود: شهرهای اطراف نیز می توانند با احداث این هنرستان از این ظرفیت استفاده كنند.
وی اضافه كرد: فضای تولید محصولات كشاورزی برای هنرستان در نظر گرفته شده است كه هزینه های آن از محل درآمدهای آن تامین خواهد شد.
جرجانی گفت: امسال برای نخستین بار هنرستان تربیت بدنی در هنرستان امام خمینی (ره) دزفول راه اندازی شد.
وی افزود: سالن ورزشی پسرانه این هنرستان با 25 میلیارد ریال هزینه توسط برادران ریسمانسنج با یك كلاس 25 نفره ساخته شد كه امیدواریم برای دختران نیز در یكی از هنرستان ها ساخته شود.

** پذیرش افزون بر 100 دانش آموز دزفولی در كنكور پزشكی امسال
مدیر آموزش و پرورش دزفول با اشاره به نتایج كنكور سراسری امسال گفت: افزون بر 100 دانش آموز دزفولی متقاضی كنكور در رشته های پزشكی قبول شدند با این وجود عدم تناسب بین رشته ها رقابت را سخت كرده بود.
وی افزود: از سه سال پیش اجازه ندادیم تعداد دانش آموزان رشته تجربی زیاد شود و تلاش شده تعداد دانش آموزان یك رشته تحصیلی بالا نرود تا قبولی دانش آموزان به دلیل رقابت بین متقاضیان زیاد یك رشته دشوار نشود.
7278/3022