۲۴ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۲۵
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85385739
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار: جلوی تغییر کاربری زمین‌های آموزشی در دزفول گرفته شود

دزفول - ایرنا - فرماندار ویژه دزفول با اشاره به کمبود فضای آموزشی در دزفول گفت: جلوی بهره گیری از کاربری زمین‌های آموزشی در غیر از موارد آموزشی در این شهر با رعایت ضوابط قانونی باید گرفته شود.

علیرضا خردمند سه شنبه در نشست شوراری آموزش و پرورش دزفول در سالن نشست‌های این اداره افزود: تغییر کاربری زمین‌های آموزشی به مسکونی در مناطق مختلف دزفول در دوره‌های گذشته موجب شده تا بسیاری از زیرساخت‌های بهداشتی، امنیتی، فرهنگی و آموزشی با کمبود زمین برای احداث مواجه باشند.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه احداث ۲ مدرسه در مهر شهر و زیباشهر به امضا رسیده است، ادامه داد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی وایجاد مدارس غیرانتفاعی برای جبران کمبود فضای آموزشی در دزفول باید مورد استفاده قرار گیرد.

فرماندار ویژه دزفول گفت: هم اکنون طرح ملی مسکن در دزفول در حال احداث است که امیدواریم پیش از بهره برداری از این مسکن‌ها که می‌تواند موجب افزایش تقاضای فضای آموزشی شود، احداث این ۲ فضای آموزشی در مهرشهر و زیباشهر نهایی شود.

وی با بیان اینکه در منطقه نوبهار دیگر هیچ مکانی با کاربری آموزشی باقی نمانده است، افزود: راهکاری برای تامین زمین به منظور ساخت فضای آموزشی در این منطقه پیشنهاد شده است که عملیاتی کردن آن در دستور کار قرار دارد.

روند رشد علمی و تربیتی مدارس دزفول مطلوب است

فرماندار ویژه دزفول روند رشد علمی و تربیتی در مدارس دزفول را مطلوب دانست و گفت: اگرچه آموزش و پرورش دزفول هم اکنون در بسیاری از شاخص‌ها رتبه نخست خوزستان را دارد ولی با توجه به ظرفیت‌های این شهرستان نباید به این سطح راضی بود.

خردمند با بیان اینکه آموزش و پرورش دزفول همواره در خوزستان و کشور پیشتاز بوده است، اظهارکرد: شورای آموزش و پرورش دزفول طی هفته‌های اخیر بار دیگر به عنوان شورای آموزش و پرورش برتر در خوزستان معرفی شده که نشان از تلاش این مجموعه در دزفول است.

وی اهتمام مدیریت آموزش و پرورش دزفول در برگزاری یادواره شهدا در مدارس را ارزشمند دانست و افزود: توجه به برنامه‌های تربیتی از جمله برگزاری یادواره شهدا موجب تغییر فضای مدارس شده است.

جمعیت حاضر در راهپیمایی ۲۲ بهمن دزفول نسبت به سال گذشته ۲ برابر بود

فرماندار ویژه دزفول با تجلیل از حضور گسترده و بی سابقه مردم این شهرستان در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه گفت: جمعیت حاضر در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه امسال در دزفول بر اساس ارزیابی انجام شده رشد ۲ برابری نسبت به سال گذشته داشته است.

وی ادامه داد: حضور پرشور مردم ولایتمدار دزفول در این راهپیمایی بار دیگر نشان داد که مردم دیار مقاومت و پایدار همچنان پای کار نظام اسلامی و انقلاب خود هستند.

دانش آموزان دزفول با ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی این شهر ناآشنا هستند

خردمند در بخش یگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم اهتمام جدی تر به برگزاری اردوهای دانش آموزی گفت: این اردوها در افزایش نشاط میان دانش آموزان موثر است و باید با کار مشترک از ظرفیت‌های تفریحی، تاریخی و گردشگری دزفول برای اردوهای دانش آموزی استفاده کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تفریحی، گردشگری و فرهنگی دزفول افزود: بسیاری از اماکن تاریخی و ظرفیت‌های کم نظیر گردشگری دزفول برای دانش آموزان ناآشنا است که باید در معرفی این پیشینه تاریخی و فرهنگ غنی اقدام جدی تری انجام شود.

فرماندارویژه دزفول اظهارکرد: توجه به اجرای برنامه‌های فرهنگی و تربیتی و ایجاد نشاط میان نوجوانان در کنار رشد علمی دانش آموزان باید مورد توجه باشد.

فرماندار: جلوی تغییر کاربری زمین‌های آموزشی در دزفول گرفته شود

جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌ها نیاز به اصلاح قانون دارد

رییس شورای اسلامی شهرستان دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌ها نیاز به اصلاح قانون دارد، گفت: متاسفانه قانون به گونه‌ای نوشته شده است که اگر مدیریت شهری هم بخواهد نمی‌تواند مانع از بهره برداری غیر کاربری عمومی از اراضی واقع در طرح جامع شود.

علیرضا زمانی راد ادامه داد: اگر چه مرجع قانونی تغییر کاربری کمیسیون ماده پنج در استانها است ولی بر اساس ماده واحده تعیین تکلیف اراضی واقع در طرح‌ها، در عمل امکان حفظ کاربری عمومی اراضی اعم از آموزشی، بهداشتی، انتظامی و ورزشی وجود ندارد.

وی افزود: در صورتی که مالک شخصی اراضی دارای کاربری عمومی، متقاضی استفاده غیر عمومی مثل مسکونی، تجاری و مانند آن باشند، شهرداری بدون اجازه و استعلام از دستگاه مربوطه امکان استفاده غیر کاربری نمی‌دهد.

زمانی راد بیان کرد: تمام شهرداری‌ها پس از درخواست استفاده غیر کاربری زمین‌ها به مسکونی و یا تجاری اظهار نظر دستگاه‌ مرتبط مبنی بر نیاز و یا عدم نیاز به آن زمین را ملاک قرار می‌دهد که بر این اساس اگر چه کاربری عمومی در اسناد باقی است ولی در عمل تغییر کاربری داده می‌شوند.

صدور حکم جلب یکی از شهرداران دزفول به دلیل امتناع از تغییر کاربری فضای سبز

رییس شورای اسلامی شهرستان دزفول گفت: در صورتی که فرد مالک زمین با کاربری آموزشی درخواست استفاده غیر کاربری آن را داشته باشد در صورتی که آموزش و پرورش اعلام کند که به آن زمین نیاز دارد، طبق قانون آن دستگاه ۱۸ ماه فرصت دارد نسبت به خرید آن ملک اقدام کند و در صورتی که در این مدت نتواند زمین را تملک کند، ‌ طبق قانون، شهرداری مکلف به اجازه و بهره‌برداری از حقوق مالکانه مطابق کاربری مورد درخواست متقاضی است.

وی ادامه داد: پس از طی کردن این فرایند یک و نیم ساله، اگر شهرداری زیربار این بهره برداری غیر کاربری نرود امکان طرح موضوع در دیوان عدالت اداری و انفصال شهردار هم وجود دارد که در دزفول طی دوره‌های گذشته به دلیل امتناع یکی از شهرداران دزفول و جلوگیری از صدور پروانه کار مسکونی برای زمین‌هایی با کاربری فضای سبز، حکم جلب شهردار توسط این دیوان نیز صادر شده است.

زمانی راد گفت: طبق قانون ۱۸ ماه پس از اعلام نیاز آموزش و پرورش به زمین با کاربری آموزشی در صورتی که این اداره موفق به خرید زمین از مالک نشود، شهرداری مجبور به صدور مجوز بهره برداری مورد نظر مالک است اگر چه طبق قانون از مالک تعهد ثبتی گرفته می‌شود که تا پنج سال پس از احداث ملک در صورت اعلام نیاز آموزش و پروش، تنها زمین این ملک ارزش گذاری خواهد داشت.

وی افزود: پس از تصویب طرح جامع و تعیین کاربری زمین‌ها باید دولت اعتبار مورد نیاز برای تملک این زمین‌ها را نیز تامین کند تا دستگاه‌ها پس از این تغییر کاربری امکان تملک و احداث زیرساخت مورد نیاز فرهنگی، مذهبی، آموزشی، بهداشتی و یا انتظامی را داشته باشند که متاسفانه این موضوع هیچگاه محقق نشده است.

رییس شورای اسلامی شهرستان دزفول با بیان اینکه راهکار اساسی برای جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌ها، اصلاح قانون در مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: اکنون که فصل رقابت‌های انتخاباتی نمایندگی مجلس شورای اسلامی است بهترین فرصت برای مطالبه گری از نامزدها است که متاسفانه نامزدها به این مسایل اساسی که وظیفه ذاتی نماینده است بی توجه هستند.

پیشنهاد اهدای خوردو به قبول شدگان دزفولی تک رقمی کنکور

زمانی راد با پیشنهاد طرح تشویقی جهش در رتبه‌های کنکور دانش آموزان این شهرستان گفت: تعیین مشوق به دانش آموزان این شهرستان که موفق به کسب رتبه‌های تک رقمی در کنکور شوند می‌تواند در ایجاد انگیزه به دانش آموزان و خانواده‌ها آنها برای تلاش بیشتر در کنکور می‌شود.

وی پیشنهاد داد یک دستگاه خودروی ۲۰۶، جایزه دانش آموزان دزفولی کسب کننده رتبه یک تا سه کنکور در رشته‌های مختلف، تعیین شود که این مشوق می‌تواند در جهش رتبه کنکور تمام دانش آموزان موثر باشد.

فرماندار: جلوی تغییر کاربری زمین‌های آموزشی در دزفول گرفته شود

۲ دبیرستان دزفول به هنرستان تبدیل شد

مدیر آموزش و پرورش دزفول نیز در این نشست با اشاره به تبدیل ۲ دبیرستان به هنرستان در این شهرستان گفت: توسعه هنرستان‌ها نقش اساسی در اشتغال آفرینی جوانان دارد و در این راستا دزفول جزو شهرهای پیشرو خوزستان در توسعه فضاهای هنرستانی است.

امیر ظاهرطحان ادامه داد: فضاهای هنرستانی در دزفول نسبت به جمعیت دانش آموزی کم بود که برای جبران بخشی از این کمبود، ۲ دبیرستان نظری عزیز صفری و طاووسی در این شهر به هنرستان تبدیل شد که تکمیل زیرساخت و تجهیزات مورد نیاز این هنرستان به طور جدی در حال پیگری است.

وی با اشاره به برگزاری امتحانات متوسطه دوم به صورت هماهنگ و سراسری ادامه داد: برگزاری همزمان و هماهنگ امتحانات پایه دهم، یازدهم و دوازدهم کار جدید و بی سابقه‌ای است که اجرای درست این آزمون‌ها نیاز به مشارکت جمعی و به کارگیری همه ظرفیت‌های شهرستان دارد.

مدیر آموزش و پرورش دزفول گفت: تاثیر معدل در کنکور از ۴۰ درصد در سال تحصیلی گذشته به ۵۰ درصد در سال آینده و ۶۰ درصد تا ۲ سال آینده افزایش می‌یابد که این علاوه بر کاهش بار کنکور موجب فراهم کردن فرصت مناسب آموزشی می‌شود.

دزفول در جذب کمک‌های مردمی جزو رتبه‌های برتر خوزستان است

ظاهر طحان بیان کرد: برگزاری ۸۰ یادواره شهدا در مدارس دزفول برنامه ریزی شده که تاکنون ۵۷ یادواره برگزار شده که برگزاری این یادواره‌ها موجب انس نوجوانان با شهدا و تغییر فضای مدارس شده است.

وی با بیان اینکه این شهرستان خیران صاحب نامی در تمام زمینه‌های ‌نوسازی و ساخت مدارس، امنیت و سلامت دارد که در کشور شناخته شده هستند، ادامه داد: دزفول در جذب کمک‌های مردمی و افزایش تعداد کلاس و مدرسه جزو رتبه‌های برتر خوزستان است.

مدیر آموزش و پرروش دزفول گفت: دزفول بهترین رشد نمره نهایی در خوزستان و رتبه نخست استان‌ در برگزاری سلامت امتحانات و رتبه مدارس تیزهوشان را دارد.

ابزارهای تشویقی جوانی جمعیت، کمبود فضای آموزشی دزفول را تشدید کرده است

ظاهرطحان کمبود فضای آموزشی در دزفول را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به بسته‌های تشویقی برای جوانی جمعیت و پیش بینی افزایش نرخ جمعیت از هم اکنون نسبت به توسعه مدارس در این شهرستان باید اقدام شود.

وی ادامه داد: برخی مناطق شهری جدید مانند بهاران، پیام نور، مهرشهر، زیباشهر و نوبهار دزفول با کمبود فضای آموزشی مواجه است که با توجه به بسته‌های تشویقی فرزندآوری و افزایش ورودی مقاطع ابتدایی این کمبود مدارس تشدید شده است.

مدیر آموزش و پرروش دزفول افزود: کمک به حل کمبود سرانه آموزشی در دزفول نیاز به همت جمعی دارد که انتظار این است مدیریت شهرستان با ابزارهای قانونی نسبت به این کمبود ورود جدی کند.

به گزارش ایرنا، دزفول در بخش جذب مشارکت خیران مدرسه ساز از جمله شهرهای پیشتاز کشور است که تاکنون مدارس متعددی توسط خیران این شهرستان احداث و به بهره برداری رسیده است. همچنین خیران مدرسه ساز در تجهیز مدارس و هنرستان‌های این شهرستان نیز نقش فعالی دارند.

دزفول ۸۰ هزار دانش آموز، ۴۰۰ فضای آموزشی و حدود چهارهزار و ۵۰۰ فرهنگی دارد که رتبه‌های علمی پرورشی و آموزشی زیادی طی امسال کسب کرده‌اند.

در حال حاضر ۲۶۵ فضای آموزشی و ۴۰۰ مدرسه ابتدایی متوسطه اول، دوم، فنی و کاردانش در دزفول وجود دارد. ۸۰ مدرسه نیز در این شهر که در طول هشت سال جنگ تحمیلی دچار اصابت موشک شدند نیازمند مرمت و بازسازی اساسی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha