تهران - ایرنا - بر اساس تفاهم نامه وزارت علوم و سازمان حفاظت محیط زیست، اعضای هیأت علمی دانشگاه های دولتی می توانند تحقیقات دانشگاهی را جهت دهی كرده و فناوری های مورد نیاز صنعت و محیط زیست را توسعه دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه، بر اساس تفاهم نامه ای كه امروز میان وزارت علوم و سازمان حفاظت محیط زیست به امضا رسید، اهدافی نظیر كمك به افزایش شناخت اعضای هیأت علمی دانشگاه ها از فضای كار، تولید، صنعت و محیط زیست همچنین تقویت ارتباط صنعت، دانشگاه و توسعه همكاری های علمی و پژوهشی میان مراكز آموزشی و واحدهای صنعتی سازگار با محیط زیست، در نظر گرفته شده است.
علاوه بر این، استفاده مفید و موثر از امكانات آزمایشگاه، تجهیزات واحدهای صنعتی و جهت دهی به تحقیقات دانشگاهی، توسعه دانش ها، فناوری های كاربردی و مورد نیاز صنعت و محیط زیست از دیگر اهداف درج شده در این تفاهم نامه است.
انتقال و ترویج یافته های جدید دانش و فناوری مراكز آموزشی و پژوهشی به واحدهای صنعتی با هدف ارتقای توان علمی و فنی واحدهای صنعتی در جهت حفظ محیط زیست، شناسایی فناوری های مورد نیاز، ارائه پیشنهاد جهت تدوین یا انتقال فناوری به واحد صنعتی سازگار با محیط زیست و مشاركت در جهت سیاستگذاری و تعریف پروژه هایی برای اصلاح فراینده ها و محصولات در جهت توسعه پایدار از دیگر اهداف این تفاهم نامه برای فرصت های مطالعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها است.
**تعهدات وزارت علوم به استادان دانشگاه
در این تفاهم نامه، تعهداتی مانند تدوین و ابلاغ آیین نامه اجرایی، مجوزها و مشوق های مورد نیاز برای حضور اعضای هیأت علمی در مجموعه های سازمان حفاظت محیط زیست در قالب طرح فرصت های مطالعاتی اعضای هیأت علمی در جامعه و صنعت بر عهده وزارت علوم قرار دارد.
پرداخت حقوق و مزایا مطابق با حكم استخدامی عضو هیأت علمی توسط دانشگاه به استاد در مدت فرصت مطالعاتی از دیگر تعهدات وزارت علوم است.
همكاری با سازمان حفاظت محیط زیست در راستای شناسایی موضوعات و مشكلات حوزه های مختلف، جهت تعریف دوره های فرصت مطالعاتی یكی دیگر از تعهدات این وزارتخانه در تفاهم نامه یاد شده، محسوب می شود.
** تعهدات سازمان محیط زیست به اعضای هیأت علمی
در ادامه این تفاهم نامه به تعهدات سازمان حفاظت محیط زیست نظیر تعیین و ارائه عناوین، موضوعات و چالش های سازمان جهت تعریف دوره های فرصت مطالعاتی اشاره شده است.
سازمان حفاظت محیط زیست در طول فرصت مطالعاتی استادان وظیفه دارد امكانات و تسهیلات مورد توافق، منابع علمی و تجهیزات لازم را كه در برنامه تحقیقاتی و عضو هیأت علمی ارائه شده است رسماً تایید و تامین كند.
این سازمان بر اساس مقررات داخلی خود می تواند متناسب با میزان حضور عضو هیأت علمی در واحد عملیاتی، از طریق عقد قرارداد پژوهشی با دانشگاه حق التالیف پرداخت كند و به منظور نشر نتایج تحقیقات انجام شده توسط عضو هیأت علمی یا دریافت اطلاعات نوین فناورانه، وی را برای شركت در سمینار یا كنگره علمی بین المللی اعزام كند.
چاپ مقالات با توافق واحد عملیاتی است و مالكیت فكری نتایج حاصل از انجام تحقیقات در طی این دوره بر اساس توافق میان دانشگاه و واحد عملیاتی تصمیم گیری می شود.
**9492** 1200