كرمان - ایرنا - مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان كرمان گفت: طی 50 سال گذشته حدود 200 هزار هكتار بیابانزدایی در این استان انجام شده است.

به گزارش ایرنا، مهدی رجبی زاده روز شنبه در گردهمایی مدیران روابط عمومی صنایع و معادن بزرگ استان كرمان با موضوع نحوه مشاركت در حفظ و توسعه عرصه های منابع طبیعی افزود: حضور معین های اقتصادی در استان كرمان اتفاق خوبی است.
وی ادامه داد: منابع طبیعی استان كرمان در زمینه حفاظت از منابع طبیعی با 12 شركت و معین اقتصادی استان در راستای حفاظت از منابع تفاهم نامه امضا كرده است.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان كرمان ادامه داد: میانگین زمان اجرای طرح ها تفاهم نامه ها پنج سال است و این شركت ها تعهد كرده اند 59 هزار و 80 هكتار بیابانزدایی در این استان انجام دهند.
وی افزود: سال گذشته نیز حدود 2 هزار هكتار از اراضی استان كرمان به كمك معین های اقتصادی اقداماتی چون نهال كاری و بذر كاری انجام شد.
رجبی زاده تاكید كرد: كارهایی كه در كرمان توسط معین های اقتصادی انجام می شود بی نظیر است.
وی افزود: یكی از مشكلات ما رسانه ای نكردن اقدامات انجام شده در حوزه حفاظت از منابع طبیعی است.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان كرمان گفت: مبنای فعالیت بشر بر توسعه استوار است و مشكلاتی چون بیابانزایی كمبود آب و تغیبیر اقلیم در هزاره سوم حیات بشر را تهدید می كند كه اگر بشر اینها را مدیریت نكند كره زمین از بین می رود.
وی با اشاره به اینكه یكی از دغدغه های اصلی دنیا حفظ محیط زیست است تاكید كرد: ایران كشور خشك و نیمه خشك است و بارندگی میانگین استان كرمان 149 بوده كه اكنون این مقدار به 125میلی متر رسیده است.
وی كشور ایران را از نظر آبی ورشكسته دانست و گفت: اكنون 90 درصد منابع آب زیرزمینی استان كرمان حدود 90 میلیارد متر مكعب آب مصرف شده است.
رجبی زاده اظهار داشت: اكنون زمان بارندگی ها كم و شدت آنها زیاد شده لذا باید خودمان را با این وضعیت سازگار كنیم.
وی بیان كرد: زمان، امكانات و اعتبارات برای اجرای طرح های منابع طبیعی اندك است.
3029