اصفهان- ايرنا- شهرستان سميرم واقع در جنوب استان اصفهان به تاكيد كارشناسان و مسوولان نيازمند امكانات و تجهيزات امدادي مربوط در شرايط بحراني و حوادث غير مترقبه است.

رييس جمعيت هلال احمر سميرم درباره شرايط مديريت بحران اين شهرستان و اين اداره گفت: در شرايط بحران اولين نگاه ها به سمت هلال احمر است.
سيد نورمحمد موسوي در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه همه نهادها و سازمان ها در مواقع بحران وظايفي بر عهده دارند و تنها وظيفه قانوني هلال احمر در اين موارد اسكان اضطراري است حتي اسكان اوليه حادثه ديدگان با بنياد مسكن است، افزود: همه در اين شرايط مسووليت هايي دارند و هر مسوول و سازماني درست كار نكند يك جاي كار لنگ مي زند.
به گفته وي هنوز متولي خاصي در قانون براي اسكان موقت در شرايط بحران مشخص نشده اما بنياد مسكن همچون زلزله كرمانشاه و سرپل ذهاب، اين كار را انجام مي دهد در حالي كه وظيفه بنياد اسكان دايم و ساخت و ساز است.
وي با اشاره به اينكه جمعيت هاي هلال احمر و صليب سرخ جهاني استانداردهاي مشخصي دارند، ادامه داد: هلال احمر در حد يك درصد جمعيت هر منطقه اقلام و امكاناتي دارد كه در سميرم بالاتر از متوسط جمعيت امكانات داريم.
موسوي خاطرنشان كرد: تنها در تامين چادر در زمان حاضر يك هزار چادر آماده داريم كه از ميانگين جمعيت 79 هزار نفري شهرستان بيشتر است.
رييس جمعيت هلال احمر سميرم ادامه داد : 2 پد استقرار بالگرد در دو بخش سميرم در حال ساخت داريم كه در مواقع بحراني كمك دهنده و موثر خواهند بود.
وي در رابطه با امكانات هلال احمر در حوادثي مانند سقوط هواپيما يا زلزله كرمانشاه، تصريح كرد: اين سوانح ملي هستند و طبيعي است كه در اين شرايط همه امكانات براي امدادرساني بسيج مي شوند.
به گفته موسوي در همين سانحه هوايي سال گذشته، تجهيزات هوايي و امداد كوهستان نياز فوري و اوليه بود اما در كرمانشاه مردم نيازمند وسايل گرمايشي، چادر، پتو، كانكس و غذا بودند.
شبكه بهداشت و درمان و مجموع پيش بيمارستاني از جمله بخش هاي مهم در زمان وقوع حوادث و شرايط بحراني است.
مدير شبكه بهداشت و درمان سميرم به خبرنگار ايرنا گفت: شش پايگاه اورژانس پيش بيمارستاني در شهرهاي سميرم و حنا و كُمه و روستاهاي حاجي آباد، بيده و چهارراه مستقر هستند.
علي اصغر صبوحي افزود: تمام كدهاي اورژانس سميرم مجهز به تكنسين فوريت هاي پزشكي مجرب و آمبولانس هاي اسپرينتر هستند كه در مواقع بحراني با درخواست و هماهنگي مديريت فوريت هاي پزشكي استان از پايگاه هاي اورژانس شهرهاي همجوار همچون دهاقان، شهرضا و مباركه بر حسب ضرورت استفاده مي شود.
وي تصريح كرد: بسته به بزرگي حوادثي مانند سانحه سقوط هواپيماي تهران - ياسوج اتوبوس آمبولانس و بالگرد مركز فوريت هاي استان به منطقه اعزام مي شوند.
به گفته صبوحي، از سال 93 واحد مديريت خطر بلايا، شهرستان سميرم را بعنوان پايلوت انتخاب كرده و آموزش ها و دوره هايي در اين رابطه برگزار شده است.
مدير شبكه بهداشت سميرم برگزاري مانورهاي متعدد سالانه، تدوين برنامه پاسخ نظام شبكه در برابر بلايا(EOP)، قراردادن همه مراكز بهداشتي و درماني و خانه هاي بهداشت زير پوشش حوادث غير مترقبه، اختصاص و تجهيز انبار مديريت بحران در شبكه بهداشت و عقد تفاهم نامه همكاري با نهادهايي مانند نيروي انتظامي، دهياي ها، آب و فاضلاب و شبكه دامپزشكي را از جمله اقدام هاي اين مجموعه در زمان هاي پيشگيري و پيش بيني بحران ذكر كرد.
مدير بنياد مسكن انقلاب اسلامي سميرم خاطرنشان كرد: اين نهاد در همه حوادث و رويدادهايي كه به تاسيسات مسكوني شهري و روستايي خسارتي وارد شود مسوول و متولي بازسازي است.
روح الله افشاريان گفت : عمده مسايل منطقه سميرم در موضوع بحران مربوط به رانش زمين، سيل و بارندگي با پرداخت تسهيلات احداث و تعميرات مسكن است كه تنها در سال گذشته، 135 فقره تسهيلات روستايي پرداخت كرده ايم.
وي با يادآوري بارش برف سنگين سال 83 در سميرم افزود: افزون بر 30 ميليارد ريال تسهيلات ساخت و تعمير مسكن در همان سال به مردم خسارت ديده پرداخت شد.
كارشناس مسوول مديريت بحران فرمانداري سميرم هم در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: هميشه در مواقع بحران نگاه ها به جمعيت هلال احمر است و اين در حالي است كه بقيه دستگاه ها امكانات چندان مناسبي در شرايط بحراني ندارند.
سيدحميد قايم مقامي اظهارداشت: وضعيت شهرداري هر چهار شهر سميرم، حنا، ونك و كُمه از نظر امكانات و تجهيزات شرايط بحران خوب نيست كه البته بايد گفت شرايط درآمدي شهرداري هاي شهرهاي كوچك در اين قضيه علت اصلي است.
وي آموزش و آگاهي بخشي به مردم در زمان وقوع بحران را مهم ارزيابي كرد و ادامه داد : گاهي نا هماهنگي هايي در شرايط بحراني ديده مي شود كه همين موضوع نيز ممكن است در كند شدن امداد رساني يا تمركز روي موضوع اصلي تاثير داشته باشد.
وي درباره نيمه كاره رها شدن سوله مديريت بحران شهر سميرم اختلاف حقوقي بين شهرداري و هلال احمر را عامل اين مهم دانست و گفت: قرار است اين موضوع در جلسه اي بررسي و مشكلات حل و فصل شود.
سرپرست فرمانداري سميرم با تاييد اين خبر و حل شدن مشكلات سوله مديريت بحران سميرم اظهار داشت: اعتباري براي ساخت سوله در سال 98 گذاشته خواهد شد.
محمدرضا عسگريان تاكيد كرد: طبق قانون هر سازمان و دستگاهي بايد يك پست سازماني مديريت بحران داشته باشد تا در مواقع ضروري كارها با هماهنگي و نظم بهتري انجام شود.
بر همين اساس، حسينعلي صادقي شهردار سميرم ، ارديبهشت ماه امسال در حضور مديركل مديريت بحران استانداري اصفهان امكانات و توان شهرداري اين شهر را كافي ندانست و گفته بود: امكانات موجود تنها جوابگوي نياز و مديريت بحران براي سه هزار نفر از جمعيت 27 هزار نفري شهر است و اين در حالي است كه بيشتر خانه هاي دو بافت فرسوده زيربند و كوشك سميرم در بحران ها خطر آفرين هستند.
علاوه بر اين، 169 مدرسه آموزش و پرورش، راه، راهداري و آتش نشاني، نيروهاي انتظامي و نظامي، شركت توزيع فرآوردهاي نفتي، اداره آب و برق و مخابرات و حتي سوله هاي ورزشي و تعاوني ها را بايد به اين مجموعه بزرگ و گسترده مديريت در مواقع بحران و حوادث پيش بيني نشده افزود.
شهرستان كوهستاني و سردسير سميرم در جوار دنا و زاگرس مياني، با پنج هزار و 224 كيلومتر مربع مساحت، 150 روستا و آبادي، چهار بخش و چهار شهر در 160 كيلومتري جنوب اصفهان و 164 كيلومتري شمال ياسوج واقع شده است.
7147/6026/