تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲

اهواز - ايرنا - معاون هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان گفت: كمبود فضاي سينمايي را در 9 شهرستان خوزستان كه فاقد سينما هستند را با سينماي سيار جبران و توانسته ايم فيلم هاي روز كشور را به روي پرده ببريم.

ناصر چناني روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار با اشاره به 20سينماي فعال در خوزستان بيان كرد: شهرستان اهواز پنج سينماي فعال (اكسين، بهمن،قدس، هلال وساحل ) داردو در شهرستان هاي ديگر استان 15 سينماي فعال و 10سينماي غير فعال وجود دارد.
وي افزود: اين سينماها در شهرستان هاي شوش، بهبهان، ايذه، دشت آزادگان ، انديمشك، اهواز ،مسجدسليمان،دزفول و رامهرمز هستند كه برخي از آنها در حال بازسازي توسط بخش خصوصي است.
چناني ادامه داد: 22 كانون فيلم و عكس فعال در خوزستان وجود دارد و سه دفتر سينماي انجمن جوانان فعال در شهرستان هاي اهواز، دزفول و آبادان، و چهار دفتر نمايندگي در ماهشهر، مسجدسليمان و شوش در حال تاسيس است.
وي با اشاره به عضويت 2هزار نفر در انجمن سينماي جوان خوزستان گفت: به غير از كساني كه از خوزستان مهاجرت كرده اند حدود250 فيلمساز فعال در حوزه داستاني،انيميشن ، مستند و ... در اين استان فعاليت مي كنند.
معاون هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان در ادامه افزود:در سال هاي 96 و 97 سينماهاي خوزستان از 17سالن به 20 سالن رسيده كه با وجود اين تعداد سالن، گيشه بليت سينما 28 درصد افزايش فروش داشته است.

** ورود سينماي چند بعدي در خوزستان
چناني از جمله پيشرفت هاي سينما پس از پيروزي انقلاب اسلامي را ورود سينماي چند بعدي در خوزستان نام برد و بيان كرد: سينما در خوزستان در چند دهه با كاهش كمي روبه رو بود اما از نظر كيفي سينماهاي استان از سيستم قديمي به سيستم ديجيتال تبديل شده و نيز با ورود صنعت جديد سينماي چند بعدي تحول عظيمي در اين صنعت بوجود آمد.
وي افزود: خوزستان اكنون داراي 12سينماي چند بعدي است كه از اين تعداد پنج سينما در اهواز و هفت سينما در شهرستان ها مشغول به فعاليت هستند.
معاون هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان ادامه داد: با ورود تكنولوژي جديد سينما و بازي هاي رايانه اي سعي در به روز رساني و راه اندازي فروشگاه هاي عرضه محصولات سينمايي در 26 شهرستان شده كه اكنون 189 مركز توزيع فيلم و 91 مركز بازي هاي رايانه اي تاسيس و فعال هستند.
به گزارش ايرنا سينماي خوزستان باقدمتي قريب به 100سال فراز و فرودهايي داشته‌است و فيلم هاي موفقي پيش و پس از پيروزي انقلاب اسلامي بر پرده خود به نمايش گذاشته، اين در حالي است كه اين صنعت با وجود مشكلات و دشواري‌ها توانسته به وسيله سينماگران و بازيگران موفق استان بدرخشد.
نخستين سينماي خوزستان از نسل اول اين صنعت با قدمتي حدود صد سال در آبادان ، تنها سينمايي است كه تاكنون فعال و ثبت ملي شده است. سينما تاج آبادان از جمله سينماهاي خوزستان است كه بزرگاني از اين ديار در عرصه سينما از جمله ناصر تقوايي، نجف دريابندري، صفدر تقي‌زاده ، امير نادري را معرفي كرده است.
7165/ 6037