تهران - ایرنا - روزنامه نیویورك تایمز در سرمقاله خود نوشت: عربستان می گوید كه انرژی هسته ای را برای تولید برق و برای مصارف داخلی و توسعه ذخایر نفتی كشور می خواهد نه برای توانمندی ساخت سلاح هسته ای اما به سختی می توان این ادعا را باور كرد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، این روزنامه ارگان دمكرات های آمریكا در ادامه سرمقاله خود آورده است: كمیته نظارت مجلس نمایندگآن آمریكا یك گزارش موقت تحقیقاتی پیرامون توافق همكاری هسته ای دولت آمریكا با عربستان برای انتقال تكنولوژی هسته ای به ریاض منتشر كرده است.
گزارش بطور اخص اشاره می كند كه مبنای اصلی بدست آمدن این توافق، سودجویی یك سری افراد و شخصیت های حقوقی متملق سودجو برای خوش خدمتی به عربستان و در مقابل كسب منافع مادی سرشار از جوش دادن این معامله بوده است.
این بار این معاملات به روسیه مربوط نمی شود بلكه راجع به سعودی ها است. موضوع مورد توافق، ابدا ساخت یك برج بسیار مجلل در مسكو نیست بلكه مربوط به فروش رآكتورهای برق هسته ای است.
گزارش مجلس نمایندگان اشاره می كند، مذاكرات فروش رآكتورهای هسته ای به عربستان را یك سری افراد سودجو كه با وعده دریافت میلیون ها دلار تطمیع شده بودند هدایت كرده اند.
این مذاكرات نقض صریح 'قانون انرژی اتمی' مصوب سال 1954 است كه صراحت دارد بر اینكه تمام توافقنامه های همكاری هسته ای الزاما باید طی یك روند و ضوابطی عیان و شفاف انجام گیرد تا جلوی اشاعه سلاح های كشتار جمعی گرفته شود.
اما در این مورد خاص و امضاء توافق همكاری با عربستان، انگیزه هدایت كنندگان مذاكرات، فقط 'منفعت طلبی شخصی' بوده است.
این جرم می تواند مشمول قانون موضوعه جنایی فدرال قرار گیرد.
براساس گزارش كمیته مزبور، سرانجام زور لابی كنندگان چربید و دولت ترامپ موافقت كرد با یك قرارداد 80 میلیون دلاری، یك كارخانه برق هسته ای در عربستان بسازد.
دولت ترامپ دانش فنی و لوازم و متریال كار را به سعودی ها می دهد.
'محمد بن سلمان' ولیعهد و حاكم بالفعل عربستان پیشتر اعلام كرده، چنانچه ایران سلاح هسته ای داشته باشد عربستان بی فوت وقت خود را مجهز به این سلاح خواهد كرد و اعتنایی هم به اینكه دنیا چه خواهد كرد، نخواهد داشت.
گزارش كمیته نظارتی سنا تصریح می كند كه موضوع انتقال تكنولوژی فوق العاده حساس هسته ای به عربستان، طرح پیشنهادی بخش های تجارت خصوصی آمریكا بوده است و این بخش صرفا برای منفعت طلبی شخصی و كسب سود سرشار مادی از این قرارداد، آنقدر بطور تهاجمی در این زمینه فشار وارد آورده اند تا سرانجام دولت را راضی به امضا آن كرده اند.
البته از مدتها قبل زمزمه این خبر شنیده می شد كه دولت آمریكا مشغول مذاكره برای انعقاد یك توافق همكاری هسته ای با عربستان سعودی است.
اسناد فراوان و یك سری افرادی كه دزدكی از ماجرا خبردار شده بودند از ماجرا پرده برداشته بود.
وقتی دمكرات ها كنترل مجلس نمایندگان را در دست گرفتند، رسیدگی به موضوع بطور جدی در دستور كار مجلس قرار گرفت تا ابهام زدایی و حقیقت روشن شود.
سعودی ها به مجرد آنكه ترامپ به قدرت رسید، دست به كار شدند و این قرارداد چندین میلیارد دلاری را به او پیشنهاد دادند.
در ژانویه 2017، شركت 'IP3 اینترنشنال' كه یك شركت خصوصی است و كنسرسیومی از شركت های آمریكایی تشكیل داده تا در عربستان كارخانه انرژی هسته ای بسازد، با ارسال نامه ای به محمد بن سلمان به او پیشنهاد طرحی موسوم به 'طرح مارشال خاورمیانه' 'Marshall Plan for the Middle East' را داد.
در مركز این طرح، 'مایكل فلین' مشاور 'IP3 اینترنشنال' قرار داشت.
فلین مدتی بعد به سمت مشاور امنیت ملی ترامپ انتخاب شد و در این سمت به ترامپ اصرار كرد به این برنامه هسته ای با عربستان رضایت بدهد.
'توماس باراك' دوست سرمایه دار و میلیاردر ترامپ كه هفته گذشته از كارنامه نقض حقوق بشر عربستان حسابی دفاع كرد، نیز یكی دیگر از شخصیت های محوری این معامله بود.
باراك در دفاع از كارنامه حقوق بشر عربستان گفته بود: آمریكا هم جنایاتی مشابه و یا حتی بدتر از عربستان مرتكب شده است.
و اما هر دوی این افراد شامل فلین و باراك با سرنوشت های قضایی تلخی روبرو شده اند.
فلین متهم به شهادت دروغ به 'اف بی آی' راجع به گفت وگوهای خود با سفیر روسیه در واشنگتن در مورد لغو تحریم های مسكو و نیز متهم به كار كردن با دولت تركیه است.
او در انتظار صدور رای دادگاه در مورد خود است.
باراك هم كه رئیس كمیته مراسم تحلیف رئیس جمهور بود، اكنون تحت تحقیقات قضایی قرار دارد.
باراك حین مذاكرات تصمیم داشته در كمپانی 'وستینگهاوس' كه رآكتورهای اتمی می ساخته است سرمایه گذاری كند، اما این شركت ورشكست شد.
شركت 'IP3 اینترنشنال' اسناد و مدارك را به فلین داد تا او آنها را برای تصویب تقدیم ترامپ كند.
این كار قبل و بعد از مراسم تحلیف صورت گرفت. اما این در حالی بود كه همه شخصیت های سیاسی حاضر در كاخ سفید اجرای نص صریح قانون را به فلین گوشزد می كردند و به او یادآور می شدند كه دارد قانون را زیر پا می گذارد.
قانون تصریح می كند، رئیس جمهوری طرح و مذاكرات هرگونه توافق همكاری هسته ای را باید به اطلاع كنگره برساند و بعد از آنكه توافق بدست آمد الزاما باید آن را تحویل كنگره بدهد تا مرور كند و به تصویب برساند.
اوائل سال 2017 مشاوران حقوقی شورای امنیت ملی پس از ارزیابی های فراوان به این نتیجه گیری رسیدند كه در این پرونده، فلین حتما بدنبال كسب منافع شخصی بوده است.
بر همین اساس، مشاوران حقوقی و 'هربرت مك مستر' جایگزین فلین در سمت مشاور امنیت ملی، دو بار به شورای امنیت ملی هشدار دادند كه جلوی كار را بگیرد.
اما كاخ سفید بی اعتنا به همه این هشدارها، ادامه كار را با باراك دنبال كرد.
این طرح دنبال شد تا اینكه در 12 فوریه - 23 بهمن - ترامپ در كاخ سفید با توسعه دهندگان برق هسته ای دیدار كرد.
آمریكا سرآمد كشورهای جهان در تكنولوژی هسته ای است.
در آمریكا فروش این تكنولوژی زیر نظر پیمان های دوجانبه ای موسوم به '123توافقنامه'(123 agreements) انجام می گیرد.
پیوستن به این توافقنامه ها نیازمند امضا و تمكین از معیارهای 9 گانه منع گسترش سلاح های كشتار جمعی است.
21 كشور جهان به علاوه اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز یك چنین توافقنامه هایی دارند.
یكی از معیارهای 9 گانه بر این اصل دلالت دارد كه در هر قرارداد توافق همكاری هسته ای میان آمریكا با هر كشوری در جهان باید تضمین داده شود هیچكدام از مواد هسته ای كه آمریكا در اختیار كشورها قرار می دهد نباید برای انفجار هسته ای مورد استفاده قرار بگیرد.
ضابطه دیگری نیز وجود دارد كه دلالت می كند هیچ تكنولوژی و هیچ اطلاعات طبقه بندی شده ای نباید بدون كسب رضایت آمریكا به طرف ثالث منتقل شود. یك معیار دیگر هم دلالت می كند كشور طرف قرارداد حق غنی سازی اورانیوم و یا فرآوری مجدد پلوتونیوم كه راه فرعی برای رسیدن به بمب هسته ای است را ندارد.
تمام این سختگیری ها به این خاطر است كه حصول اطمینان شود سایر كشورهای جهان سلاح هسته ای در دستشان نیست.
عربستان می گوید كه انرژی هسته ای را برای تولید برق و برای مصارف داخلی و توسعه ذخایر نفتی كشور و نه برای توانمندی ساخت سلاح هسته ای می خواهد اما به سختی می توان این مدعا را باور كرد.
عربستان دشمن ایران است و شاهزاده محمد بن سلمان در صحبتی در سال 2018 گفته بود: 'بدون شك، اگر ایران بمب هسته ای بسازد، ما هم بلافاصله آن را خواهیم ساخت'.
بعد از امضا توافق هسته ای در سال 2015، ایران هرگز سلاح هسته ای نساخته است. اما ترامپ از توافق خارج شده و سرنوشت توافق به مویی بند است.
موضوع همكاری هسته ای آمریكا و عربستان در دولت 'باراك اوباما' هم مطرح بود اما به دلیل آنكه عربستان حاضر نشد تعهد بسپارد كه اورانیوم را غنی سازی نكند و پلوتونیوم را هم فرآوری مجدد نكند مذاكرات در این زمینه به نتیجه نرسید.
با روی كار آمدن ترامپ، سعودی ها به پیگیری كار امیدوار شدند چون ترامپ شخصا آدمی است كه منفعت طلبی را بر جلوگیری از اشاعه سلاح های كشتار جمعی ترجیح می د هد.
اما كنگره به خصوص بر سر قضیه جنگ یمن و همچنین بابت قتل 'جمال خاشقچی'روزنامه نگار، میانه خوبی با عربستان ندارد.
به هر حال گزارش تحقیقاتی 'كمیته نظارتی مجلس نمایندگان' یك هشدار بسیار قوی است و اخطار می دهد كه به حق باید نگران بود.
كنگره حتما باید كنترل سخت و محكم تری بر اوضاع داشته باشد.
توافق همكاری هسته ای آمریكا و عربستان، ناقض قوانین موضوعه آمریكا است و زنگ خطر هسته ای شدن خاورمیانه را به صدا در می آورد.
اروپام ** 1591 ** 1071