به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ایجاد این كریدور بین المللی در سپتامبر سال 2000 میلادی (شهریور 1379) در سن پترزبورگ روسیه به امضای سه كشور ایران، روسیه و هند رسید تا علاوه بر ترویج همكاری های تجاری و اقتصادی، زمینه را برای كوتاه كردن مسیر حمل و نقل كالا بین هند و اروپا از طریق ایران فراهم كند.
این كریدور اكنون با پذیرش 10 عضو جدید گسترش یافته است كه شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان، تركیه، اوكراین، بلاروس، عمان و سوریه است و بلغارستان نیز به عنوان عضو ناظر آن حضور دارد.
این دالان بین المللی، اقیانوس هند و خلیج فارس را از مسیر ایران به دریای خزر سپس از روسیه به سن پترزبورگ و شمال اروپا پیوند میدهد و در صورت بهره برداری مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا خواهد بود كه به گفته كارشناسان برای حمل و نقل كالا از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد كوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است.
در سال های گذشته كشورهای عضو این كریدور تلاش كردند تا زیرساخت های مورد نیاز برای آن را فراهم آورند؛ یكی از حلقه های مهم در ایجاد این كریدور دریایی و ریلی، ایجاد خط آهن در مسیر قزوین - رشت بود تا كالاها ابتدا از بنادر هند بارگیری و از طریق بنادر ایران به صورت كاملا ریلی به سمت شرق اروپا هدایت شود؛ اكنون مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل كشور می گوید: طرح ملی خط آهن قزوین - رشت آماده بهره برداری است و به زودی با حضور مسئولان كشوری افتتاح می شود.
«خیرالله خادمی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: برای ساخت این خط آهن در كریدور شمال - جنوب بیش از یك هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شده اما ارزش روز آن بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان است.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، برای ساخت این طرح ریلی تا سال 92 حدود 700 میلیارد تومان هزینه شده بود اما از زمان روی كار آمدن دولت تدبیر و امید، بیش از یكهزار و 100 میلیارد تومان برای آماده سازی آن تامین اعتبار شد تا اجرای آن سرعت گیرد.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل كشور بیان كرد: با اتمام ریل گذاری این مسیر، اتصال رشت و استان گیلان به شبكه ریلی عملیاتی شد و ادامه تكمیل این ابر پروژه ملی به آستارا اتصال بندرعباس از جنوب ایران به كشورهای قفقاز، جمهوری آذربایجان و روسیه را فراهم خواهد كرد.
معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح كرد: استفاده از این كریدور بین المللی در شمال ایران جابه جایی كالا و مسافر در این مسیر تسهیل خواهد كرد و برای صاحبان كالا در هزینه ها صرفه جویی های زیادی خواهد داشت.
خادمی افزود: این پروژه نه تنها برای ایران بلكه برای تمام كشورهای منطقه مهم است و در سفر اخیر خود به هند، مسئولان این كشور خواستار تكمیل این پروژه برای تسهیل انتقال بار از هند از طریق این كریدور به طرف اروپا و روسیه بودند.
به گزارش ایرنا، خط آهن 165 كیلومتری قزوین - رشت به صورت یك خطه برای حمل بار و مسافر از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین آغاز و با عبور از منطقه كوهین، لوشان، منجیل، رودبار و امامزاده هاشم به شهر رشت میرسد.
عملیات ریل گذاری این محور از سال 91 آغاز شد و با تكمیل آن هم اكنون این مسیر ریلی كه مركز استان گیلان را به شبكه سراسری ریلی كشور متصل می كند، آماده بهره برداری است.
50 درصد این خط در دشت، 10 درصد آن در تپه ماهور و 40 درصد در مناطق كوهستانی قرار گرفته و 80 پل به طول 13 هزار متر و پنجاه و سه متر و تونل به طول 22 هزار متر از مشخصات فنی این پروژه ملی است.
احداث این پروژه ملی به لحاظ حمل و نقل بار و مسافر و اتصال استان گیلان به شبكه ریلی و به دلیل ایجاد یك كریدور ریلی بین المللی در مسیر شمال به جنوب برای صادرات و ترانزیت كالا از خلیج فارس به طرف روسیه كشورهای آسیای میانه و اروپا از اهمیت زیادی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.
پل شاهرود در مسیر خط آهن قزوین - رشت به طول 600 متر با معماری قدیمی یكی از زیباترین ابنیه های این خط است كه با هزینه ای معادل 140 میلیارد ریال توسط شركت خدمات مهندسی خط و ابنیه راه آهن در كنار آزادراه قزوین - رشت احداث شده است.
اقتصام**1108*2025
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
تهران- ایرنا- خط آهن قزوین - رشت این روزها آماده بهره برداری است تا پس از حدود 17 سال، پروژه ایجاد كریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب برای اتصال هند به اروپا از مسیر ایران به بار بنشیند.