تهران- ایرنا- تحلیلگران و رسانه های آمریكایی اقدام «دونالد ترامپ» برای افزایش بودجه ساخت دیوار مرزی با مكزیك را نشانه ای از تلاش وی برای به مبارزه طلبیدن دموكرات ها ارزیابی می كنند كه ممكن است باعث تعطیلی دوباره دولت این كشور شود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده در چند روز اخیر بودجه پیشنهادی خود برای سال 2020 را ارائه كرد. یكی از بخش های مهم لایحه بودجه وی ارائه درخواستی به مراتب بالاتر برای ساخت دیوار مرزی بود.
نكته جالب اینجاست كه بودجه 8.6 میلیارد دلاری مورد نظر رئیس جمهوری آمریكا، نه تنها چندین برابر بودجه ای است كه دموكرات ها برای ساخت این دیوار موافقت كرده بودند بلكه از میزان 5.7 میلیارد دلاری كه در ابتدا رئیس جمهوری آمریكا در خواست كرده بود بسیار بیشتر است. گفتنی است كه بودجه مورد نظر ترامپ كمتر از نیم درصد از بودجه مورد نظر وی برای سال 2020 برآورد شده است.
بر اساس یك سنت دولت همیشه بودجه سالانه را در اولین دوشنبه ماه فوریه به كنگره ارائه می كند اما امسال به دلیل تعطیلی بیش از یك ماهه دولت، این اقدام با تاخیری چند هفته ای همراه شد. رسانه های آمریكایی مهمترین سرفصل های بودجه سال 2020 ایالات متحده را در افزایش شدید هزینه های نظامی، كاهش شدید هزینه های داخلی، موضوع دیوار مرزی، طرح بیمه ای و درمانی اوباماكر و كاهش بودجه برخی رسانه ها همچون PBS و NPR دانسته اند.
روزنامه «نیویورك تایمز» در گزارشی با بیان اینكه ترامپ در بودجه سال 2020 خود خواستار پول های بیشتری برای ساخت دیوار در مرز مكزیك شده است افزود: به طور قطع این درخواست همچون دوره قبل با مقاومت دموكرات ها روبرو می شود.
بر اساس این گزارش بودجه جدید اتمام ساخت 700 مایل دیوار در مرزهای جنوبی این كشور را هدف گرفته است.

**هراس از تعطیلی دوباره دولت
ساخت دیوار در مرز با مكزیك در روزهای پایانی سال 2018 به یك چالش بزرگ سیاسی در داخل آمریكا تبدیل شد و طولانی ترین تعطیلی دولت این كشور را رقم زد. اختلاف نظر دموكرات ها با ترامپ باعث شد تا لایحه بودجه مورد نظر دولت تایید نشود و نزدیك به یك میلیون نفر از كاركنان دستگاه های دولتی ایالات متحده به علت نبود بودجه به مرخصی اجباری بروند. اكنون برخی رسانه ها اقدام ترامپ در زمینه افزایش بودجه دیوار مرزی در كنار درخواست برای كاهش بودجه برخی سازمان ها را نوعی لجبازی می دانند كه ممكن است باعث تشدید اختلاف ها و تعطیلی دوباره ادارات و سازمان های دولتی این كشور شود.
تارنمای نشریه «پلتیكو» در گزارشی درخواست ترامپ برای كاهش بودجه برخی نهادهای آمریكایی را عاملی برای تعطیلی دوباره بخش هایی از دولت ارزیابی كرد. بنابر این گزارش، بودجه پیشنهادی ترامپ همه امیدها برای دستیابی به یك توافق جامع را از بین برد و هراس های تازه ای را در زمینه تشدید اختلاف ها پدید آورد. وی در طرح خود از كاهش تا 5 درصدی بودجه نهادهای غیرنظامی نسبت به سال 2019 خبر داد در حالیكه از ترفندهایی برای افزایش بودجه نظامی استفاده كرد.
این گزارش چالشی ترین بخش بودجه را درخواست بیش از 8 میلیارد دلاری وی برای تكمیل دیوار مرزی توصیف كرد كه ممكن است موجب تنش وی با قانونگذاران و افزایش احتمال تعطیلی دوباره دولت در پایان سپتامبر 2019 شود.
روزنامه «واشنگتن پست» نیز در این زمینه نوشت بودجه جدید دیوار مرزی عرصه جدید از تقابل را در كنگره ایجاد می كند زیرا دولت می گوید به دنبال ساخت دیوار در بخش های بیشتری از مرز با مكزیك است. وی سعی دارد تا 5 میلیارد دلار از این بودجه را از بخش امنیت داخلی تامین كند و 3.6 میلیارد دلار باقی مانده را نیز از بودجه ساخت و ساز در وزارت دفاع به دیوار اختصاص دهد.
به نوشته این روزنامه، چهره های برجسته دموكرات اعتقاد دارند اینكه ترامپ به دنبال پول بیشتر برای ساخت دیوار است نشان می دهد كه وی آن ها را به مبارزه طلبیده و بر این باور است كه افكار عمومی هم با وی همراهی می كند.
«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده اعتقاد دارد: ترامپ در دسامبر گذشته باعث تعطیلی دولت شد؛ قانونگذاران این بار هم آماده هستند تا مانع درخواست وی شوند و در مقابل وی بار دیگر می ایستند. وی تاكید كرد «ما امیدواریم ترامپ درسش را یاد گرفته باشد».
پلوسی و دیگر نمایندگان دموكرات تاكید می كنند این بودجه ها باید در پروژه هایی بهتر و كارآمدتر همچون آموزش و توسعه مشاغل مورد استفاده قرار گیرد.

** آغاز رقابت انتخابات 2020
بسیاری از تحلیلگران و رسانه های آمریكایی اعتقاد دارند این اقدام دونالد ترامپ در واقع آغاز پیش از موعد رقابت ها برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 است زیرا وی از هم اكنون مشغول تبلیغ و كار بر روی شعار «دیوار را تمام كن» است. به نوشته خبرگزاری «رویترز» در سال 2016 هم یكی از شعارهای اولیه كمپین ترامپ ساخت این دیوار مرزی بود و اكنون وی تامین امنیت از طریق اتمام این دیوار را مهمترین وعده، وظیفه و موفقیت خود برای مردم آمریكا تبلیغ می كند.
به نظر می رسد تهدید سازی و ناامن نشان دادن اوضاع برای جلب حمایت افكار عمومی هم آغاز شده است. «لاری كودلو» رئیس شورای اقتصاد ملی ترامپ در گفت وگو با شبكه خبری «فاكس نیوز» ضمن تایید درخواست این بودجه اظهار داشت: كل موضوع ساخت دیوار و امنیت مرزها دارای اهمیتی اساسی هستند. ... ما آنجا با یك بحران روبرو هستیم.
وی با بیان اینكه بودجه در كنگره با موانعی روبرو شده است، افزود: هدف دولت رشد اقتصادی 3 درصدی آمریكا است و بودجه نیز بر همین اساس بسته شده است. این درحالی است كه فدرال ریزرو میزان رشد را كمتر از این میزان برآورد كرد.
به نوشته پلتیكو ترامپ مدعی شده است كه این میزان بودجه را جهت اتمام ساخت دیوار مرزی قبل از انجام انتخابات نیاز دارد.
با اینحال به اعتقاد گزارش نیویورك تایمز به احتمال زیاد بخش های عمده ای از این بودجه پیشنهادی در كنگره ای كه اكنون در كنترل دموكرات ها است به بن بست برخورد می كند و همان سرنوشتی را پیدا می كند كه بسیاری از طرح های پیشین دولت در كنگره پیشین (جمهوریخواه) با آن روبرو شدند.
پژوهش**9130**1552