تهران - ايرنا - دومين سقوط پرفروش‌ترين مدل هواپيماي بوئينگ، بار ديگر به نگراني كشورهاي دارنده اين نوع هواپيماها دامن زد به گونه‌اي كه چين درنخستين اقدام، پروازهاي مدل 737 مكس را متوقف كرد؛ ضمن آنكه بوئينگ عرضه مدل جديد 777ايكس را به تعويق انداخت.

به گزارش ايرنا، سقوط دومين مدل از هواپيماي بوئينگ مدل 737 در اتيوپي در روز گذشته (يكشنبه) و چند ماه پس از حادثه مرگبار سقوط هواپيما در اندونزي، توجه شركت‌هاي مسافري به مسائل امنيتي اين نوع از هواپيماي آمريكايي را دوچندان كرده است.
هواپيماي بوئينگ 737 مكس 8، متعلق به خطوط هواپيمايي اتيوپي به مقصد نايروبي پايتخت كنيا، دقايقي پس از پرواز از فرودگاه آديس‌آبابا سقوط كرد و همه 157سرنشين آن كشته شدند.
نگراني شركت‌هاي دارنده هواپيماي 737 به اين دليل است كه همين مدل از هواپيماي بوئينگ اكتبرگذشته(مهر-آبان) در اندونزي سقوط كرد و همه 189 سرنشين آن جان باختند؛ در واقع هر دو مدل، از جديدترين توليدات بوئينگ بودند كه لحظاتي پس از برخاستن، سقوط كردند.
هواپيماي بوئينگ 737 درسال 1964 طراحي شد و نخستين بار در سال 1967 به پرواز درآمد. از آن سال تاكنون چند مدل از اين هواپيما ساخته شد كه به دليل ويژگي‌هاي خاص آن، به كاربري تجاري رسيد و شركت‌هاي هواپيمايي، تعداد زيادي از آن را خريدند.
نسل چهارم و پيشرفته اين هواپيما با نام تجاري مكس (MAX) شامل چهار مدل مكس 7، 8، 9 و 200 است.
مدل 737، پول‌سازترين محصول بوئينگ بعنوان بزرگترين شركت سازنده هواپيما در جهان است كه در سال 2017 به عنوان يك هواپيماي با فناوري پيشرفته رونمايي شد و با هواپيماي نوع «اس اي 320 نئوي» شركت ايرباس رقابت مي‌كند.
براساس اطلاعات منتشر شده در تارنماي بوئينگ، مدل 737 مكس سريعترين هواپيماي فروخته شده در تاريخ اين شركت بوده و كشورهاي زيادي آن را خريده‌اند.

** تعليق رونمايي توليد جديد بوئينگ
مقام‌ها وكارشناسان مسائل امنيت پرواز اعلام كرده اند با وجود ابهام‌ها درباره چرايي سقوط هواپيماي متعلق به شركت «لاين اير» اندونزي و اتيوپي، هنوز زود است كه بتوان ارتباطي بين اين دو حادثه برقرار كرد؛ شباهت‌هاي سقوط ممكن است تصادفي باشد.
شركت بوئينگ هنوز به پرسش‌ها درباره علت سقوط هواپيماي مدل «737 مكس 8» در روز يكشنبه پاسخي نداده اما در بيانيه اي اعلام كرده كه تيم فني را براي ارائه كمك هاي لازم به محل سقوط اعزام خواهد كرد.
شركت هواپيمايي اتيوپي اعلام كرده كه هواپيما 6دقيقه بعد از پرواز، ارتباط خود را با برج كنترل از دست داد؛ خلبان درخواست بازگشت به فرودگاه كرده اما هواپيما در 35 مايلي آديس آبابا پايتخت اين كشور سقوط كرده است؛ همانند اتفاق رخداده براي هواپيماي اندونزي كه چند دقيقه بعد از پرواز، خلبان درخواست بازگشت به فرودگاه مي‌كند اما سرانجام آن به سقوط ختم مي‌شود.
به گفته گرگ والدرون(Greg Waldron) مديرعامل بخش آسيا شركت تحقيقات حمل‌ونقل هوايي فلايت گلوبال(FlightGlobal)، تحقيقات رسمي بايد درباره سقوط جديد انجام شود؛ 2 بارسقوط يك مدل جديد هواپيما آن هم در يك زمان كوتاه، وضعيت بي‌سابقه اي ازسوانح هوايي ايجاد كرده است؛ اين حوادث به طور حتم در توليدات هواپيماهاي مدل‌هاي 737 تاثير خواهد گذاشت.
«مري شياوو»بازرس كل سابق سازمان ترابري آمريكا به سي ان ان گفت:«مساله كاملا مشكوك است؛ اينجا صحبت از يك هواپيماي جديد است كه در مدت يك سال 2 بار سقوط كرده؛ اين، زنگ خطر را در صنعت هوانوردي به صدا درمي آورد چون چنين چيزي قرار نيست اتفاق بيافتد.»
به نوشته «سي‌ان‌ان ماني» (بخش اقتصادي شبكه خبري سي ان ان) بروز اين سانحه هوايي، سبب شد تا بوئينگ برنامه رونمايي از مدل جديد نخستين هواپيماي مدل «777ايكس» در چهارشنبه هفته جاري را به تعويق بيندازد.
همچنين بروز دو سانحه هوايي براي شركت بوئينگ، امنيت هواپيماهاي ساخت اين شركت را با ابهاماتي مواجه كرده است.
بعد از سانحه سقوط هواپيما در اندونزي، شركت بوئينگ اعلام كرد كه به دارندگان مدل جديد بوئينگ 737 به دليل عملكرد نامناسب سيستم كنترل پرواز، هشدار خواهد داد زيرااين هواپيما مي تواند به طور خودكار در مواردي(نقطه اوج- عدم تعادل فرآيندهاي حركت هواي كنترل نشده)به طور خودكار به سمت پايين سقوط كند.

**توقف پروازهاي بوئينگ 737 در چين
سازمان هواپيمايي چين بعد از سقوط دومين مدل ازهواپيماي بوئينگ 737 مكس متعلق به خط هوايي اتيوپي و جان باختن همه سرنشينان آن، دستور داد همه پروازهاي اين مدل هواپيما به طور موقت متوقف شود.
براساس اعلام اين سازمان، براي بررسي فني مسائل مربوط به نقص احتمالي اين هواپيماها و كنترل سيستم ناوبري، تااطلاع بعدي از اين نوع هواپيما استفاده نخواهد شد.
به نوشته«سي‌ان‌ان ماني»، اين تصميم چين، ضربه مهلكي به شركت هواپيمايي بوئينگ محسوب مي شود. شركت‌هاي هواپيمايي چين 97 فروند هواپيماي بوئينگ 737 مكس دارند كه بيش از يك چهارم اين هواپيما در جهان است.
به گفته گرگ والدرون، «توقف پرواز اين مدل از هواپيماها در چين اهميت بسيار زيادي دارد، زيرا اين كشور يك بازار عمده براي بوئينگ محسوب مي شود.»
اين دو سانحه، بسياري از شركت‌هاي هواپيمايي جهان از جمله در آمريكا، آرژانتين، ايسلند و هند را كه اين مدل هواپيما دارند بشدت نگران كرده است.
آبان ماه امسال، چندروزپس از سقوط يك هواپيماي جديد بوئينگ 737 مكس در اندونزي، اداره كل حمل و نقل هوايي هند دراخطاري به دو شركت «جت ايرويز» و «اسپايس جت» از آنها خواست همه 8 هواپيماهاي جديد بوئينگ 737 مكس خود را براي اطمينان از عدم نقص فني كه مي تواند به كاهش شديد ارتفاع منجر شود بررسي كنند.
تاكنون اين سانحه، دردسرهاي زيادي براي بوئينگ به همراه داشته كه از جمله آن، انتقادها از سوي اتحاديه خلبانان آمريكاست. همچنين بوئينگ با شكايت‌هايي از سوي خانواده‌هاي قربانيان سقوط هواپيماها مواجه شده است.

** لغو سفارش هاي خريد بوئينگ
پيش از 2سقوط هواپيماي جديد مدل 737 مكس، بوئينگ با شركت‌هاي هواپيمايي مختلف براي سفارش خريد، قراردادهاي كلاني منعقد كرده بود؛ از جمله توافق با شركتي با نام فلايديل براي فروش حدود 50 فروند هواپيماي 737 مكس با قيمت 5.9 ميليارد دلار؛ اما با سوانح رخ داده، تاكنون سفارش ساخت حدود 22 ميليارد دلار بوئينگ 737 لغو شده است؛ آن هم در حالي كه اين شركت تلاش مي‌كند بتواند در ميزان دريافت سفارش از ايرباس فرانسه پيشي گيرد.
طبق گزارش «سي‌ان‌ان ماني»، 72 درصد هواپيماهاي تحويلي بوئينگ در سال 2018 مربوط به مدل 737 بود.
اروپام ** 2023**1590