تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳

تهران-ایرنا- «محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران، دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری را یكی از بانیان ساخت مترو در پایتخت خواند و گفت: امیدوارم در این دولت شاهد تامین فاینانس مناسب و قطعی برای ساخت تجهیزات مترو تهران باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا وی روز یكشنبه در آیین افتتاح سه طرح شهری ازجمله 9 كیلومتر به همراه سه ایستگاه خط 6 مترو تهران از رئیس جمهوری درخواست كرد جلسه ای را با حضور مسئولان مربوطه، وزیر كشور، رئیس بانك مركزی و بانك های عامل برگزار كند تا تصمیم جدی برای تجهیز مترو اتخاذ شود و بتوان در فرصت مناسبی از همه خطوط آن استفاده كرد.
وی گفت: من از طرف مسئولان مترو این قول را به رئیس جمهوری می دهم كه اگر مشكل تجهیز مترو حل شود این امكان وجود دارد كه ماهانه یك ایستگاه از مترو افتتاح و 40 هزار سفر هر ماه به ظرفیت خطوط مترو اضافه شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وجود هفت خط مترو در تهران گفت: مجموع این خطوط با فرض رفتن به فرودگاه امام خمینی(ره) و پرند از مرز 300 كیلومتر عبور می كند و تعداد ایستگاه های مترو به حدود 150 ایستگاه رسیده است.
هاشمی افزود: با فرض سرمایه گذاری برای 300 كیلومتر خط مترو در تهران به نرخ قیمت های امروز حدود 60 هزار میلیارد تومان برای ساخت مترو در تهران و حومه سرمایه گذاری شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: امروز ما باید از این خطوط هفت میلیون سفر در روز داشته باشیم كه متاسفانه به دلیل نبود تجهیزات، این روند اجرا نمی شود.
وی خطاب به رئیس جمهوری گفت: در ابتدای فعالیت این دولت به موضوع مترو پرداخته شد، در زمان ساخت خطوط 6 و 7 مترو و افتتاح خط 3 معادل 2 میلیارد دلار در اختیار وزارت كشور قرار گرفت.
هاشمی افزود: در زمان حاضر به همت معاونت عمرانی وزارت كشور 2 میلیارد یورو فاینانس تسهیلی دولت مصوب شورای اقتصاد و مناقصات آن هم برگزار شد.
به گفته وی سهم مترو تهران از این میزان یك میلیارد دلار بود؛ 630 واگن به اضافه 25 درصد، حدود 800 واگن برای آن درنظر گرفته و مناقصه نیز برگزار شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان كرد: با توجه به تخصیص ارز و فاینانس مربوط به سال 95 اكنون باید در شرایطی باشیم كه این واگن ها وارد كشور شود اما به دلایلی عملی نشده است و می طلبد كه رئیس جمهوری فشار خیلی جدی بیاورند تا سیستم های موجود در كشور، این معضل را در كشور حل كنند و اجازه دهند كه چهار كارخانه واگن سازی كشور كه توانایی ساخت واگن های مترو تهران را دارند، فعال شوند.
وی ابراز امیدواری كرد كه ابتدا تخصیص های محرك مترو تهران به سرعت تكمیل و تامین شود و در اختیار قرارگیرد.
هاشمی با بیان اینكه خطوط 7 و 6 مترو از قطارهای عاریه ای سایر خطوط مترو استفاده می كنند، افزود: این موضوع باعث می شود وقتی قطاری از خطوط 1، 2، 3و 4 برداشته و به خطوط 6 و 7 اضافه می شود، در آن بخش كمبود واگن ایجاد شود، امكانات مناسبی به مسافران ارائه نشود و تعداد آنان كاهش پیدا خواهد كرد.
وی اظهارداشت: با توجه به نبود امكانات و آرامش در مترو تهران، پس از حدود هفت سال تعداد 2 و نیم میلیون سفری كه در گذشته داشتیم، همان تعداد و شاید كمتر هم شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره خط 6 مترو تهران نیز گفت: قرارداد تجهیزات این خط با شركت های داخلی بسته شده و اگر امكانات لازم فراهم شود، می توان به سرعت تجهیزات مترو را تامین كرد و خط 6 به طور كامل به بهره برداری برسد.
به گزارش ایرنا، 9 كیلومتر از خط 6 مترو شامل سه ایستگاه دولت آباد، بعثت و میدان شهداست امروز با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
خط 6 مترو تهران با 32 كیلومتر طول و 27 ایستگاه طراحی شده است كه از دولت آباد شهرری آغاز می شود و تا سولقان ادامه دارد.
طرح توسعه خط 6 در بخش جنوبی از ایستگاه دولت آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به طول 6 كیلومتر در حال اجراست.
این خط مترو در ردیف چهار ابرخط مترو جهان قرار دارد.
ایستگاه های خط 6 تهران از نظر سامانه مخابراتی، سیگنالینگ ، سیستم تهویه، پله‌برقی و اطفاء حریق مجهز هستند و همچنین برای افراد كم توان نیز مناسب سازی شده‌ است.
15كیلومتر دیگر از بخش شمالی خط 6 با 6 ایستگاه تا اشرفی اصفهانی قرار است تا پایان سال 98 به بهره برداری برسد.
تهرام/3001/ 7245/ 1008