ناوگان مترو تهران و حومه بطور رسمی از سال ۱۳۷۷ مورد بهره برداری قرار گرفت که پس از گذشت ۲۰ سال از فعالیتش ناوگان مترو دارای ۷ خط و ۱۲۷ ایستگاه است.
مدیران شهری پایتخت در نیمه سال گذشته مدعی شدند که باید هر ماه یک ایستگاه در پایتخت افتتاح شود و این درحالی است که ۳ ماه از سال جدید می گذرد و هنوز هیچ ایستگاهی مورد افتتاح قرار نگرفته است.
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه امروز- دوشنبه - در یک نشست خبری علت این وقفه در افتتاح ایستگاه های مترو را مسائل مالی اعلام کرد و قول داد که سکانس جدید افتتاح ایستگاه های مترو تهران در خطوط ۶ و ۷ در شهریورماه از برج میلاد آغاز شود.
«علی امام» در ابتدای این نشست خبری اعلام کرد: سال ۹۸ از یک جهت سال ارزنده ای برای شرکت مترو بود چرا که خط ۶ مترو تهران، ۹ کیلومتر جنوبی با ۳ ایستگاه با حضور رییس جمهوری افتتاح شد و در ادامه سال نیز ۲ ایستگاه دیگر در این خط افتتاح کردیم.
وی افزود: در مهرماه نیز ایستگاه امام حسین (ع) و در انتهای بهمن ماه سال گذشته نیز ایستگاه کیانشهر افتتاح شد و در پایان سال سال گذشته ۱۰ کیلومتر در سه نوبت در خط ۶ افتتاح شد.
مدیرعامل قطار شهری تهران و حومه با اشاره به افتتاح چند ایستگاه در خط ۷ گفت: در این خط نیز ۸ و نیم کیلومتر شرقی حدفاصل ایستگاه بسیج تا مهدیه با ۳ ایستگاه وارد مدار بهره برداری شد.
وی تصریح کرد: برنامه ریزی کرده بودیم که به طور متوسط ماهی یک ایستگاه در ۶ ماه دوم افتتاح شود اما به دلیل مشکلات به ۳ ایستگاه محدود شد.
۵۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه تهران زیر خاک است
امام با تاکید بر اینکه اولویت اول امسال این شرکت تکمیل خطوط ۶ و ۷ است تاکید کرد: در این خطوط ۶۴ کیلومتر کار عملیاتی انجام اما کامل نشده و به نرخ امروز ۵۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه شهر زیر خاک خوابیده و منطق حکم می کند آن را تکمیل کنیم و در اختیار شهروندان قرار دهیم.
وی ادامه داد: در خط ۶، افتتاح ۶ ایستگاه با ۷ کیلومتر مسیر حداقل برنامه است که حدفاصل دانشگاه تربیت مدرس تا شهید ستاری را شامل می شود و همچنین ۵ ایستگاه در خط ۷ و یک ایستگاه اقدسیه در خط سه در برنامه های افتتاح قرار دارند.
امسال حداقل ۱۲ ایستگاه افتتاح می شود
به گفته امام، امسال حداقل ۱۲ ایستگاه در خطوط ۶ و ۷ افتتاح می شود و تلاش داریم تنها ایستگاه باقیمانده در خط ۳ یعنی اقدسیه را نیز در آبان ماه افتتاح می کنیم و پرونده خط ۳ نیز بسته شود.
وی تاکید کرد: ایستگاه شهید نواب صفوی در خط ۷، ورودی مستقل در خط ۷، ایستگاه شهید محلاتی، آهنگ از دیگر ایستگاه های مورد بهره برداری در سال جاری است و تلاش داریم از شهریورماه موتور افتتاح ایستگاه های مترو در برج میلاد روشن شود.
مدیرعامل شرکت مترو تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره کمبود قطار در این ناوگان نیز گفت: در تیرماه ۲ رام باقی مانده وارد شبکه می شود و پرونده ۷۰ واگن بسته خواهد شد و همچنین سه پست برق قلعه مرغی، پست برق شرقی خط ۷ و پست برق خط ۶ را در دستور کار اجرایی داریم.
وی درخصوص سرانجام اوراق مشارکت سال ۹۷ مترو تهران نیز گفت: اوراق مشارکت مترو تهران یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود و دو بانک عامل داشتیم که بانک آینده ۹۱۰ میلیارد و ۳۹۰ میلیارد تومان برعهده بانک صنعت و معدن بود که در اواخر مهر ماه ۳۹۰ میلیارد بانک صنعت و معدن به حساب شهرداری واریز شد.
امام ادامه داد: ۹۱۰ میلیارد تومان بانک آینده واریز نشد چرا که شهرداری وثیقه ملکی ارائه داد و برای آن بیش از ۱۰۰ ملک معرفی شد که اغلب آن مورد تایید بانک آینده قرار نگرفت.
به گفته وی، نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان در وثیقه بانک قرار گرفت و ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیارد تومان واریز شد، شهرداری به این نتیجه رسید که این فرایند نتیجه قابل قبولی نخواهد داشت و با همراهی بانک مرکزی مجوز ضمانت نامه بین بانکی در وجه بانک آینده دریافت شد و امیدواریم تا اول هفته آینده صادر و تا آخر هفته آینده بتوانیم پول را آزاد کنیم.
مدیرعامل شرکت مترو تهران تاکید کرد: چندین منابع مالی برای توسعه مترو در پایتخت داریم که یکی اوراق مشارکت بانکها است که ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بانک آینده تکلیف آن در حال مشخص شدن است و دیگر اوراق سال ۹۸ که تا تیرماه باید فروخته میشد و یک هزار میلیارد تومان سهم مترو تهران است.
به گفته وی، همچنین بودجه امسال شهرداری برای مترو ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۸۰۰ میلیارد آن به صورت غیرنقد و ۲ میلیارد به صورت نقد پیشبینی شد البته با توجه به شیوع کرونا و محدودیتهای مالی شهرداری امیدواریم حداقل ۵۰ درصد این مبلغ محقق شود.
صحبت های هاشمی بد تعبیر شد
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در پاسخ به اظهارات چند روز اخیر رییس شورای اسلامی شهر تهران که اعلام کرده بود در ۳ سال اخیر حتی یک کیلومتر مترو ساخته نشده گفت: صحبتهای محسن هاشمی بد تعبیر شده شاید منظورشان یک کیلومتر در خط جدید بوده چرا که خطوط قبلی در سالهای اخیر تکمیل و حفاری تونلها نیز انجام شده است.
وی تاکید کرد: حق با آقای هاشمی است چرا که منابع مالی محدود بوده و به همین منظور پروژه جدیدی نداشتیم که طبق تاکید مدیران شهری تهران در این شرایط باید خطوط ۶ و ۷ را تکمیل کنیم.
امام با اشاره به اهمیت طرح جامع مصوب ریلی نیز گفت: این طرح در دی ماه ۹۸ تصویب شد و پیش از این طرح جامع مصوب ریلی برای افتتاح خطوط جدید نداشتیم و به همین منظور خطوط جدید را با مصوبه این طرح افتتاح می کنیم.
وی با بیان اینکه برابر این طرح تا سال ۱۴۲۰ باید ۴ خط جدید راه اندازی کنیم و ناوگان مترو تهران و حومه ۱۰ خطه شود نیز گفت: هر خط حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که البته این هزینه بر اساس نرخ ارز در سال ۹۸ در نظر گرفته شده است.
به گفته امام، خط ۱۰با ۴۰ کیلومتر طول در اولویت ساخت است، و در صورت رفع مشکلات مالی با همکاری دولت می توانیم در این خط اقدامات موثری انجام دهیم.
وی تاکید کرد: مترو حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان مترو بدهی به سیستم بانکی با سود و جریمه در ۳۰ سال گذشته تاکنون داشته و اگر تعهدات قانونی دولت احصا شود نه تنها این مبلغ بلکه بیشتر از آن نیز حاصل خواهد شد.
مترو پرند ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
امام در خصوص توسعه مترو به شهر پرند نیز گفت: این مسیر ۵۰ کیلومتری ۳۱ کیلومتر آن افتتاح شده و ۱۹ کیلومتر آن باقی مانده که این مسیر باقیمانده ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت افتتاح برای مردم پرند که روزانه به تهران برای رفتن به محل کار عزیمت می کنند می تواند اتفاق خوبی باشد.
وی خاطرنشان کرد: تکمیل مترو پرند حمایت دولت را می طلبد و باید بودجه های مناسبی برای تکمیل این خط اختصاص داده شود و با این بودجه های ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومانی نمی توان شاهد تکمیل مترو پرند بود.
به گفته امام، برای تکمیل مترو تهران به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا بتوانیم این مسیر ۵۰ کیلومتری را در مدار بهره برداری قرار دهیم.
وی همچنین درباره سیستم تهویه خط ۷ مترو و ایجاد گردوغبار دائمی در برخی از ایستگاه های این خط نیز گفت: تقریبا هیچ خطی از ابتدای تاریخ مترو به صورت ۱۰۰ درصدی و کامل افتتاح نشده است.
امام یادآور شد: با توجه به اینکه ۵۰ درصد ایستگاههای خط ۷ هنوز فعال نشده اما گاهی ممکن است دستگاهی خراب شود ولی به طور اصولی نباید در ایستگاه های بهره برداری شده گردوخاک وجود داشته باشد که البته این وضعیت به صورت دائم در ایستگاه ها به ما گزارش نشده اما به طور حتم آن را بررسی خواهیم کرد.
استعفا نمی دهم
امام همچنین درباره شایعه استعفایش در فضای مجازی نیز گفت: در سال پایانی مدیریت شهری است و گاهی شایعات نادرست شکل میگیرد و برخی بداخلاقیهایی به این صورت نشان میدهند که انشاءالله خدا همه را به راه راست هدایت کن کند.
وی تاکید کرد: هیچ بحثی درباره استعفایم مطرح نیست و همچنان با تمام توان مشغول فعالیت هستم.
ناوگان مترو تهران در ۷ خط و ۱۲۷ ایستگاه فعال است که پیش بینی می شود امسال حداقل ۱۲ ایستگاه در این ناوگان افتتاح شود.
نظر شما