مشهد- ایرنا- معاون حمل و نقل اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: تبادل جاده ای كالا از چهار پایانه مرزی این استان طی پارسال در قیاس با سال 1396 در هر دو بخش ترانزیت ورودی و خروجی كاهش یافت.

جواد وحدتی فرد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا حجم این كاهش تبادل جاده ای را در بخش 'ترانزیت ورودی' چهار درصد و در بخش 'ترانزیت خروجی' 27 درصد اعلام و بیان كرد: طی پارسال 39 هزار و 423 دستگاه كامیون حامل كالای ترانزیت ورودی از كشورهای آسیای مركزی و افغانستان وارد خراسان رضوی شد كه نشانگر كاهش چهار درصدی است.
وی افزود: 74 هزار و 499 دستگاه كامیون نیز از طریق پایانه های مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران در مرز تركمنستان و پایانه دوغارون در مرز افغانستان كالاهای ترانزیتی را از طریق خراسان رضوی به مقصد كشورهای همسایه حمل كردند كه در مقایسه با سال 1396 كاهش 27 درصدی را نشان می دهد.
معاون اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: این حجم كاهش به خصوص در ترانزیت خروجی كالا نشاندهنده افت واردات از افغانستان و كشورهای آسیای مركزی همچون تركمنستان و ازبكستان و حكایتگر تداوم بحران اقتصادی و كاهش رونق تجارت در كشورهای منطقه است.
وی گفت: كانالهای ترانزیت به عنوان جایگزین مسیر ترانزیت از ایران در منطقه وجود دارند كه از میان آنها می توان به مسیر جمهوری آذربایجان، دریای خزر و تركمنستان اشاره كرد. بر اساس آمارهای ثبت شده، ترانزیت كالا و رفت و آمد كامیونهای خارجی از جمله تركیه ای در این مسیر افزایش نداشته كه بیانگر كاهش تجارت بین المللی در میان كشورهای منطقه است.
وحدتی فرد همچنین به كاهش 50 درصدی ترانزیت كالا در مرز سرخس واقع در شمال خراسان رضوی اشاره و بیان كرد: این كاهش ناشی از اعمال محدودیتهای یكجانبه جمهوری تركمنستان در تعیین مجوز رفت و آمد روزانه برای حداكثر 30 دستگاه كامیون از مرز سرخس است.
وی افزود: اعمال محدودیت از سوی جمهوری تركمنستان برای رفت و آمد شمار كامیونهای حامل كالا در مرز مشترك با خراسان رضوی از مرداد ماه پارسال آغاز شده و تاكنون آن كشور دلیلی برای این رفتار خود اعلام نكرده است.
معاون حمل و نقل اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: پارسال جمهوری تركمنستان بواسطه اختلافات گمركی با تاجیكستان اجازه ورود كامیونهای آن كشور را به خاك خود نداد كه موجب زمینگیر شدن كامیونهای حامل كالا در پایانه های مرزی خراسان رضوی شد.
خراسان رضوی از سمت شمال و شمال شرق 531 كیلومتر مرز مشترك با جمهوری تركمنستان دارد. پنج واحد گمركی این استان در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون، مشهد و دو بازارچه مرزی آن در تایباد و مرز افغانستان و باجگیران در مرز تركمنستان فعالند.
حجم ترانزیت خارجی كالاها طی 9 ماه از سال 1397 از مسیر خراسان رضوی دو میلیون و 510 هزار تن بود كه نسبت به مدت مشابه سال 1396 به میزان سه درصد رشد داشت.
'ترانزیت' به عنوان یك صنعت نه تنها موجب توسعه زیرساختها، اشتغالزایی و توسعه محدوده جغرافیایی مرتبط با ترانزیت در داخل كشور می شود بلكه بر سایر نقاط از جمله مبدا و مقصد ترانزیت كالاها نیز تاثیرگذار بوده و رونق و توسعه اقتصادی را به همراه دارد. همچنین به واسطه توسعه اقتصادی ناشی از ترانزیت وضعیت توسعه نیافتگی، فقر و بیكاری منطقه ای' بهبود یافته و مسائل امنیتی ناشی از این كاستیها مرتفع می شوند.
به اعتقاد كارشناسان، ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی و برخورداری از زیرساختهای مناسب ریلی و جاده ای 'شاهراه ترانزیت' در منطقه غرب آسیا است. بر این اساس، با اصلاح و تسهیل شرایط و قوانین ترانزیت و استفاده از شیوه های جدید در بندرگاهها و پایانه های كشور می توان حجم تخلیه و بارگیری كالاهای ترانزیت را از ایران شتاب بخشیده جایگاه كشور را در این حوزه ارتقا داد.
همچنین ساده كردن دستورالعملهای ترانزیتی، كاهش محدودیتها و تعرفه های گمركی در یك برنامه ریزی بلندمدت می تواند كشورهای مختلف را برای استفاده بیشتر از مسیر ترانزیتی ایران ترغیب نموده و كشور را در صدر مسیرهای تجاری منطقه قرار دهد.
3221/1858