تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: آموزش های فنی و حرفه ای از اصلی ترین پایه های تقویت تولید داخلی به شمار رفته و مهارت آموزی به دانشجویان دارای نتایج مثبت اقتصادی است.

ابراهیم صالحی عمران روز شنبه در گفت وگو با گروه دانشگاه ایرنا ضمن تشریح جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در كشور، به سهم این آموزش ها در ایجاد اشتغال مولد اشاره و عنوان كرد: اگرچه از آموزش های نظری نیز نباید غافل شد اما مهارت آموزی به افراد جامعه دارای ابعاد و نتایج مثبت اقتصادی است.
وی افزود: اگر آموزش های فنی و حرفه ای برگرفته از تقاضای بازار كار باشد و كارفرمایان، كشاورزان و صنعتگران نیازهای خود را اعلام كنند، می توان موثرترین نوع آموزش فنی و حرفه ای را ارائه داد.
به گفته صالحی عمران آموزش های فنی و حرفه ای در صورتی پربازده و اثربخش است كه بر اساس نیاز بازار كار صورت گیرد در غیراین صورت، آموزشی صرفا پشت درهای بسته، به رشد و ارتقای اقتصادی و فنی كشور منتهی نمی شود.
وی ادامه داد: تقاضای آموزشی دارای خاستگاه اجتماعی و در نگرش و رفتار آینده یك جامعه اثرگذار است. در چنین فرآیندی نیز ارزش های آموزشی به مرور در اجتماع جای گرفته و گاهی در طول زمان تغییر می كند.
صالحی عمران با بیان اینكه آموزش های فنی و حرفه ای نیز بی تاثیر از قاعده تقاضای آموزشی جامعه و شكل گیری ارزش ها نیست، عنوان كرد: جامعه كنونی ایران دارای چالش هایی در تقاضای آموزش های فنی و حرفه ای است و این حوزه به توجه و فرهنگ سازی نیاز دارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در ادامه از علاقه خانواده و جامعه به دستیابی به سطوح آموزش عالی سخن گفت و افزود: به طور معمول خانواده ها سرمایه گذاری مناسبی برای ورود فرزندان به دانشگاه و مراكز آموزش عالی انجام می دهند كه اگر این خواست اجتماعی نبود، با انبوهی از مراكز آموزش عالی و جمعیت چهارمیلیونی دانشجویان روبرو نبودیم. اما این در حالی است كه بخش زیادی از این تقاضا در دریافت آموزش های نظری انباشته شده است.
صالحی عمران با تاكید بر اینكه فرهنگ سازی و تغییر نگرش نسبت به آموزش های فنی و حرفه ای بر عهده سیاستگذاران آموزشی، اجتماعی و اقتصادی است، تصریح كرد: نگاه كلی جامعه نسبت به آموزش های فنی و حرفه ای دارای تردید است و از نظر فرهنگی در این حوزه ضعف داریم. از این رو فرهنگ سازی و تغییر نگرش نسبت به مهارت آموزی را باید جدی گرفت و برنامه ریزان تلاش بسیاری در این حوزه كنند.

** آموزش و پرورش؛ مسئول فرهنگ سازی
صالحی عمران فرهنگ سازی در حوزه آموزش های مهارتی را بر عهده آموزش و پرورش دانست و گفت: نهاد آموزش و پرورش بزرگ ترین وظیفه در جذب علائق دانش آموزان و خانواده ها به آموزش های مهارتی دارد.
وی افزود: آموزش و پرورش باید این نگرش را در دانش آموزان و خانواده ها ایجاد كند كه آینده شغلی و كیفیت زندگی افراد ارتباط جدی با آموزش ها و مهارت فنی و حرفه ای دارد. از این رو، باید خانواده ها را به سوی آموزش های فنی و حرفه ای جلب كرد تا در سطح آموزش عالی وارد رشته های مهارتی شوند.

** بهبود اقتصاد در سایه افزایش مهارت
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در پاسخ به این پرسش كه پیوند آموزش های نظری و مهارتی چگونه ممكن است، عنوان كرد: برای پیوند آموزش های نظری و عملی به اصلاحاتی خارج و داخل نظام آموزشی نیازمندیم.
صالحی عمران با تاكید بر اینكه وقوع اصلاحاتی خارج از نظام آموزش عالی به تولید منجر می شود، گفت: در صورت توجه به آموزش های مهارتی و فنی در ساختارهای آموزشی و فرهنگی كشور، شاهد بهبود اقتصاد و افزایش تولید ناخالص ملی خواهیم بود چرا كه در این صورت نهادهای اقتصادی و تولید فعال شده، تقاضا برای نیروی انسانی متخصص افزایش می یابد و زمینه جذب دانش آموختگانِ حوزه مهارت در اشتغال كشور فراهم می شود.
وی لزوم اصلاحات در داخل نظام های آموزشی را از دیگر ملزومات ارتقای آموزش های فنی و حرفه ای دانست و اظهار داشت: در برنامه های آموزشی و درسی نیازمند اصلاحاتی در زمینه افزایش توجه ها به مقوله مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای هستیم.
صالحی عمران تاكید كرد: برنامه های آموزشی و درسی باید صلاحیت محور و شایستگی محور شود. دروس عملی، فنی، حرفه ای، كارگاهی و مهارت های كارآفرینی، خلاقیت و نوآوری باید در برنامه های درسی و آموزشی مدارس و مراكز آموزش عالی مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.

** بیكاری؛ محصول كم توجهی به آموزش های مهارتی
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای علل افزایش بیكاری را در نبود محیط اقتصادی مناسب برای تولید و به كارگیری نیروی متخصص انسانی جست وجو كرد و افزود: نبود برنامه ریزی های اقتصادی و سیاسی برای ایجاد زمینه های كسب و كار و تولید ملی از جمله عوامل بیكاری است.
وی معتقد است: بومی ساختن تولید و علم، امكان به كارگیری نیروهای متخصص و دانش آموخته در زمینه های مهارتی و فنی را فراهم می سازد.
صالحی عمران ارائه رشته و برنامه های درسی نامتناسب با بازار كار و اقتصاد كشور را از دیگر عوامل بیكاری برشمرد و گفت: همراه ساختن آموزش عالی با نیاز بازار كار، در اشتغال دانش آموختگان تاثیرگذار است. اگرچه تاكنون شاهد فراهم شدن ظرفیت های اشتغال از سوی نظام آموزش عالی بوده ایم اما از این ظرفیت ها به طور كار استفاده نشده است.
وی افزود: ایجاد خلاقیت و نوآوری در فرآیند آموزشی و اصلاح روش های آموزشی و برنامه های درسی منجر به تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر می شود كه از آن ها می توان در بخش های گوناگون اقتصاد كشور به ویژه تولید داخلی استفاده كرد.

**9283**1601**