به گزارش دانشگاه فنی و حرفه ای، ابراهیم صالحی عمران در آیین رونمایی از برنامههای درسی کاردانی پیوسته که امروز - سه شنبه - در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفهای برگزار شد، اظهارداشت: بحث ارتقای کیفیت آموزشی یکی از دغدغههای اساسی آموزش عالی است و در این خصوص در سالهای بعد از انقلاب اقدامات خوبی از لحاظ رشد کمی و کیفی انجام گرفته و خدمات گسترده ای آموزش عالی طی سالیان اخیر به کشور داشته اما یکی از چالشهای مهم در کشور بیکاری فارغ التحصیلان است که در این راستا ارتقا و توجه آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای میتواند کارساز باشد.
وی توجه به آموزشهای فنی و مهارتی را یکی از راههای ارتقا بخشی آموزش عالی کشور دانست و ادامه داد: اصلیترین و کلیدیترین محور دانشگاه در بروزرسانی برنامههای درسی توجه به محتوای آموزش بود؛ چرا که بسیاری از برنامههای موجود برای سالیان گذشته بوده و طی این مدت تغییرات چندانی نداشته است.
به گفته رئیس دانشگاه فنی و حرفهای، بلافاصله با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وارد مذاکره شدیم و طی جلسات متعدد مطرح شد که نبایستی آموزش ثابتی در آموزش های مهارتی بالاخص در بحث برنامه ریزی داشته باشیم، چرا که هر روز شاهد تغییرات گسترده ای در تکنولوژی، فناوری و صنعت در دنیا هستیم که در همین راستا بایستی دانشگاه اختیار داشته باشد به فراخور همین تغییرات، برنامه ریزی متناسب با ان را انجام دهد.
صالحی عمران با اشاره به اینکه خروجی کیفیت دانش آموختگان وابسته به آموزشی است که طی دو یا چهار سال در دانشگاه کسب می کنند افزود: بروز رسانی برنامه ریزی درسی برای این امر مهم اصلی ترین دغدغه دانشگاه است ،پس از ۶ تا ۷ ماه بحث و بررسی با مدیران وزارت علوم در نهایت با موافقت غلامی مقام عالی وزارت، مهر ماه سال ۹۷ توانستیم مجوز شورای برنامه ریزی درسی را برای دانشگاه فنی و حرفهای اخذ کنیم و در پی آن با تصویب آیین نامه مصوب، گروههای برنامه ریزی تشکیل شدند.
وی با اشاره بر اینکه اولویت اصلی ما کاردانی پیوسته است اظهارکرد: ۴۳ گروه برنامه ریزی در سراسر کشور شامل سه طیف از اعضای مختلف فعالیت داشتند که به ترتیب گروه جامع علمی که اعضای آن هم از اساتید دانشگاه و خارج از دانشگاه با تخصص های برنامه ریزی مختلف حضور داشتند که تحولات علمی در رشته های مهارتی در کشورهای پیشرفته را دنبال می کردند، گروه دوم کارشناسان برنامه ریزی درسی و گروه های آموزشی با همراهی وزارت آموزش و پرورش بودند و سومین گروه متخصصین صنعت و بازار کار بودند که برنامه ریزی های درسی با ترکیب این سه گروه صورت می پذیرفت.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای برنامه ریزی درسی و تغییر سرفصل های آموزش های مهارتی با توجه به تغییر نظام آموزش متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش را یک نیاز ملی قلمداد کرد و یادآورشد: هیچ برنامه درسی ثابت و بدون ایراد نیست و در آینده میتواند تکمیل یا اصلاح شود ۴۱ برنامه درسی با اولویت کاردانی پیوسته حاصل کار تشکیل شورای برنامه ریزی درسی در این دانشگاه است.
صالحی عمران ادامه داد: البته برنامه ریزی بخشی از برنامههای درسی را به قطبها و دانشکدههای توانمند خود واگذار کردیم که این نشانگر فرآیند تفویض اختیار به دانشگاه می تواند است که می تواند اثرات بسیار خوبی در ارتقای کیفیت آموزشی داشته باشد که به حق از توان بسیار عالی در این خصوص برخوردار هستند و بنده به نوبه خود از ایشان تشکر و قدردانی می کنم.
وی با اشاره به اینکه دانشجویان ورودی مهر ۹۸ از این پس با برنامه درسی جدید مواجه میشوند عنوان کرد: در برنامه ریزیهای درسی یکی از دغدغههای ما بحث شایستگی و صلاحیت محور کردن برنامههای درسی بود که دانش و مهارت با نگرش بر برنامه ریزی شکل بگیرد. هم چنین سعی کردیم ارتباط مناسبی بین برنامه ریزی درسی مهارت، حرفه ها و مشاغل برقرار شود و جهت گیری ها با توجه به تجربیات بین المللی مشاغل انجام گردد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای بااشاره به اینکه خوشبختانه در شورای برنامه ریزی دانشگاه فنی و حرفه ای از تجربیات نخبگان آموزش عالی و صنعت از جمله معاونان وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرروش در جلسات شورا استفاده کردیم،ادامه داد: در شورای برنامه ریزی دقیقا مشخص می شد که هر رشته ای در پایان کار به چه شغلی ختم خواهد شد و درس هایی تعریف شده به کدام شغل و حرفه در جامعه کمک خواهد کرد لذا تاکید برجنبههای عملی برنامههای درسی محور دیگری بود که در برنامه ریزیها مد نظر قرار گرفت در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامههای درسی رویکرد عملی دارندو در کارگاه ها و آزمایشگاه های سراسر کشور انجام می شود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با عنوان اینکه آموزشی که در این دانشگاه به دانشجویان ارایه می شود حتما باید منتهی به اشتغال شود تاکید کرد: توجه به مهارتها و شایستگی های عام و خاص، رعایت استانداردهای آموزشی و مدرس، توجه به روشهای تدریس، توانمند سازی اساتید و سنجش و ارزیابی دانش، ارزش و مهارت های دانشجویان و استانداردهای تجهیزات از جمله موضوعاتی بود که در تدوین برنامه ریزی درسی جدید آموزش های عالی فنی و حرفه ای و مهارتی مورد توجه قرار گرفت.
دانشگاه فنی و حرفهای پایه آموزش های مهارتی در کشور است
در ادامه مراسم، معاون آموزشی وزارت علوم گفت: باید با برنامه ریزی منسجم و مناسب بهسازی، بروز رسانی و تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای دانشگاه فنی و حرفهای انجام شود.
خاکی صدیق افزود: مشکلی که باوجود تمامی دستاوردهای آموزش عالی وجود دارد، جابهجایی هرم تخصصی مورد نیاز کشور است، این جابهجایی تبعات جبران ناپذیری به ما وارد کرد.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: یکی از محورهای اصلی و مورد توجه وزارت عتف جابهجایی این هرم است. دانشگاه فنی و حرفهای پایه و اساس آموزش های مهارتی در کشوراست، اگر بخواهیم هرم را جابهجا کنیم، باید این اقدام را از دانشگاه فنیوحرفهای آغاز کنیم.
صدیق تاکید کرد: در کنار توجه به ارتقای مهارت در دانشگاه فنی و حرفهای در بحث تجهیزات و بهسازی کارگاهها و آزمایشگاهها به یک بازسازی کلی نیاز داریم و امیدواریم با درنظر گرفتن بودجه مناسب بتوانیم به این مسئله توجه کنیم تا این دانشگاه جهشی را در جهت آموزشی مهارتی داشته باشد.
در ادامه این برنامه محمدرضا آهنچیان مدیرکل برنامه ریزی درسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت:در نظام جدید آموزش و پرورش لازم بود که حدود ۴۰ برنامه درسی برای کسانی که در نظام جدید دانشآموخته دیپلم هستند، تدوین شود لذا از دانشگاه فنی و حرفهای کمک گرفتیم.
آهنچیان با اشاره به تشکیل شورای برنامهریزی در دانشگاه فنی و حرفهای بیان کرد: در ۷۰ کارگروه تخصصی تحت نظارت وزارت علوم و حدود ۷۰۰ عضو هیات علمی برجسته فعالیت دارند که همگی در حوزههای مختلف از توانمندی بالایی برخوردارند از این رو برای بحثهای مهارتی و علمی باید دانشگاه فنی و حرفهای را وارد کار میکردیم.
نظر شما