تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵

تهران-ایرنا- شبكه خبری الجزیره در مطلبی با اشاره به سفر هیات های مصری، عربستان و اماراتی به سودان به دنبال بركناری عمر البشیر رئیس جمهور سابق این كشور، نوشت: عربستان و امارات نخستین كشورهایی بودند كه شورای انتقالی سودان را به رسمیت شناختند.

به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، بلافاصله پس از بركناری عمر البشیر رئیس جمهوری سابق سودان، یك هیات اماراتی- سعودی راهی خارطوم شد؛ هیات مصری نیز به دنبال تماس عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر با عبدالفتاح البرهان رئیس شورای نظامی سودان وارد این كشور شد؛ دلیل دیدارهای شتاب زده هیات های مصری، سعودی و اماراتی از سودان چیست؟.
شورای نظامی سودان سفر هیات اماراتی- سعودی به خارطوم را تایید كرد، اما اشاره ای به اعضای آن نكرد و تصویری از این دیدارها نیز منتشر نشد؛ این مسئله بسیاری را شگفت زده كرد. چگونه ممكن است مردم كشوری انقلاب كنند و نظامی 30 ساله را به زیر بكشند و رهبران جدیدش دیدارهای شبه محرمانه داشته باشد!.
ناگفته نماند كه عربستان و امارات از اولین كشورهایی بودند كه شورای نظامی در سودان را به رسمیت شناختند و از ارسال محموله های نفتی و آرد و دارو برای حمایت از سودانی ها خبر دادند.
مردم معترض سودان از این اقدامات سعودی و امارات و نحوه رفتار شورای نظامی كشورشان راضی نیستند و بسیاری مواضع ریاض و ابوظبی را اقدامات تحریك آمیز علیه سودانی ها می دانند كه با عزل البشیر در اوج یك پیروزی ملی قرار دارند.
خارج كردن نیروهای سودانی از جنگ یمن یكی از خواسته های معترضان سودانی است. اصناف و جریان های معارض سودان به شكل های مختلف بدون اشاره به محور سعودی- امارتی - مصری مخالفت خود را بارها با پیوستن به این محورها و ائتلاف ها اعلام كرده اند.
سفر هیات های سعودی و اماراتی به سودان پس از آن صورت گرفت كه 'محمد حمدان حمیدتی' معاون رئیس شورای نظامی تاكید كرد كه نظامیان سودانی تا تكمیل شدن اهداف ائتلاف سعودی و اماراتی در یمن می ماند.
اكثر مزدوران سودانی در جنگ یمن زیر نظر محمد حمدان رئیس نیروهای واكنش سریع فعالیت می ‌كنند.
سودان شریك اصلی در ائتلاف عربی به سركردگی ریاض در جنگ یمن است و هزاران سرباز سودانی در صفوف این نیروها می ‌جنگند. این ائتلاف عملیات خود را در ششم فروردین ماه سال 1394علیه یمن آغاز كرد.
بر كسی پوشیده نیست كه البرهان هدایت نیروهای سودانی در یمن را به عهده دارد؛ وی به عنوان رئیس جدید شورای نظامی انتقالی سودان علاوه بر بازرسی كل ارتش سودان، فرمانده نیروهای سودانی حاضر در ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ علیه یمن است.
سربازان و افسران سودانی در جنگ یمن خسارت‌های شدیدی متحمل شده اند. همچنان هزاران سرباز سودانی در یمن مستقر هستند و روزانه تصاویری از كشته‌ یا زخمی‌ شدن آنها در شبكه ‌های اجتماعی منتشر می ‌شود كه باعث شده درخواست ‌ها برای خروج آنها از یمن بیشتر شود.
در همین راستا، السیسی نیز همسو با ریاض و ابوظبی، در تماسی تلفنی با البرهان، اعلام كرد كه از سودان حمایت می كند و قصد دارد راهی خارطوم شود.
تنها چند ساعت بعد از این تماس تلفنی، یك هیات عالی رتبه از قاهره راهی خارطوم شد.
تماس های تنگاتنگ ریاض و ابوظبی و قاهره با خارطوم در حالی ادامه دارد كه بعد از چهار ماه تظاهرات مردمی در سودان، ارتش این كشور عمر البشیر را كه ۳۰ سال در این كشور حكومت كرده بود، بركنار كرد و با شورای نظامی انتقالی اعلام كرد كه دو سال قدرت را در دست خواهد گرفت.
خاورم**9329**1275