سمنان- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان سمنان با اشاره به هشدار هواشناسی، گفت: راهكارهای موثر برای جلوگیری از سرمازدگی بهاره در باغ ها و مزارع با ایجاد گرمای موضعی، محلول پاشی و آبیاری غرقابی و بارانی مدنظر باغداران باشد.

مهدی قرائیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ایجاد گرمای موضعی از طریق بخاری های باغی نقش موثر در تعدیل دمای هوای باغ و جلوگیری از سرمازدگی در اثر كاهش محسوس دما در روزهای آینده دارد.
وی ادامه داد: باغداران می توانند با داشتن یك ظرف مناسب حاوی گازوئیل و روشن كردن آتش با ایجاد حرارت به عنوان یك راهكار از سرمازدگی در كوتاه مدت جلوگیری كنند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان سمنان تصریح كرد: كاهش دما و سرمازدگی از سه شنبه تا پنجشنبه این هفته از نوع تشعشعی است و ایجاد حرارت و گرما در زمان مناسب در كاهش خسارت و پیشگیری از سرمازدگی موثر است.
وی در توضیح توده های تشعشعی هوای سرد، ابراز داشت: توده هوای سرد به صورت تشعشعی همراه با ابر و باد وارد منطقه می شود و تا زمانی كه باد و ابر وجود دارد سرمازدگی رخ نمی دهد، اما نزدیك بامداد با كنار رفتن ابرها و متوقف شدن وزش باد، سرمازدگی رخ می دهد كه در این حالت اثر سرمازدگی روز بعد مشخص می شود.
وی یادآور شد: ایجاد پوشش پلاستیكی بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر، آبیاری به موقع مزرعه ها و باغ ها قبل از ورود موج سرما به منظور تعدیل دمای محیط نقش موثر در كاهش سرمازدگی دارد.
وی با بیان این كه بهبود شرایط تغذیه گیاه موجب افزایش تاب آوری گیاه در شرایط سخت می شود، اظهار داشت: توجه به تغذیه گیاهان و درختان نقش موثری در كاهش خسارت های ناشی از سرمازدگی دارد.
قرائیان خاطرنشان كرد: اصلاح رقم درختان و استفاده از رقم های دیرگل ده و ایجاد سایه بان باغی از دیگر راهكار بلندمدت برای پیشگیری از خسارت های ناشی از سرمازدگی است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان سمنان گفت: سایه بان باغی از سرمازدگی و آفتاب سوختگی درختان جلوگیری می كند و در شرایط كم آبی و خشكسالی با ایجاد سایه از میزان تبخیر و تعرق در فصل گرم و می كاهد.
به گزارش ایرنا، دمای هوا از اواخر وقت سه شنبه تا پنجشنبه هفته جاری به طور میانگین بین پنج تا هشت درجه كاهش می یابد.
ضرورت دارد، تامین سوخت، كنترل دما و رطوبت و بستن دریچه ها در گلخانه ها، مرغداری ها و دامداری ها و محافظت از تاسیسات و مراقبت از سامانه های آبیاری تحت فشار در باغ ها، مزرعه ها و مناطق كوهپایه ای مورد توجه قرار بگیرد.
7342/6103