۱۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۲۶
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85069501
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جهادکشاورزی خراسان‌شمالی نسبت به سرمازدگی باغ‌ها هشدار داد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نسبت به سرمازدگی باغ ها هشدار داد و گفت: سامانه‌ توده هوای سرد و کاهش ۱۰ درجه ای دما از روز جمعه استان را در بر می گیرد که سرمازدگی باغ ها محتمل است.

محمد عفتی روز پنجشنبه در گفت و گو گو با ایرنا اظهار کرد: بیشتر باغ های استان از جمله بادام، زردآلو، انواع آلوها و میوه های دانه دار در مرحله شکفته شدن هستند و انگور و گردو بعنوان محصولات اصلی منطقه بیشتر در معرض سرمازدگی قرار دارند.

وی افزود: از باغ‌داران می خواهیم که کف باغ را آبیاری غرقابی کنند و همچنین با سوزاندن کاه و کلش در کف باغ دما را به نوعی متعادل کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی بر محلول پاشی مواد تقویتی نیز تاکید و خاطرنشان کرد: متعادل کردن دما در باغ ها از اقدامات فوری محسوب می شود.

وی تصریح کرد: روش های دیگری همچون ایجاد سایه بان، توری ضد تگرگ، روشن کردن بخاری و جا به جایی هوا با هلی کوپتر نیز وجود دارد که نیاز با ابزار و تجهیزات است.

عفتی گفت: احتمال سرمازدگی بهاره هرساله وجود دارد، باغ داران باید عملیات اجرایی روغن پاشی بر روی درختان را همیشه داشته باشند و درختان را نسبت به سرما مقاوم کنند.

ممانعت از کود سرک اوره

کارشناسان در این مواقع بر این باورند که زارعان نیز در هنگام سرمازدگی باید تدابیر لازم را اتخاذ کنند و از کود سرک اوره استفاده نکنند چرا که باعث رشد طولی گیاه و در مقابل ضعف آن می شود.

زارعان می تواند از کودهای پتاسه برای تقویت و قوی تر شدن گیاهان کشت شده استفاده کنند که گیاه در برابر سرما مقاوم تر خواهد شد و اثرات سرمازدگی کاهش می یابد.

در این راستا کارشناسان بر استفاده از کودهای ضدسرمازدگی در باغ، ایجاد پوشش (پلاستیک، کاه مالچ و غیره) در باغات برای کاهش اتلاف حرارت از سطح خاک، استفاده از ماشین‌های مولد باد در باغات به منظور ایجاد وارونگی دمایی و جایگزین کردن لایه هوای سرد سطحی با هوای گرم بالایی، مه پاشی در باغ به منظور جلوگیری از آسیب یخ‌زدگی، انجام آبیاری به منظور افزایش ظرفیت خاک برای ذخیره گرما و بهبود هدایت گرما به سطح خاک و استفاده از بخاری‌های باغی برای ایجاد گرما در لایه هوای اطراف درختان توصیه کرد و از کشاورزان خواست اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارات را انجام دهند.

خراسان شمالی بیش از ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد و سطح باغ های استان افزون بر ۴۱ هزار هکتار و میزان تولید محصولات باغی استان نیز حدود ۳۰۰ هزار تن شامل ۳۴ نوع محصول باغی است.

سازمان هواشناسی با اعلام هشدار سطح نارنجی کاهش دما، از کشاورزان خواست اقدامات فوری و همه‌جانبه برای جلوگیری از سرمازدگی و احتمال وقوع خسارات گسترده انجام دهند.

بر اساس این هشدار، سامانه‌ تقویت توده هوای سرد از روز جمعه (۱۱ فروردین) تا صبح یکشنبه (۱۳ فروردین) موجب کاهش دما (۱۲ تا ۱۵ درجه) و احتمال خسارات شدید به کشاورزی خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha