به گزارش ایرنا فاطمه مهاجرانی روز یكشنبه در جمع مدیران مدارس استعدادهای درخشان سراسر كشور در یزد افزود: اهمیت حوزه های مهارتی می طلبد، افرادی با ویژگی های مدارس سمپاد كه علاقه مند به این حوزه هستند، ورود پیدا كنند.
وی اظهار داشت: بسیاری احساس می كنند، دانش آموزان علاقه مند به رشته های علوم تحربی و ریاضی به مدارس سمپاد ورود پیدا كنند در صورتی كه این ایده اشتباه است.
مهاجرانی اظهار داشت: مدیران مدارس سمپاد باید در زمینه فعالیت های پرورشی ، تربیتی ، مهارت زندگی و تاب آوری توجه خاص داشته باشند زیرا از جمله تكالیف بر زمین مانده ماست.
** لقب نخبه به دانش آموزان سمپاد ندهید
وی با بیان اینكه مدارس سمپاد در جریان نخبه پروری نقش موثری ایفا می كند خطاب به مدیران این مدارس افزود: لقب نخبه به دانش آموزان سمپاد ندهید بلكه آنها دارای استعداد های برتر هستند.
مهاجرانی تصریح كرد: نخبگی یك فرایندی دارد، لذا از شما مدیران كه اصلی ترین و موثرترین كسانی هستند كه در جریان سیاست های ستاد فعالیت می كنید می خواهم به دانش آموزان مدارس سمپاد لقب نخبه اطلاق نكنید بلكه آنها در آغاز مسیر نخبگی هستند.
رئیس مركز ملی استعدادهای درخشان و باشگاه دانشپژوهان جوان بر ترغیب دانش آموزان جهت شركت در المپیادها تاكید كرد و یادآور شد: شركت آنها در گسترش المپیاد در مدارس باید جدی گرفته شود.
وی افزود: ما مسئول تربیت انسان هایی هستیم كه بناست در آینده سهم بالایی در مدیریت های جامعه داشته باشند به همین خاطر باید انسان های اخلاق مدار ، با نظم و حرفه تربیت كنیم كه دارای ارزش های درونی هستند.
** طرح خانه علوم پایه
رئیس مركز ملی استعدادهای درخشان و باشگاه دانشپژوهان جوان از اجرای طرح خانه علوم پایه در مدارس سمپاد خبر داد و گفت: این طرح برای نخستین بار به صورت رسمی در خوزستان اجرا شد، البته در استان های البرز و یزد هم مقدمات آن فراهم شده است.
مهاجرانی گسترش دانش ، توسعه تعاملات اجتماعی و حل مساله و تعامل با یكدیگر را از اهداف طرح یادشده بیان كرد و اظهار داشت: باید بستر و فضای استفاده از ظرفیتهای دانشآموزان را در علوم پایه افزایش دهیم.
وی خاطر نشان كرد: هم اكنون 115 هزار دانش آموز متوسطه اول و دوم در 670 مدرسه سمپاد در سراسر كشور به تحصیل اشتغال دارند.
**توسعه مهارت ورزی اولویت نظام آموزشی است
همچنین مدیركل دفتر آموزش های كار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: توسعه مهارت ورزی دانش آموزان از جمله اولویت این وزارتخانه است چرا كه ایران به نسل كارآفرین و پویا نیاز دارد.
مصطفی آذركیش افزود: اگر بخواهیم كارآفرینی را توسعه دهیم باید دانش آموزان به سمت مهارت آموزی سوق پیدا كنند.
به گفته آذركیش ، اجرای طرح سمپاد مهارتی فرصتی برای تحول و توانمندسازی دانش آموزان در زمینه های مختلف است ، ترویج ، آموزش ، تحقیق و توسعه از جمله رویكردهای كارآفرینی است كه مدیران مدارس ، والدین ، دانش آموزان و معلمان از اركان كارآفرینی آن هستند.
وی تصریح كرد: برخی دانش آموزان در حوزه دانش قوی اما در حوزه مهارت آموزی و نگرش ضعیف هستند كه باید رویكرد مهارت محوری در مدارس تقویت شود.
** رشد متعالی جامعه مهمترین وظیفه آموزش و پرورش است
همچنین مدیركل آموزش و پرورش یزد گفت: رشد و تعالی جامعه اسلامی از مهمترین وظایف این نهاد در سند تحول بنیادین است و معلمان نقش مهمی در تربیت و پرورش دانش آموزان دارند زیرا آنها یكی از مهمترین اركان نظام آموزشی هستند.
عباسعلی دانافر خاطر نشان كرد: رویكرد تربیتی و فرهنگی مهمترین هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است باید اهداف 6 گانه تربیتی شامل تربیت دینی و اخلاقی ، سیاسی و اجتماعی، زیستی و بدنی ، هنری و زیبا شناختی، اقتصادی و حرفه ای و تربیت علمی و فناوری است كه تعلیم و تربیت دانش آموزان براساس آنها صورت می گیرد.
دانافر مهارت محوری را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش بیان كرد و گفت: باید آموزش های نظری به سمت مهارت محوری برنامه ریزی شود كه در حال حاضر 38.5 درصد دانش آموزان استان در هنرستان ها تحصیل می كنند كه تا پایان سال 1400 این عدد به 50 درصد خواهد رسید.
وی خاطر نشان كرد: آموزش و پرورش نیاز به تحول دارد كه مدیران و تیم آموزشی مدارس سمپاد باید در این زمینه قدم بردارد.
هم اكنون حدود 250 دانش آموز در یكهزار و 920 هزار مدرسه استان مشغول به تحصیل هستند.
تعداد مدارس سمپاد در استان یزد 12 باب اعلام شد كه حدود 2 هزار دانش آموز در این مدارس تحصیل می كنند.
جمعیت استان یزد یك میلیون و 138 هزار نفر است كه 85 درصد در 21 شهر زندگی میی كنند.
2088/ 2047/
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷
یزد - ایرنا - رئیس مركز ملی استعدادهای درخشان (سمپاد) و باشگاه دانشپژوهان جوان با اشاره به اجرای طرح سمپاد مهارتی در كشور گفت: در حال حاضر این مدارس در همدان، خراسان رضوی ، خوزستان و البرز در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راه اندازی و فعال است.