۱۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۱۷
کد خبرنگار: 1766
کد خبر: 84637655
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانش آموزان نخبه برای کشور سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کنند

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان نخبه با حضور در رویدادهای علمی برای کشور «سرمایه اجتماعی» ایجاد می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، یوسف نوری در آیین تقدیر و تجلیل از «مدال آوران المپیادهای علمی»، «برگزیدگان بیست و سومین جشنواره جوان خوارزمی» و «رتبه های برتر بیست و ششمین کنگره سراسری قرآن کریم سمپاد» اظهار داشت: پدیدآورنده اولین دانشگاه در نظام اسلامی، حضرت امام باقر(ع) بود که افرادی مثل: «ابن هیثم»، «رازی»، «بوعلی سینا» و «ابوریحان بیرونی»، «جابربن حیان» و ... دانش آموخته این دانشگاه بوده اند. این دانشگاه دارای برنامه درسی متناسب با دانش آموزان بود و هر دانش آموز با اختیار خود، منبع درسی، عنوان درس، هم شاگردی و معلم را انتخاب می کرد و در انتخاب خود، اختیار کامل داشت.  

به گزارش وزارت آموزش و پرورش، وی با طرح این سؤال که چرا مدارس سمپاد را مدارس نسل سوم می نامیم؟، گفت: در مدارس سمپاد، زمینه انتخاب در موضوعات متفاوتی همچون: جشنواره های خوارزمی، فرهنگی و هنری، انتخاب گروه و رشته و ... به دانش آموزان داده شده و  دانش آموزان این مدارس در یک رویداد پژوهشی، پرورش پیدا می کنند که این منجر به کارآفرینی و خلاقیت خواهد شد؛ بنابراین شاهد آن هستیم که دانش آموختگان و خروجی های این مدارس برای احراز شغل، هیچ گاه درنمی مانند؛ چون کارآفرین بوده و خالق شغل هستند. البته باید تمام مدارس ما از نسل اول به نسل سوم و چهارم منتقل شوند.  
وزیر آموزش و پرورش با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب به ویژه یاد شهید «لطفی نیاسر» و «مرحوم اژه‌ای» به عنوان پدر سمپاد، خاطرنشان کرد: امنیت امروز به واسطه رشادت های این افراد است و ما افتخار می کنیم که بتوانیم ادامه دهنده راه این عزیزان باشیم.
نوری افزود: به یقین می گویم، اگر از حمایت های جدی رهبر معظم انقلاب از استعدادهای برتر برخوردار نبودیم؛ امروز نه این مدارس و نه این گردهمایی ها را داشتیم. حمایت بالاترین مقام کشور، که یک حمایت و اعتقاد درونی است باعث شده، دانش آموزان نخبه، روز به روز در عرصه های علمی بیشتر بدرخشند و باید در این خصوص از معلمانی که در تربیت این دانش آموزان دریغ نکرده و صاحب فکر و ایده های برتر هسنند، تشکر و قدردانی کنیم.
وی تصریح کرد: المپیادها، زمینه ساز تحقیقات بنیادی و توسعه‌ای هر کشوری هستند و دانش آموزان شرکت کننده در جشنواره خوارزمی زمینه ساز تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی‌ آن کشور بوده  و این دو اگر در کشوری ترویج پیدا کنند، قطعاً آن کشور به استقلال کامل در تمام زمینه‌ها خواهد رسید.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دانش‌آموزان نخبه ای که در المپیادها شرکت می کنند، قدر استعدادهای خود را می دانند و با حضور در این رویدادها برای کشور سرمایه اجتماعی ایجاد می کنند.  

نوری با بیان این که در ارتقای شاخص هایی مانند: «تولید ناخالص داخلی» و «توسعه انسانی»، نخبگان سرآمد هستند، گفت: نخبگان با ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد، که از طریق اختراعات این افراد و راه اندازی کسب و کارها، ایجاد می شود، نقش بی‌بدیلی دارند که پایه اساسی این تحرک اقتصادی و تحرک شرکت‌های دانش بنیان، قطعاً مدارس و دانش آموزان ما هستند.

وزیر آموزش و پرورش افزود : اگر مدارس و دانش آموزان ما این زمینه را فراهم نکنند. مطمئن باشید در دانشگاه ها هیچ استادی موفق نخواهد شد که این استعدادها را شکوفا کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha