تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴

سميرم، اصفهان- ايرنا- رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري سميرم گفت: مراتع اين شهرستان ييلاقي آماده چراي 500 هزار رأس دام است.

عزت الله مرادي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين تعداد دام در 350 هزار هكتار مرتع و حدود يكصد هزار هكتار جنگل پراكنده خواهند شد.
وي بيان داشت: اين رقم(500 هزار راس)، ظرفيت مراتع و طبيعت منطقه است و اگر بيشتر از اين تعداد، دام وارد مراتع ييلاقي شود مازاد بر پروانه چرا بوده و غيرقانوني است.
به گفته وي، طرح شمارش دام و كنترل پروانه چراي عشاير و دامداران بزودي آغاز مي شود و هر دامدار يا خانوار عشايري كه داراي دام مازاد باشد متخلف، محسوب و قاطعانه با آنها برخورد مي شود.
مرادي يادآور شد: خشكسالي سال هاي گذشته، مشكلات اقتصادي براي مرتعداران و عشاير ايجاد كرده بود كه با وجود ضعيف بودن پوشش گياهي، بعيد به نظر مي رسيد دام مازادي داشته باشند.
وي ادامه داد: با اين حال، شرايط خوب بارش ها، بالارفتن قيمت گوشت و سرسبزي طبيعت در بهار امسال ممكن است باعث شود برخي تعداد دام بيشتري وارد ييلاق كنند كه اداره منابع طبيعي بصورت قاطع با آنها برخورد مي كند.
رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري سميرم با يادآوري اينكه افزون بر نيمي از مراتع درجه يك استان اصفهان در شهرستان سميرم قرار دارد، اظهار داشت: اين مهم با توجه به بارندگي هاي بي سابقه يك دهه اخير، توليد علوفه در طبيعت را افزايش داده است.
وي افزود: برخي عوامل همچون سرماي هوا و بارش باران در فصل بهار باعث اجراي بهتر و مناسبتر طرح كنترل كوچ شده، به گونه اي كه هنوز بخش زيادي از عشاير وارد منطقه نشده اند.
مرادي ادامه داد: عشايري هم كه وارد ييلاق شده اند، بيشتر در حاشيه روستاها مستقر و با تريلي به منطقه كوچ كرده اند كه در صورت تخلف و بهره برداري از مراتع، با آنها نيز برخورد مي شود.
وي در باره كوچ زودهنگام برخي خانوارهاي عشايري اظهار داشت: عشاير هر سال چند ماهي در ييلاق و چند ماهي را در قشلاق سپري مي كنند و حدود 40 تا 45 روز را نيز بايد پياده و همراه با دام هايشان، در مسير حركت كوچ باشند.
رييس اداره منابع طبيعي سميرم با بيان اينكه در سال هاي اخير بخش زيادي از مراتع ميان بند و ايلراه ها، واگذار، تخريب يا تصرف شده است، تصريح كرد: همين مساله عامل كوچ ماشيني عشاير شده و مشكلات زيادي براي آنها، پوشش گياهي و اداره منابع طبيعي ايجاد كرده است.
وي ابراز اميدواري كرد: امسال بعد از سال ها، تقويم بهاره كوچ در 25 ارديبهشت رعايت شود و عشاير در اين تاريخ وارد مراتع و محل هاي استقرار خود شوند.
به گفته مرادي،مرزهاي عشايري زمان كهريز، قبر كيخا و چهارراه و سادات آباد، مرزهاي تجمع عشاير و استقرار پاسگاه هاي يگان حفاظت منابع طبيعي است كه همچنان قرُق را بسته نگه داشته اند.
بر همين اساس، سال 95 در نهم ارديبهشت،سال 96 در 12 ارديبهشت و سال گذشته در اقدامي بي سابقه در اواخر فروردين و اوايل ارديبهشت، عشاير وارد مراتع منطقه ييلاقي سميرم شدند.
افزون بر چهار هزار و 700 خانوار عشايري از چهار طايفه دره شوري، عمله، فارسيمدان و شش بلوكي ايل بزرگ قشقايي به ييلاق كوچ مي كنند.
شهرستان سميرم در ضلع شمالي دنا و زاگرس مياني با 150 روستا و آبادي، شش شهر و چهار بخش و افزون بر يكصد هزار نفر جمعيت روستايي، شهري و عشايري، با 455 هزار هكتار عرصه هاي ملي و طبيعي در160كيلومتري جنوب اصفهان و 164 كيلومتري شمال ياسوج واقع است.
/6027/7147