پكن- ایرنا- روزنامه گلوبال تایمز از رسانه های حزب حاكم چین نوشت كه برجام در حال فروپاشی است و مسبب اصلی این روند نیز آمریكا و فشارها و تحریم های این كشور علیه ایران است.

به گزارش ایرنا تارنمای این نشریه روز شنبه در مطلبی نوشت: یك سال از زمانی كه آمریكا از برجام خارج شد می گذرد این كشور در این مدت بیشترین فشارهای اقتصادی و تحریم ها را علیه ایران اعمال كرده و تهران را مجبور كرده است در قبال این اقدامات، محدودیت هایی در چارچوب توافق هسته ای برای 60 روز در نظر گیرد.
روزنامه می نویسد كه بسیاری نسبت به آینده برجام بدبین هستند و در واقع بر این باورند كه فروپاشی این توافق كه سال 2015 میلادی امضا شد، به دلیل اقدامات آمریكا شروع شده است.
گلوبال تایمز تصریح كرد كه آمریكا با شروع این فرایند و اینكه باعث از بین رفتن این توافق شده است، كل منطقه را به خطر انداخته است و اكنون نگرانی های فراوانی در این مورد در جامعه بین المللی وجود دارد.
روزنامه چینی از برجام به عنوان یك دستاورد بسیار مهم دیپلماسی یاد كرده و نوشته است اما این توافق حالا به دلیل سیاست های پارتیزانی آمریكا به خطر افتاده است.
نشریه تاكید كرده است كه دولت آمریكا با راهبردهای خطرناك و تند خود، عدالت، اعتبار، دیپلماسی و اخلاق را در ارتباط با برجام زیر پا گذاشت توافق هسته ای را پاره كرد و برای همه مشكلات زیادی ایجاد كرده است.
گلوبال تایمز می نویسد آمریكا چطور می تواند فضا را برای مذاكره ایجاد كند این كشور خرید نفت از ایران را تحریم و سپاه پاسداران را تروریست خوانده و ناو هواپیمابر و بمب افكن راهی منطقه كرده است آمریكا همه راه ها را بسته است دیگر فضایی برای گفت و گو وجود ندارد.
این روزنامه، آمریكا و اذنابش را مورد خطاب قرار داده و آورده است امروز گفته می شود كه اسراییل، عربستان، بحرین و امارات باعث این شرایط شده اند آنها از آمریكا سلاح می خرند و از سیاست های واشنگتن علیه تهران پیروی می كنند.
گزارش تاكید می كند آمریكا با فشارهای حداكثری به قول خودش بر ایران در واقع فشار بر منافع خود را افزایش داده است این كشور منطقه خاورمیانه را به صحنه تنش های جدیدی تبدیل كرده است و خطر رویارویی بیش از هر زمانی وجود دارد این كشور آنطور كه می گوید برای گفت و گو صداقت ندارد.
روزنامه با اشاره به اینكه فشار امروز آمریكا بر مردم ایران از یادها نخواهد رفت، می افزاید: این هم از اقدامات بسیار بد آمریكا است و این موضوعی نیست كه بزودی به فراموشی سپرده شود.
گلوبال تایمز در پایان تحلیل خود آورده است كه سیاست های دمدمی مزاج دولت آمریكا و پنهانكاری های این كشور باعث مخاطرات زیادی برای دنیا شده است این رفتار و عملكرد، امروز ایران را هدف قرار داده است و فردا نوبت به كشوری دیگر خواهد رسید.
آساق**231**1904**