تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۹

كابل- ايرنا- آگاهان امور نظامي كاهش بودجه ارتش افغانستان توسط امريكا را خيانت به حق مردم افغانستان خواندند.

به گزارش روز شنبه خبرگزاري جمهورافغانستان :وزارت دفاع امريكا روز گذشته اعلام كرد كه انتقال 1.5 ميليارد دلار از بودجه اين وزارت به منظور ساخت بخشي از ديوار مرزي امريكا با مكزيك را تصويب كرده است كه حدود 604 ميليون دلار آن از بودجه‌اي پرداخت مي شود كه امريكا براي تجهيز نيروهاي امنيتي افغانستان اختصاص داده بود.
با اين وجود، شماري از آگاهان امورنظامي در افغانستان اين اقدام وزارت دفاع امريكا را بي رحمانه و خيانت در حق مردم افغانستان مي‌خوانند.
ژنرال عتيق‌الله امرخيل آگاه امور نظامي در گفت و گو با خبرگزاري جمهور گفت كه اين اقدام امريكايي‌ها تاثيرات منفي بر ارتش افغانستان گذاشته و روحيه گروه طالبان را بالا مي برد.
در همين حال، اكبرجان فولاد يكي ديگر از آگاه‌هان امور نظامي نيز به خبرگزاري جمهور گفت؛ كاهش بودجه نيروهاي امنيتي در حالي كه جنگ در افغانستان شدت يافته، يك اقدام ناسنجيده است.
وي افزود: آمريكا اين اقدام را به خواست پاكستان انجام داده؛ زيرا به گفته او، در حال حاضر انجام عمليات‌هاي قطعات خاص و كماندويي نيروهاي ارتش افغانستان بر عليه طالبان و عوامل پاكستان در داخل افغانستان، بسيار موثر بوده و ادامه چنين وضعيتي مطلوب پاكستان نيست.
به گفته او، ادامه جنگ نيروهاي امنيتي بر عليه طالبان، بدون حمايت مالي و تسليحاتي نا ممكن است و به همين خاطر پاكستان خواستار كاهش بودجه نظامي افغانستان شده است.
'اگراين اقدام امريكا به خواست پاكستان انجام نشده باشد، شش صد ميليون دلار پولي نيست كه وزارت دفاع امريكا نتواند آن را از جاي ديگري تامين نكند.'
هزينه نيروهاي امنيتي افغانستان روزانه 11 ميليون دلار است كه بخش اعظم آن از سوي امريكا تامين مي شود.
**آساق**1518