در بخش اول مصاحبه، بیشتر به بررسی سوابق علمی، پژوهشی و اجرایی علی اكبری رئیس دانشگاه پرداختیم. در این بخش روی دانشگاه ایلام تمركز كرده ایم و مسائلی همانند گسترش كمی و كیفی دانشگاه و چالش های پیش روی دانشگاه ایلام مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین اهدافی كه دانشگاه برای خود در برنامه راهبردی قرار داده هم مورد توجه بوده است.
بخش دوم مصاحبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا به شرح زیر است:
** ایرنا: آقای دكتر به نظر شما علت پذیرش بدون حساب و كتاب و بی رویه دانشجو چیست ؟ آیا بیبرنامگی در سطوح مدیریتی آموزشی عالی ایران است؟
** علی اكبری: نمیتوان این مسئله را بی برنامگی نامید، آموزش عالی در هر دورهای مجبور شده به نیازهای اجتماعی جامعه پاسخ بدهد وگرنه همین الان بر طبق آمار در حوزه كشاورزی و در بسیاری از رشتهها دیگر نیاز به نیروی جدید نداریم، یعنی این گونه نیست كه اطلاعات موجود نباشد، ولی شما دقت كنید به رغم بالا بودن بیكاری فارغالتحصیلان دانشگاهی آیا تمایل برای ادامه تحصیل در دوره ارشد كم شده است؟
یادم هست كه در استرالیا صاحبخانهای داشتیم كه میگفت چطور است كه هر ایرانی كه میبینم یا دكتر است یا مهندس؟ متاسفانه مدرك دانشگاهی داشتن در ایران تبدیل به یك ارزش و شانیت اجتماعی شده است كه باعث میشود همه مردم دنبال مدرك دانشگاهی باشند، حتی اگر به دردشان هم نخورد.
از طرفی دولتمردان هم میخواهند برای همه مردم ایران شرایط تحصیلی را فراهم كنند و این یك اصل قانون اساسی است. عدهای هم معتقدند كه ما اگر در داخل كشور شرایط را فراهم نكنیم مردم برای ادامه تحصیل به كشور هایی مثل هند، ارمنستان، آذربایجان و.. كه از نظر علمی پایین تر از ایران هستند میروند، بنابراین گسترش آموزش عالی ایران بیشتر واكنشی و برای پاسخ به فشارهای اجتماعی بوده است، نه بر اساس اقتضائات نهاد علم.
** ایرنا: باتوجه به اینكه دوران دانشجویی شما در زمان دفاع مقدس بود. دانشگاهها در آن زمان در چه شرایطی به سر میبردند؟
**علی اكبری: من در دوران تحصیل تربیت معلم افتخار داشتم بعنوان رزمنده در جبهههای غرب حضور داشته باشم و در اواخر دفاع مقدس هم زمانی كه بحث آتش بس مطرح بود، به عنوان مترجم نیروهای سازمان ملل در مناطق جنوب فعالیت داشتم.
در دوران جنگ فعالیتهای فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه ها وجود داشت، چون دانشگاه هم بخشی از جامعه است و هیچ وقت از جامعه دور و جدا نبوده است. اما در حوزه فعالیتهای سیاسی باید عرض كنم كه ما در اوایل انقلاب از لحاظ سیاسی حضور حداكثری جریانهای مختلف چپ و راست متأثر از فضاهای جهانی را داشتیم ولی در دوران جنگ فضای ایثار و شهادت و رزمندگی غالب بود، البته انجمن اسلامی آن زمان هم فعال بود كه با فضای امروزش خیلی تفاوت داشت. جدا شدن جریانیهای سیاسی دانشجویی از همدیگر بعد از جنگ تحمیلی صورت گرفت. اینكه برخی افراد در آن موقع جزو انجمن های اسلامی بودند اما الان گرایش های مختلف سیاسی دارند بیانگر نبود شفافیت سیاسی در دوران دفاع مقدس بود.
از دورهی آقای خاتمی به بعد این تفكیكهای سیاسی شفافیت پیدا كرد و من فكر میكنم همه ما به آقای خاتمی و آقای ناطق از این لحاظ مدیون هستیم، كه كمك كردند آرا، متنوع و احیاناً مخالف ولی در چارچوب نظام در جامعه ایران پذیرفته شود. طبیعی بود كه این فضا به تدریج به دانشگاهها هم راه یافت و جریان ها مختلف سیاسی و فرهنگی در دانشگاه ها شكل گرفت.
** ایرنا: از دورانی كه به عنوان مترجم نیروهای سازمان ملل در ایران فعالیت داشتید، اگر خاطرهای دارید تعریف كنید؟
**علی اكبری: در سال 1367 وقتی كه جنگ تمام شد، نیروهای سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس وارد ایران شدند كه این امر برای من از سه جنبه كارایی داشتن زبان انگلیسی برای اولین بار (ترجمه برای نیروهای سازمان ملل)، عضویت در بسیج و آشنایی با عملكرد نیروهای سازمان ملل دارای اهمیت بود.
اما در خصوص خاطره، یادم هست در آن موقع یكی از جادههای مرزی ما زیر آب رفته بود و یگانهای ایرانی از ما خواستند كه از نیروهای سازمان ملل برای تعمیر یك ماه این جاده مهلت بگیریم، من پیام را به آنها منتقل كردم، اما آنها مخالفت كرده و گفتند فرصت یك ماهه زیاد است. نیروهای ایرانی اصرار میكردند و میخواستند با آنها صحبت كرده و توجیهشان نمایم. من پیام را منتقل كردم كه یكی از فرماندهان نیروهای حافظ صلح رو به من كرد و با یك حالت خاصی گفت: من میدانم كه اگر شما ایرانیها بخواهید؛ دو روزه این جاده را تعمیر میكنید و این واكنش برای من جالب بود و به قول معروف فهمیدم كه آنها ما را چگونه شناختهاند.
**ایرنا: آقای دكتر بعد از معاونت آموزشی دانشگاه ایلام در چه حوزههایی فعالیت داشتهاید؟
**علی اكبری: نزدیك به دو سال معاون آموزشی دانشگاه ایلام بودم تا اینكه آقای دكتر طهماسبی رئیس وقت دانشگاه میخواست از ایلام برود. تا آن زمان رئیس دانشگاه ایلام از تهران و یا از استانهای همجوار انتخاب میشد و برای انتخاب رئیس دوباره نگاهها به سمت بیرون متوجه شد. دكتر معین در زمان وزارت علوم آییننامهای ابلاغ كرد كه روسای دانشگاهها بصورت انتخابی و توسط اعضای هیأت علمی انتخاب شوند و در چند مورد این برنامه تجربه شد. چندی بعد كه دكتر توفیقی جایگزین دكتر معین در وزارت علوم شدند،
در آن زمان به عنوان معاون آموزشی نامهای به آقای دكتر رحیمی معاون وزیر و مسئول هیئت امنای دانشگاه ایلام نوشتم كه ما شش نفر را در دانشگاه ایلام داریم كه میتوانند مسئولیت ریاست دانشگاه را بر عهده بگیرند، لذا یا از بین این شش نفر یك نفر را به عنوان رئیس انتخاب كنید یا فردی قوی تر از این شش نفر را برگزینید. این نامه یكی از مكاتبات تاریخی بنده در دفاع از دانشگاه بوده چون بر این عقیده بودم كه دانشگاه ایلام به دوره بلوغ رسیده است. خوشبختانه وزارت علوم به درخواست بنده پاسخ مثبت داد و دكتر توفیقی وزیر محترم وقت هیأتی را به دانشگاه ایلام اعزام نمود و با رای شورای دانشگاه اینجانب بعنوان اولین نفر بومی در سِمَت رئیس دانشگاه ایلام برگزیده شدم.
این دوره متفاوت بود، یادم هست در آن زمان در جلسهای كه با آقای دكتر توفیقی داشتم به ایشان عرض كردم تا به امروز هر كسی رئیس دانشگاه ایلام شده، یك حامی در وزارتخانه داشته است، حالا تكلیف من چیست كه در ستاد وزارت حامی شناخته شده ندارم دكتر توفیقی در جواب من گفت: كسانی كه این طوری بودهاند به راحتی هم جابه جا شدهاند، شما منتخب همكاران خودتان و مورد حمایت آنها هستید و ما حواسمان هست، پس انتظار داریم با وزارت هماهنگ باشید.
همچنین به یاد داشته باشید به علت ساختار قبیلهای ایلام و چند استان مشابه دیگر تاكنون فردی بومی را به عنوان رئیس دانشگاه منصوب نكردهایم، حال كه شما با رأی اعضای هیات علمی انتخاب شدید به همین دلیل شما در كانون دید و نقد قرار دارید، اگر موفق شوید این ذهنیت برای همیشه شكسته میشود، اما اگر موفق نباشید ممكن است وزارت به ساختار قبلی و اعزام رئیس دانشگاه غیر بومی برگردد و خوشحالم كه از آن تاریخ به وزارت علوم پذیرفت به افراد بومی در دانشگاه ایلام اعتماد كند و دیگر هیچ رئیسی از خارج استان بر ما تحمیل نشد و در نهایت اینجانب تا سال 1385 رئیس دانشگاه ایلام بودم كه با تغییر دولت، همكاردیگری به عنوان رئیس دانشگاه منصوب شد.
**ایرنا: ارزیابی شما از دوران وزارت آقای دكتر معین چیست؟ و دوم اینكه ارزیابی شخصی شما از دوره اول ریاست خودتان بر دانشگاه ایلام چیست؟
**علی اكبری: آقای دكتر معین در ایجاد دورههای تحصیلات تكمیلی خیلی خوب عمل كرد، منتها همیشه آموزش عالی در معرض آسیبهای بیرونی است و به هر حال عدهای نسبت به این وزارتخانه نظری خاص دارند. برای آقای معین حاشیه درست شد و هر وقت آموزش عالی ما وارد حاشیه شده یا برایش حاشیهسازی درست شده از توفیقاتش كم شده است. حاشیهها باعث شد پاكدستی، سلامت اقتصادی و سلامت فكری آقای دكتر معین با مسایل دیگر تحتالشعاع قرار گیرد تا اینكه در نهایت دكتر توفیقی جایگزین ایشان شد. من فكر میكنم دوره متفاوتی از ارزش دادن به دانشگاهها واگذاری امور به دانشگاه بود، كما اینكه قانون هیئت امناء كه در آن موقع تصویب شد به علت مخالفتهایی كه صورت گرفت راكد ماند، ولی آقای دكتر توفیقی با ملاحظاتی آن را به نتیجه رساند. بحث استقلال و ارزش دادن به دانشگاهها در كنار كارهای دیگری كه صورت گرفت در كل یك شاهكار بود.
اما درباره ارزیابی خودم از دوره اول ریاست بر دانشگاه، طبیعی است كه دیگران بهتر میتوانند ارزیابی كنند، اما اگر توفیقی به دست نیامده بود برای بار دوم و بعد 10 سال دوباره با رای 65 درصد همه اعضای هیأت علمی رئیس دانشگاه ایلام نمیشدم، هرچند حكم را جناب دكتر فرهادی وزیر محترم وقت صادر كرد اما با اعمال نظرات همكارانم این اتفاق افتاد. استحضار داشته باشید كه در پایان سال 97 دوره دوم مدیریت بنده به پایان رسید و هیأت نظارت و ارزیابی وزارت علوم مأموریت یافت كه ضمن حضور در دانشگاه با اعضای هیأت ممیزه و شورای دانشگاه به مشورت پرداخته و در خصوص رئیس دانشگاه تصمیمگیری نماید كه افتخار استمرار خادمی دانشگاه برای بار سوم با رای قاطع همكاران و به تبع آن صدور حكم توسط جناب دكتر غلامی وزیر محترم علوم محقق شد.
** ایرنا: آقای دكتر در حال حاضر دانشگاه ایلام از نظر علمی، آموزشی و دانشجو در مقایسه با دانشگاه های دیگر كشور در چه سطحی قرار دارد؟
**علیاكبری: در چند سال اخیر جایگاه دانشگاه ایلام در سطح كشور و منطقه ارتقاء یافته است. طرحهای عمرانی توسعه مطلوبی داشتهاند. دو پروژه ساختمان دانشكده كشاورزی واقع در سایت اصلی دانشگاه و آموزشكده كشاورزی دهلران افتتاح شد و پروژه ساختمان دانشكده علوم پایه با پیشرفت 90 درصدی، فاز دوم توسعه دانشكده ادبیات و علوم انسانی با پیشرفت 60 درصدی، مجتمع آموزشی اداری با پیشرفت فیزیكی90 درصدی و پروژه محوطه سازی و احداث راههای دسترسی با پیشرفت 90 درصدی در حال انجام هستند كه با بهره برداری از این پروژه بیش از 40000 متر مربع بر وسعت دانشگاه افزوده شده یا میگردد.
در سال 1397 علیرغم همه مشكلات و از جمله تنگناهای مالی، فعالیتها و برنامههای خوبی انجام شد كه میتوان به برگزاری همایش بینالمللی گرد و غبار با حضور دانشمندان كشورهای مختلف جهان و صاحب نظران و مقامات كشوری و استانی، حل اختلافات با متعارضین و مالكین مشاعی سنددار ارضی دانشگاه بعد از 40 سال، بازدید مقامات مختلف كشوری اعم از معاون رئیس جمهور، وزاری محترم علوم، معاونین محترم وزیر، مدیران ستادی وزارت علوم و دیگران از دانشگاه سبب شده كه این دانشگاه در كانون توجه قرار گیرد. در مجموع میتوانم عارض باشم كه تنوع فعالیت حاكی از توسعه متوازن و همه جانبه دانشگاه ایلام در طی سالهای اخیر است كه بحول و قوه الهی استمرار خواهد داشت.
امروز دانشگاه ایلام در تمام عرصهها در صحنه ملی و بینالمللی حرف برای گفتن دارد. پذیرش دانشجوی خارجی دانشگاه، تفاهمنامهها و تعاملات متعدد با دانشگاه های خارجی و برگزاری همایش بینالمللی، بخشی از این توانمندی به عنوان یك دانشگاه بینالمللی است و راهاندازی مركز آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان به جهت تسهیل در پذیرش دانشجوی خارجی صورت گرفته است. آزمایشگاه مركزی دانشگاه در قالب 22 آزمایشگاه پیشرفته به بهرهبرداری رسیده و در دومین سال فعالیت به عنوان یكی از آزمایشگاه برتر كشور شناخته شده است. تعداد كارگاههای آزمایشگاه 50 درصد رشد داشته است تا بتواند در پژوهشهای كاربردی به درستی وارد شود. پژوهشكده گیاهان دارویی راهاندازی شده و مجوز مجلات علمی پژوهشی اخذ شده است و مركز رشد دانشگاه باز تعریف شده و اعضای هیأت علمی دانشگاه در قالب شركتهای دانش بنیان به حل مسایل جامعه ورود پیدا كردهاند و در تلاش هستیم كه انشاءاله مركز نوآوری و شكوفایی دانشگاه را برای سال آینده راهاندازی كنیم.
در عرصه آموزشی در دو سال متوالی دانشجوی دانشگاه ایلام به عنوان دانشجوی نمونه كشوری انتخاب شده است، هرم اعضای هیأت علمی با ارتقاء اعضای هیأت علمی به مرتبههای دانشیاری و استادی اصلاح شده است با فراهم نمودن شرایط تحصیلی برای مربیان نسبت استادیار و بالاتر هیأت علمی دانشگاه به میانگین ملی رسیده است. در طی چهارسال گذشته 27 رشته تحصیلی جدید متناسب با نیاز استان دایر شده است و علیرغم ملاحظات مالی سالانه 20 ردیف استخدامی هیأت علمی به دانشگاه اختصاص یافته است.
در حوزه پژوهش با توجه به سیاستهای اتخاذ شده اعتبار مناسب برای فعالیتهای پژوهش تأمین شده است بگونهای كه سهم پژوهش از 2.5 درصد اعتبارات به 12 درصد رسیده است. متوسط تولید علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه در منطقه به جایگاه مناسبی رسیده است، عضو هیأت علمی دانشگاه به عنوان یك درصد دانشمندان پر استناد ISI انتخاب شده است و طرحهای ارتباط با صنعت دانشگاه بعنوان طرحهای برگزیده وزارت علوم انتخاب شده است.
در عرصه اقدامات فرهنگی هم دانشگاه ایلام تلاش نموده كه پیشتاز بماند. تشكلهای دانشجویی از فعالیت ممتاز برخور دارند و فضای آزاداندیشی و تضارب آرا در دانشگاه حاكم شده است، كرسیهای آزاد اندیشی، مناظرات دانشجویی و تریبون آزاد بدون هیچ مانعی در دانشگاه دایر است. كانونهای فرهنگی و هنری، كانونهای مذهبی و نشریات دانشجویی در كنار انجمنهای علمی بالغ بر 70 نهاد فرهنگی را در دانشگاه شكل دادهاند. به جرأت میتوانم ادعا كنم كه هدف رسیدن به گرانیگاه علمی و فرهنگی استان محقق شده و این فعالیتها خوشبختانه به دستاوردهای ملی متعدد دست یافته است. مقام دوم جشنواره ملی حركت و مقامهام شایسته تقدیر متعدد یا انتخاب كانون محیط زیست بعنوان كانون برتر كشور و راهیابی كانون تئاتر به مسابقات ملی و بینالمللی تنها بخشی از توفیقات دانشگاه است.
در حوزه دانشجویی قهرمانی متعدد تیمهای ورزشی دانشگاه در سطح منطقه، كسب نایب قهرمانی فوتسال دختران كشور و دعوت دو دانشجوی دانشگاه به تیم ملی حاكی از توسعه ورزش دانشجویی است. ضمن اینكه ایجاد سلف سرویس مكمل جدید دانشگاه و بازسازی سلف سرویسهای موجود، احداث پردیس خوابگاهی خواهران و ارتقای سطح خوابگاههای دانشجویی سبب شده كه سطح خدمات و رضایتمندی دانشجویان كاملاً مشهود باشد.
دانام**9487**1601**
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به گسترش كمی و كیفی این دانشگاه گفت: این گسترش متوازن و همه جانبه منجر به تبدیل شدن این دانشگاه به مركز اصلی علمی و فرهنگی استان ایلام شده است.