به گزارش ايرنا، شهر هوشمند ((Smart City به شهري گفته مي شود كه براساس آخرين نظريه هاي تكامل يافته مديريت شهري بر پايه فناوري اطلاعات و ارتباطات، داري شش معيار اصلي حكمروايي هوشمند، شهروند هوشمند، محيط زندگي هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند و انرژي هوشمند باشد.
در واقع شهر هوشمند منطقه اي شهري است كه از انواع مختلف سنسورهاي الكترونيكي براي جمع آوري اطلاعات و تحليل آن ها استفاده مي كند كه اين اطلاعات براي مديريت دارايي ها و منابع شهري كارآمد است.
اين پروسه شامل اطلاعات جمع آوري شده از شهروندان، دستگاه ها و منابع شهري است كه پردازش و تجزيه و تحليل مي شود تا به نظارت و مديريت ترافيك و حمل و نقل، سيستم، نيروگاه، آب، تأمين شبكه هاي، زباله، مديريت، قانون اجراي سيستم هاي اطلاعاتي و مدارس و كتابخانه ها و بيمارستان ها و ديگر خدمات اجتماعي كمك كند.
ايده شهر هوشمند، ادغام فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) و دستگاه هاي مختلف متصل به شبكه (اينترنت اشياء يا IOT) براي بهينه سازي بهره وري از خدمات و كاربري هاي شهري و اتصال آن به شهروندان است.
تكنولوژي شهر هوشمند اجازه مي دهد تا مسوولان يك شهر با جامعه و زيرساخت هاي شهري و نظارت بر آنچه اتفاق مي افتد و آنچه در حال تحول است، تعامل مستقيم پيدا كنند.
به نظر مي رسد شهر هوشمند شيوه اي براي توسعه شهر پايدار است.
اين امكان وجود دارد كه با پيمودن راهي طولاني و با استفاده از روش هاي سنتي به شهري پايدار رسيد اما به هر حال راه كارهاي مبتني بر تكنولوژي كه بخشي تفكر شهر هوشمند است اجتناب نا پذير است.
به اين ترتيب شهر هوشمند همان اهداف شهر پايدار را خواهد داشت و با هم در يك مسير طي طريق خواهند كرد.
در زمان حاضر برخي شهرها به طور فعال در حال حركت به سمت اجرايي كردن تدابير هوشمندسازي هستند.
اما اين نكته را نبايد فراموش كرد كه شهرهاي هوشمند از همان ابتدا اينگونه نبودند و براي نيل به شهر هوشمند ابتدا بايد زمينه هاي تحقق شهر الكترونيك فراهم شده و اشياء و المان هاي شهري به اينترنت اشيا مجهز شود.
خبرگزاري ايرنا استان اصفهان در همين ارتباط ميزگردي با عنوان ' ضرورت شهر هوشمند در دنياي معاصر' با حضور محسن مهرباني مدير فناوري اطلاعات و شبكه دولت استانداري اصفهان، فرامرز هندسي دانشيار دانشكده برق و كامپيوتر دانشگاه صنعتي اصفهان، احسان شهير استاد دانشگاه و دكتراي مديريت راهبردي فضاي سايبري، مهدي بهروزي دبير شهر هوشمند شهرداري اصفهان، ابراهيم خليليان مسوول تحقيق و توسعه سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري اصفهان و اميررضا ابراهيمي عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي فولاد برگزار كرد.
اين كارشناسان بر اين باورند كه براي داشتن شهري هوشمند 2 عنصر زيرساخت ها و دستگاه هاي اجرايي حائز اهميت است و در عين حال بازيگران اصلي شهر هوشمند شهروندان و شركت هاي خصوصي هستند.
آن ها معتقدند بايد شهروندان را به سمت مطالبه گري شهر هوشمند پيش برد و سرويس هاي ترغيب كننده به آن ها ارائه كرد.
اين صاحبنظران مي گويند نبود هوشمندسازي عمودي و به ويژه هوشمندسازي افقي، نبود زيرساخت ها و بستر لازم، موانع فرهنگي، غيرهمگن بودن داده هاي ساختماني، امنيتي بودن برخي از اطلاعات، مباحث راهبردي و آينده نگري، نبود مواد قانوني در زمينه هوشمندسازي شهري، مسائل روانشناسي و جامعه شناسي و نداشتن برنامه براي شهر هوشمند از جمله چالش هاي فراروي تحقق شهر هوشمند هستند.
اين مسوولان و كارشناسان اعتقاد دارند اگر همه هماهنگي هاي لازم براي همگن سازي و مديريت شهر هوشمند صورت نگيرد ما شاهد جزاير هوشمند به جاي شهرهاي هوشمند خواهيم بود.
آن ها مي گويند هنوز هيچ يك از شهرهاي ايران ادعاي ايجاد شهر هوشمند را ندارند درحالي كه يكي از زمينه هاي جذاب براي سرمايه گذاران همين شهرهاي هوشمند هستند.
** مباحث قانوني و امنيت از چالش هاي شهر هوشمند هستند
دبير ستاد شهر هوشمند شهرداري اصفهان در ميزگرد ايرنا گفت: شهر هوشمند محيطي شهري است كه سنسورها و دستگاه هاي ارتباطي موجب مديريت هوشمند شهر مي شود.
مهدي بهروزي با بيان اين كه شهر هوشمند در شش حوزه داراي اهميت است، افزود: حكمروايي هوشمند، شهروند هوشمند، محيط زندگي هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند و انرژي هوشمند از حوزه هاي شهر هوشمند در جهان هستند.
وي ادامه داد: با ورود فناوري اطلاعات به محيط شهري اطلاعات زيادي در حال توليد به وسيله دستگاه هاي الكترونيكي است و بايد در شهر هوشمند به مرحله برسيم كه اطلاعات به دست آمده از دستگاه هاي الكترونيكي دوباره مورد استفاده قرار بگيرد تا به شهر هوشمند مناسب دست يابيم.
دبير ستاد شهر هوشمند شهرداري اصفهان با اشاره به اين كه شهر هوشمند بايد خدمات را به دقت و سرعت به شهروندان ارائه دهد، اضافه كرد: هنگامي به شهر هوشمند مي رسيم كه چرخه هاي اطلاعاتي به خوبي انجام شده و اطلاعات باز استفاده شود.
وي تاكيد كرد: در زمان حاضر ما داراي شهر الكترونيك و دولت الكترونيك هستيم.
بهروزي خاطرنشان كرد: اصطلاح اينترنت اشيا براي اولين بار در سال 1999 ميلادي توسط كوين اشتوين از پراكتر و گمبل مطرح شد كه به تمام اشياء يك موجوديت ديجيتالي مي دهد.
وي با اشاره به اين كه ما از لحاظ قوانين براي رسيدن به شهر هوشمند دچار چالش هستيم، افزود: همه قوانين كشور ما مربوط به دوران قبل از ديجيتال است و خلاقيت و ايجاد بستر براي توسعه خلاقيت در آن در نظر گرفته نشده است.
دبير ستاد شهر هوشمند شهرداري اصفهان از امنيت به عنوان يكي از چالش هاي شهر هوشمند يادكرد و گفت: پيش از ورود به يك مساله به موضوع امنيت آن فكر نمي كنيم و بعد از آن متوجه وجود چالش امنيت در آن مي شويم.
وي تاكيد كرد: در بحث شهر هوشمند در آينده به متخصصان امنيتي شهر هوشمند نياز پيدا خواهيم كرد كه بايد از اكنون آن ها را تربيت كنيم.
** كشور برنامه مناسبي براي شهر هوشمند ندارد
بهروزي ادامه داد: درحالي كه مي خواهيم به شهر هوشمند دست يابيم اما متاسفانه در كشور برنامه مناسب و موثري براي شهر هوشمند نداريم.
وي با بيان اين كه انگليس 40 ميليون پوند براي تحقيقات اينترنت اشياء اختصاص داده است، خاطرنشان كرد: ما بدون هيچ هزينه اي انتظار دستيابي به شهر هوشمند را داريم.
اين مسوول يادآور شد: مسوولان كشور و يا مركز ملي فضاي مجازي تاكنون در زمينه شهر هوشمند و نتايج آن با مردم سخن نگفته اند و شهر هوشمند در حد مطالعه و پژوهش بوده و در كتابخانه ها قرار گرفته و عملياتي نشده است.
وي به تفاوت اولويت هاي شهر هوشمند در شهرهاي مختلف ايران و جهان اشاره و تصريح كرد: در هر شهري شاخص هاي شهر هوشمند به صورت خاصي تعيين مي شود براي مثال اصفهان در زمينه حمل و نقل، گردشگري، منابع آب و انرژِي در اولويت است.
دبير ستاد شهر هوشمند شهرداري اصفهان ادامه داد: در دنيا نهادهايي وجود دارند كه اطلاعات شهرهاي هوشمند را گردآوري و در اين زمينه مطالعه و بررسي مي كنند.
** هيچ يك از شهرهاي ايران ادعاي ايجاد شهر هوشمند ندارند
وي با اشاره به اينكه تاكنون هيچ كدام از شهرهاي ايران ادعاي ايجاد شهر هوشمند نكردند، بيان كرد: شوراي اسلامي شهر شهرداري را ملزم به تدوين سند شهر هوشمند كرده و تا پنج سال آينده و براساس يك سري دستورالعمل، در تعدادي از شهرهاي كشور شهر هوشمند اجرايي شود.
بهروزي درخصوص اقدامات شهرداري اصفهان در زمينه تحقق شهر هوشمند تشريح كرد: در زمان حاضر برخي سرويس هاي شهر هوشمند مانند سيستم حمل و نقل الكترونيك، چراغ هاي راهنمايي و رانندگي و دستگاه هاي تردد شمار هوشمند و نيز سيستم سنجش آلودگي هوا در شهر اصفهان فعال است.
وي اضافه كرد : هنگامي كه اين سيستم ها در درستي و خودكار با يكديگر ارتباط داشته باشند آن شهر را شهر هوشمند مي نامند.
دبير ستاد شهر هوشمند شهرداري اصفهان اظهارداشت: سيستم ناوگان حمل و نقل اصفهان جزو اولين شهرهاي كشور بود كه به صورت پرداخت الكترونيك درآمد كه بايد به روز رساني شود.
وي خاطرنشان كرد: سيستم هوشمند ترافيك با دوربين هاي كنترل ترافيك از طرح هاي موفق شهرداري است كه انجام شد و در زمينه توقفگاه ها برنامه هاي كاربردي ساخته شده كه ميزان فضاهاي در اختيار پارك خودرو را در توقفگاه هاي مختلف شهر به كاربران نشان مي دهد.
بهروزي ادامه داد : در حوزه آبياري هوشمند براي حفظ و توسعه فضاهاي سبز شهري برنامه هاي خوبي در حال اجراست.
وي به كارت هاي شهروندي و ارائه بسته هاي هدفمند و سوريس هاي خدمات شهروندي اشاره و اضافه كرد: كارت هاي منزلت براي بازنشستگان و گروه هاي آسيب پذير صادر شد كه امكان استفاده رايگان از برخي خدمات شهرداري اصفهان را براي اين افراد مهيا كرده است.
اين مسوول شهري درباره برنامه هاي آينده شهرداري بر پايه شهر هوشمند و تحقق آن تصريح كرد: پرداخت الكترونيكي تاكسي ها توسط سيستم هاي كدهاي پاسخ سريع (QR Code) خدمت قابل توجهي است كه در اين حوزه در اصفهان ارائه مي شود.
وي بيان كرد: در تلاشيم با استفاده از روش هاي هوشمندتر و استفاده از اپليكيشن هاي به روز، خدمات بهتري را در پارك هاي حاشيه اي ارائه دهيم.
بهروزي با اشاره به اين كه اكنون دستگاه هاي اينترنت اشياء در حال توليد اطلاعات هستند، گفت: رصد خانه شهر هوشمند اصفهان، سال جاري در اين شهر اجرا مي شود.
وي ادامه داد: بايد از توان بخش خصوصي، دانشگاه ها و شركت هاي دانش بنيان در امر شهر هوشمند بهره برد.
** شهر الكترونيك زمينه ساز تحقق شهر هوشمند
مدير فناوري اطلاعات و شبكه دولت استانداري اصفهان در ميزگرد ايرنا گفت: در دنيا هر طرح توسعه اي بايد يك سري پيوست هايي مانند توجيه اقتصادي، امنيتي، فرهنگي داشته باشد و در عصر جديد طرح هاي توسعه اي نيازمند پيوست هاي زيست محيطي، منابع انساني و فناوري هستند.
محسن مهرباني با تاكيد بر ضرورت توجه به شهرهاي هوشمند، افزود: شهر هوشمند پيوست فناوري و پاسخي در مطالبه طرح توسعه اي شهرهاست.
وي اظهارداشت: به دليل وجود 109 شهر در اين استان و دارا بودن بالاترين ميزان شهر در كشور، استانداري اصفهان بايد به صورت ويژه به تحقق شهر هوشمند توجه داشته باشد.
مدير فناوري اطلاعات و شبكه دولت استانداري اصفهان ادامه داد: شهرها براي دستيابي به هوشمندي بايد مسير بلوغ خود را طي كنند و نبايد انتظار داشت كه شهرها به صورت يكباره به هوشمندسازي برسند بلكه بايد در ابتدا به شهر الكترونيك و سپس شهر هوشمند برسيم.
وي يادآور شد: هر يك از وجوه شهر هوشمند مانند محيط زيست، اقتصاد، شهروند و ... بايد هماهنگي داشته باشند.
** موانع فرهنگي مانع اصلي تحقق شهر هوشمند است
مهرباني مانع اصلي تحقق شهر هوشمند را مانع فرهنگي و فرهنگ سازماني دانست و تصريح كرد: هر يك از نهادها و سازمان هاي متولي مباحث شهر هوشمند بايد با يكديگر ارتباط و تبادل اطلاعات داشته باشند و از وضعيت اطلاعاتي و داده اي هم مطلع باشند.
وي خاطرنشان كرد: همه اين مسائل و مشكلات ممكن است با چند خط مصوبه در شهرداري ها و در قالب قانون و مقررات رفع و زمينه هوشمندسازي شهري فراهم شود.
اين مسوول با بيان اين كه ايران از جايگاه 106 جهاني در دولت الكترونيك به رتبه 86 ارتقاء يافته ايم، گفت: هيچ مرجع جامعي اطلاعات ايران را در زمينه شهر هوشمند و دولت الكترونيك جمع آوري نمي كند.
وي نرخ شهرنشيني در دنيا در سال 2010 را 20 درصد ذكر و اضافه كرد: اين ميزان در سال 2030 به 60 درصد و در سال 2050 به 70 درصد افزايش مي يابد، بنابراين داشتن شهرهاي هوشمند بيش از گذشته احساس مي شود.
** بازگشت سرمايه در شهر هوشمند بالاست
وي شهر هوشمند را يكي از زمينه هاي جذاب براي سرمايه گذاران برشمرد و بيان كرد: شهر هوشمند سهم بالايي از اقتصاد ديجيتال را به خود اختصاص مي دهد كه بازگشت سرمايه آن بالاست و متاسفانه ما هنوز در آن ضعف داريم.
مهرباني با بيان اينكه يكي از فعاليت هاي استانداري، سرمايه گذاري براي شهر هوشمند است افزود: هرچه از سمت زيرساختي به سمت سرويس دهي پيش رويم زمينه سرمايه گذاري براي شهر هوشمند افزايش مي يابد.
وي تاكيد كرد: ايجاد بستر شرايط لازم براي شهر هوشمند، تجميع نقشه هاي شهري در دستگاه هاي مختلف و اولويت بندي براي تحقق شهر هوشمند از جمله اقدامات استانداري اصفهان است.
مدير فناوري اطلاعات و شبكه دولت استانداري اصفهان ادامه داد: استانداري در تلاش است تا نيازهاي مشترك دستگاه ها براي تحقق شهر هوشمند را فراهم كند.
مهرباني افزود: يكي از اقداماتي كه بايد انجام شود سوق دادن شهروندان به سمت مطالبه گري شهر هوشمند و چشاندن طعم شيرين داشتن شهري هوشمند به آن هاست.
** شهر هوشمند متولي واحدي ندارد
دانشيار دانشكده برق و كامپيوتر دانشگاه صنعتي اصفهان در ميزگرد ايرنا با عنوان 'ضرورت شهر هوشمند در دنياي معاصر' گفت: اگر شهري موفق به انجام امور با مديريت واحد و كامل شد ما به آن شهر هوشمند مي گوييم و در صورتي كه درست و مناسب در آن گام برداشته شود بسيار موثر خواهد بود.
فرامرز هندسي با تاكيد بر اين كه بايد شهرها واحد و يكپارچه در نظر گرفته شوند، افزود: اينكه هر سازمان به تنهايي و بدون وحدت با ساير نهادهاي شهر كار كند اين موضوع ضد و برخلاف شهر هوشمند است.
وي همه اقدامات در يك شهر هوشمند را در راستاي بالا بردن سطح كيفيت زندگي شهروندان دانست و خاطرنشان كرد: نكته كليدي در شهر هوشمند، فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) و ابزاري براي اتصال همه چيز در درون يك شهر است.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: چالش اصلي بر سر راه شهر هوشمند نبود دولت يكپارچه است كه در صورت تحقق آن همه چيز در يك شهر هماهنگ و مرتبط خواهد شد.
هندسي تمايل اكثر مردم به شهرنشيني و مركز نشيني در شهرها را از ديگر چالش هاي موجود برشمرد و تصريح كرد: در صورت ازدحام جمعيت در شهرها به ويژه در مراكز شهرها، نمي توان به درستي و با كيفيت مناسب به شهروندان سرويس دهي كرد.
وي وضعيت اطلاعات و داده را موضوع مهم و چالشي براي شهرهاي هوشمند ندانست و افزود: وضعيت مخابراتي و شبكه اي در ايران خوب است و چالش محسوب نمي شود.
دانشيار دانشكده برق و كامپيوتر دانشگاه صنعتي اصفهان در خصوص قوانين شهر هوشمند اظهارداشت: قوانين حاكم بر فضاي مجازي با قوانين حاكم بر شهر هوشمند متفاوت است زيرا شوراي عالي فضاي مجازي قوانين تخصصي در حوزه فضاي مجازي را تدوين و تصويب مي كنند.
** شهر هوشمند در كشور متولي واحدي ندارد
وي با بيان اين كه بايد به شهر هوشمند موجوديت داد، يادآور شد: از نظر من شهر هوشمند متولي واحدي ندارد و توليت آن سلسله مراتبي است يعني در سطح كلان، دولت ها، در سطح پايين تر استانداري ها و در سطح شهري شهرداري ها متولي شهر هوشمند هستند.
هندسي گفت: شايد بتوان گفت كه در زمينه اجرايي شهرداري ها و در زمينه هماهنگي نيز استانداري ها نقش متولي را ايفا مي كنند.
وي معتقد است شهر هوشمند مي تواند سطح كيفي زندگي شهروندان را افزايش دهد اما تاكيد مي كند: شهر هوشمند كمي نيز هست زيرا قابليت شمارش دارد و سودآور است.
اين استاد دانشگاه جاي حوزه علميه را در حوزه شهر هوشمند خالي دانست و بيان كرد: حوزه علميه بايد در كنار سياستگذاران قرار گرفته و برخي مسائل كه با مباحث فرهنگي پيچيده آميخته است را مورد بررسي قرارداده و اعلام نظر كند.
وي ادامه داد: ما در حيطه شهر هوشمند مي خواهيم كار درست انجام دهيم و فرهنگ مهمترين بخش زندگي صحيح است بنابراين حوزه علميه به اين بحث ورود يابد.
** مديريت راهبردي چالش اصلي شهر هوشمند است
دكتراي مديريت راهبردي فضاي سايبري در ميزگرد ايرنا گفت: چالش هاي شهر هوشمند با دو رويكرد اجرايي و عملياتي و نيز مديريت راهبردي قابل بررسي است و مديريت راهبردي از چالش هاي اصلي تحقق شهر هوشمند است.
احسان شهير افزود: بايد با رويكرد كلان و جامع سازي و آينده نگرانه به موضوع شهر هوشمند نظاره كرد و ديد كه چه انتظاراتي از شهر هوشمند در اصفهان وجود دارد.
وي با اشاره به اين كه بايد آينده دور شهر هوشمند را براي شهر اصفهان متصور شد، اظهارداشت: مسوولان امر از منظر اقشار مختلف مانند كودكان، روحانيون، سالمندان، معلمان، مسوولان چالش هاي شهري را استخراج كرده و به بررسي و رفع آن ها در حيطه شهر هوشمند بپردازند.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: اصفهان به عنوان شهر فرهنگ و تمدن مي تواند يك شهر هوشمند شاخص و الگو براي ساير شهرهاي كشور مطرح شود.
وي با اشاره به چالش امنيت براي شهرهاي هوشمند ، ادامه داد: نگاه همه در حوزه امنيت، زيرساختي و اطلاعاتي با بستر فناوري اطلاعات است، اما انسان ها و حريم خصوصي، محتوا، سخت افزار و نرم افزار نيز لايه هاي ديگري از امنيت هستند كه بايد به آن ها توجه داشت.
شهير تاكيد كرد: بايد امنيت جان و آبرو، ارتباطات و خانواده افراد را در شهرهاي هوشمند در نظر گرفته شود البته اين به معناي جلوگيري از تحقق شهر هوشمند و دنياي تكنولوژي و فناوري نيست بلكه بايد با رويكردي صحيح به اين حوزه نگاه كرد.
وي اعتقاد دارد مجري شهرهاي هوشمند بايد شهرداري ها باشند ولي مشكل در اين است كه شهرداري ها خود را بالاتر از ساير نهادها مي دانند.
دكتراي مديريت راهبردي فضاي سايبري درخصوص قوانين و مقررات حاكم بر شهر هوشمند اضافه كرد: مجلس به دليل نداشتن تخصص در حوزه فضاي مجازي نبايد مصوبه فضاي مجازي داشته باشد و اين كار بايد در مركز ملي فضاي مجازي صورت پذيرد كه اين مركز در اصفهان نماينده اي ندارد.
وي علت اينكه شهر هوشمند تاكنون عملياتي نشده است را سياست گذار شدن شهرداري دانست و افزود: استانداري بايد نقش تبيين و تنظيم قوانين و شهرداري نقش اجرا كننده شهر هوشمند را داشته باشند.
شهير خاطرنشان كرد: در فقه يك موضوع با عنوان فقه سايبري وجود دارد بنابراين شهرداري در صورت نياز مي تواند در شهر هوشمند از فقه سايبري كمك بگيرد.
** سيستم هاي هوشمند ركن اساسي شهرها هستند
مسوول تحقيق و توسعه سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري اصفهان، شهر هوشمند را از اساسي ترين مباحث براي شهرهاي كشور دانست و گفت: در شهر خدمات متنوع با سطوح متفاوت ارائه مي شود كه مفهوم شهر را از روستا مجزا مي كند.
ابراهيم خليليان افزود: براي اين خدمات در شهرها دو عنصر زيرساخت و دستگاه هاي اجرايي مورد نياز است كه به اين خدمات عينيت مي بخشد و اين دستگاه ها بايد با يكديگر ارتباط داشته باشند تا خدمات به خوبي ارائه و اطلاعات تبادل شود.
وي سيستم هاي هوشمند را ركن اساسي شهرها بيان و تصريح كرد: سيستم هوشمند شهري مانند بدن انسان عمل مي كند كه اطلاعات را از اعضاي بدن دريافت، پردازش و به اندام ها فرمان مي دهد.
مسوول تحقيق و توسعه سازمان فاواي شهرداري اصفهان اضافه كرد: پايه شهر هوشمند اطلاعات است كه بر محور فناوري اطلاعات و ارتباطات عمل مي كند.
وي اظهارداشت: در زمان كنوني شهرداري ها به دنبال دو هدف مديريت و اثربخشي براي شهر هوشمند هستند.
خليليان در تفكيك مدل هاي هوشمندسازي در شهرها تشريح كرد: دو فاز هوشمندسازي افقي و عمودي وجود دارد كه عمومي شامل هوشمندسازي درون دستگاه هاي اجرايي و و ذيل وظايف خود و هوشمندسازي افقي شهر ارتباط بين دستگاه هاي مختلف در زمينه شهر هوشمند است.
** مديريت واحد شهري لازمه تحقق شهر هوشمند است
مسوول تحقيق و توسعه سازمان فاواي شهرداري اصفهان ادامه داد: متاسفانه ما مديريت واحد شهري نداريم و به همين دليل هماهنگي هاي ميان دستگاه ها با سختي انجام مي شود، بنابراين بايد براي تحقق شهر هوشمند مديريت يكپارچه شهري در شهرها اجرايي شود.
وي با بيان نياز استانداردسازي در زمينه تبادل اطلاعات تاكيدكرد: ستاد شهر هوشمند بايد تعامل پذيري ميان دستگاه هاي اجرايي را صورت دهد كه اين امر يكي از چالش هاي پيش روي تحقق شهر هوشمند است.
خليليان درباره اينكه تصدي گري شهر هوشمند برعهده چه نهادي است تصريح كرد: بيش از 75 دستگاه اجرايي در شهر وجود دارد كه بايد با هم به صورت هماهنگ مرتبط باشند ولي مجموعه شهرداري ها در كنار استانداري كه حاكميت محلي را دارند بايد هماهنگي ميان دستگاه هاي مختلف اجرايي را انجام دهند.
وي بيان كرد: واقعيت امر اين است كه اگر همه هماهنگي هاي لازم براي داشتن شهري هوشمند صورت نگيرد ما جزاير هوشمند را خواهيم داشت نه شهر هوشمند.
اين كارشناس با اشاره به اينكه چندين سال پيش قانون انجام استعلام ها به صورت الكترونيكي تصويب شد اما عملياتي نشد، گفت: قوه مقننه بايد تبادل داده هاي باز را اجرايي كرده و از حكومت هاي محلي (استانداري ها) بخواهد به صورت جدي به اين موضوع ورود كنند.
خليليان تاكيد كرد: ما خوشه شهرهايي مانند اصفهان با نجف آباد و خميني شهر را داريم كه بايد مديريت واحد در اين خوشه شهرها صورت بگيرد و حوزه مديريت هوشمندسازي در اين خوشه شهرها تعيين شود.
وي خاطرنشان كرد: بيشتر شهرهايي كه موضوع هوشمندسازي را آغاز كرده اند از حوزه شهرداري ها بوده است زيرا اين نهاد 54 درصد مراجعات مردمي دستگاه هاي اجرايي را به خود اختصاص داده و 300 وظيفه مختلف دارد.
وي ادامه داد: دانشگاه ها بايد هم خود را هوشمند كنند و هم راهكارهايي براي تحقق شهر هوشمند ارائه دهند.
** استاندارد 37120 مبناي خوبي براي شهر هوشمند خواهد بود
خليليان گفت: استاندارد 37120، حدود 100 شاخص پيامدي براي شهر هوشمند دارد كه كيفيت زندگي شهروندان در شهر را افزايش مي دهد و اين شاخصه ها مي تواند مبناي خوبي براي شهر هوشمند بايد ولي همه آن ها در حوزه اختيارات و وظايف شهرداري ها نيست.
به گزارش ايرنا، شاخص هايي كه در استاندارد ISO 37120: 2014 وجود دارد كمك مي كند تا شهرها عملكرد خود را ارزيابي نمايند و ميزان پيشرفت خود در بهبود كيفيت زندگي و پايداري را در طول زمان بسنجند.
اين نخستين استاندارد ايزو در رابطه با شاخص هاي زندگي شهري است و به عنوان بخشي از استانداردهاي توسعه پايدار در جوامع است.
حوزه هاي تحت پوشش اين استاندارد عبارتند از: اقتصاد، آموزش، انرژي، محيط زيست، مالي، واكنش سريع و آتش سوزي، حاكميت، سلامت، تفريحات، ايمني، جان پناه، ضايعات جامد، ارتباطات راه دور و نوآوري، حمل و نقل، برنامه ريزي شهري، آب و فاضلاب.
استاندارد ISO 37120: 2014 را مي توان در هر شهر يا منطقه شهرداري، كه صرف نظر از بزرگي، موقعيت مكاني يا ميزان توسعه يافتگي خواستار ارزيابي سطح عملكرد خود بر اساس يك الگوي مقايسه اي قابل تصديق و تائيد است اجرا كرد.
سالهاي 94 و 95 همايش هايي با موضوع شهر هوشمند توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در تهران برگزار و در سال هاي بعد متوقف شد.
** 50 ميليارد شي در جهان به اينترنت اشياء متصل مي شود
وي از اينترنت اشياء به عنوان يكي از مولفه هاي شهر هوشمند ياد كرد و گفت: پيش بيني مي شود تا سال 2020 حدود 50 ميليارد شي در جهان به اينترنت اشياء متصل مي شود و اين درحالي است كه المان هاي شهري بايد به اينترنت اشياء متصل شود.
خليليان اضافه كرد: با وجود دو ميليون شهروند در شهر اصفهان نيز بايد 14 ميليون شي مانند درختان، تاكسي ها، پل ها، خودروهاي شخصي، چراغ هاي روشنايي و راهنمايي و رانندگي و ... در اين شهر به اينترنت اشياء مجهز شوند.
وي همچنين امنيت اطلاعات و حريم خصوصي را يكي از چالش هاي شهر هوشمند بيان كرد.
** ايجاد شهرهاي هوشمند به شركت هاي خصوصي واگذار شود
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي فولاد گفت: عبارت شهر هوشمند اولين بار در اواخر سال 2005 توسط برخي از شركت هاي فعال در حوزه فناوري، در راستاي استفاده از سيستم هاي جديد براي يكپارچه كردن خدمات و زيرساخت هاي شهري بكار برده شد.
اميررضا ابراهيمي افزود: كاملترين تعريف شهر هوشمند در سال هاي اخير را آلبينو در يك مقاله 2015 ارايه كرد، طبق اين تعريف: 'شهر هوشمند، شهر وسيله محور، به هم پيوسته و خبره' است.
وي بيان كرد: در اين تعريف، وسيله محور (Instrumented) به قابليت ثبت و يكپارچه سازي داده هاي دنياي واقعي اطلاق ميشود، كه با استفاده از سنسورها، ابزارهاي سنجش و محاسبه، لوازم خانگي، گجت هاي شخصي و ديگر ابزار مشابه صورت مي گيرد.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: منظور از به هم پيوسته (Interconnected)، تجميع و ادغام داده هاي ثبت شده در يك سكوي محاسباتي به شكلي است كه ارتباط ميان داده ها و اطلاعات را در بين خدمات مختلف شهري ميسر سازد.
وي اظهارداشت: خِبره (Intelligent) به عمليات تجزيه و تحليل پيچيده، مدلسازي و تصميم ياري اشاره دارد كه توانايي اخذ تصميم هاي بهتر را براي كارگزاران و مديران شهري ميسر مي سازد.
** تهيه سند راهبردي اساسي ترين مرحله ايجاد شهر هوشمند است
ابراهيمي خاطرنشان كرد: بسياري از شهرهاي بزرگ دنيا در سال هاي اخير به استقبال مفهوم 'شهر هوشمند' رفته اند، و بيشتر كارشناسان بر اين باورند كه مهمترين و اساسيترين مرحله در ايجاد شهر هوشمند، تهيه سند راهبردي براي آن است كه در اولين قدم مورد توجه خاص قرار گيرد.
وي با تصريح بر اينكه در اين سند، چشم اندازها، ماموريت ها، طرح ها و برنامه هاي اوليه جهت برپايي شهر هوشمند تدوين مي شود، ادامه داد: مواردي نظير اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند، محيط هوشمند، مردم هوشمند، زندگي هوشمند و حكمراني هوشمند همه نمادهايي هستند كه اركان يك شهر هوشمند را تشكيل مي دهند.
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي فولاد يادآور شد: مفهوم شهر هوشمند زماني محقق مي شود كه سرمايه گذاري ها در عرصه سرمايه انساني، اجتماعي و فناوري هاي جديد در راستاي مدرن شدن يك شهر انجام گيرد، به اين ترتيب آن شهر مي تواند عواملي مانند كيفيت زندگي و مشاركت شهروندان خود را در حكمراني تقويت كرده و بستر ايجاد يك شهر هوشمند را فراهم كند.
وي اضافه كرد : اگر شهري هوشمند باشد كنترل بهتر و خدمات بيشتري مي توان در آن ارائه داد.
ابراهيمي با اشاره به اينكه شهري با قدمت اصفهان با مسائل متعددي در مديريت شهري روبه رو است بيان كرد : حدود 20 سال از تاسيس سازمان فاوا توسط شهرداري اصفهان مي گذرد اما هنوز اين سازمان اطلاعات جامع و طبقه بندي شده اي از شهر اصفهان ندارد.
** شهروندان و بخش خصوصي بازيگران اصلي شهر هوشمند
وي بازيگران اصلي شهر هوشمند را شهروندان و شركت هاي خصوصي برشمرد و افزود: ساير نهادها سياستگذاران و مجريان شهرهاي هوشمند هستند.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: از لحاظ قانوني متولي قوانين شهر هوشمند شوراي عالي فضاي مجازي است ولي اين شورا هنوز وظايف محوله خود را انجام نداده و برخي سازمان ها از اين خلاء موجود سوء استفاده مي كنند.
ابراهيمي تصريح كرد: به عقيده من و همانگونه كه سياست دولت در خصوصي سازي است كار در عرصه شهر هوشمند نيز بايد به بخش خصوصي واگذار شود.
وي عدم هماهنگي افقي و عمودي هوشمندسازي، غيرهمگن بودن داده هاي سازماني، جنبه هاي امنيتي داشتن برخي اطلاعات و اقدام به تصدي گري توسط برخي نهادها را از چالش هاي تحقق شهر هوشمند بيان كرد.
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي فولاد اضافه كرد: با آمدن ميان افزارها و پيشرفت هاي IOT (اينترنت اشياء) چالش هاي هماهنگي هوشمندسازي افقي و عمودي روز به روز در حال رفع است.
وي تصريح كرد: متاسفانه در برخي موارد ديده مي شود كه مديريت شهري خود با موضوع شهر هوشمند آشنايي ندارد.
7135/6026
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
اصفهان- ايرنا- نداشتن برنامه ، نبود مديريت واحد شهري، خلاء قانوني، امنيت اطلاعات، موانع فرهنگي و فراهم نبودن زيرساختها به اعتقاد كارشناسان ميزگرد ايرنا اصفهان از جمله موانع تحقق شهر هوشمند در كشور هستند كه بايد براي اجرايي شدن اين نياز اساسي تدابير اصولي انديشيد.