مسكو - ايرنا - روسيه در دو سال گذشته با انواع تحريم هاي آمريكا مواجه بوده است با اين حال بانك مركزي اين كشور توانسته ارزش پول ملي اين كشور را حفظ كند.

به گزارش روز يكشنبه خبرنگار ايرنا از مسكو، ارزش روبل در روسيه رابطه مستقيمي با تحريم ها، عوامل رواني در خصوص بهبود يا بدتر شدن روابط مسكو و واشنگتن و از همه مهم تر قيمت نفت دارد.
به عبارت ساده تر، با اعلام هر تحريمي عليه روسيه بلافاصله ارزش روبل در اين كشور سقوط مي كند و با هر ديداري ميان مقامات بلندپايه دو كشور، جو رواني مثبت مبني بر بهبود روابط باعث افزايش ارزش روبل مي شود.
قيمت نفت اما مهمترين عامل در تغيير قيمت بصورت ساليانه است به شكلي كه هر چقدر قيمت نفت افزايش پيدا كند ارزش روبل در برابر دلار و يورو بيشتر مي شود و با كاهش قيمت نفت در بازار جهاني نيز، روس ها شاهد سقوط ارزش پول ملي خود خواهند بود اين وضعيت به صورت لحظه اي در بازار ارزي اين كشور مشاهده مي شود.
يادآور مي شود كه روسيه با توليد روزانه بيش از 11 ميليون بشكه نفت در روز كه بخش عمده آن را به صورت نفت خام يا فرآورده هاي نفتي مي فروشد اقتصاد متكي بر درآمدهاي نفتي دارد.
طبيعي است با نوسانات بهاي نفت در بازار جهاني، ارزش روبل روسيه نيز متناسب با آن نسبت به يورو و دلار آمريكا دو ارز مطرح در عرصه بين المللي بالا يا پايين مي شود به عبارت ساده تر روس ها با ظهور تحريم هاي جديد آمريكا با سقوط ارزش روبل مواجه مي شوند و با بالارفتن قيمت نفت در جهان سقوط دلار و يورو در برابر ارز ملي خود را به چشم مي بينند.
به عنوان مثال در زمان حاضر بهاي يك بشكه نفت برنت در بازار جهاني 72 دلار است به همين دليل ارزش برابري روبل نسبت به زماني كه بهاي نفت پايين تر بود در مقابل دلار و يورو بالاتر رفته است. در صرافي هاي مسكو يك يورو حدود 72 روبل است حال آنكه تا چند ماه پيش به دليل تحريم هاي پي در پي آمريكا عليه روسيه هر يورو به 80 روبل هم رسيده بود.
ارزش برابري روبل در برابر دلار آمريكا هم به اين گونه است كه يك دلار حدود 64 روبل است حال آنكه دلار هم تا چند ماه پيش بيش از 69 روبل قيمت داشت.
چنين ارزشي براي روبل از نظر دولت روسيه بسيار مناسب است زيرا در شرايطي است كه روسيه مي تواند كالاهاي توليدي خود را با شرايط مناسب به كشورهاي ديگر عرضه كند.
اما اگر ارزش برابري روبل روسيه در برابر دلار يا يورو بالاتر از يك رقم مشخصي باشد به عاملي براي ممانعت از صادرات اين كشور تبديل مي شود و در آن صورت بانك مركزي وارد ميدان مي شود و با عرضه روبل در بازار ارز براي كاهش ارزش آن تلاش مي كند.

** تاثير تحريم هاي آمريكا بر ارزش پول ملي روس ها
تحريم هاي آمريكا و كشورهاي غربي باعث كاهش ارزش برابري روبل روسيه مي شود اما اين كاهش به اندازه اي نيست كه در جامعه احساس و باعث شود كه مردم به بازار ارز هجوم بياورند و دلار و يورو خريداري كنند.
'واديم كوكوليوف' كارشناس اقتصادي در مسكو در اين باره به خبرنگار ايرنا گفته است: اينجا در طي يك سال گذشته ارزش دلار نسبت به روبل كمتر از 10 درصد افزايش يافته است به عبارتي با تحريم هاي آمريكا تنها چند روبل قيمت دلار بيشتر شده است كه آن هم با اقدامات بانك مركزي در حال بازگشت به شرايط دو سال قبل است.
وي گفت: بنابراين زماني كه شما اقتصادي داريد كه مي تواند در برابر تحريم ها مقاومت كند و شرايط را حفظ كند، نمي توانيد با سرمايه گذاري در بازار ارزي، پول خود را براي سود خيلي ناچيز كه از تورم ساليانه 5 درصد هم كمتر است، به حالت راكت درآوريد، همين مساله باعث مي شود كه مردم به سمت بازار ارز حركت نكنند.
اين صاحبنظر اقتصادي گفت: كمتر از دو سال پيش هر دلار حدود 58 روبل بود اما امروز هر دلار 64 روبل است و با توجه به ابراز تمايل سران روسيه و آمريكا براي بهبود روابط كاهش ارزش دلار و يورو در برابر روبل روسيه همچنان ادامه دارد هر چند كه دولت به خاطر حمايت از صادركنندگان نمي گذارد بيش از پيش دلار و يورو ارزش خود را در برابر روبل از دست دهند.
گفتني است، آمريكا در پنج سال اخير بيش از 66 بسته تحريمي بر روسيه وضع كرده است و اين روند همچنان ادامه دارد.
هرگاه كه بسته جديد تحريمي عليه روسيه وضع مي شود بلافاصله تاثير خود را در بازار ارزي اين كشور مي گذارد.
سفر اخير مايك پمپئو وزير امور خارجه آمريكا به روسيه نيز بر قيمت روبل تاثير گذاشت و باعث واكنش مثبت در بازار ارزي روسيه و افزايش ارزش روبل شد.
اين سفر آنقدر بر افزايش ارزش روبل تاثير داشت كه تحريم هاي روز پنجشنبه آمريكا عليه چند مقام يا نهاد روس نيز نتوانست باعث كاهش روند افزايش ارزش روبل شود.

** اقدامات دولت روسيه براي از بين بردن تاثير منفي تحريم ها در بازار ارزي
دولت روسيه تلاش مي كند با كاهش نقش دلار آمريكا در سيستم معاملات اين كشور و تجارت با كشورهاي ديگر از تاثير آن بر ارزش روبل روسيه بكاهد.
پوتين و يارانش همچنين در دو سال اخير مقادير زيادي طلا خريداري كرده اند تا ارزش روبل را دربرابر تحريم هاي غرب به رهبري آمريكا حفظ كنند.
اكنون ذخاير طلاي روسيه بيش از 2168 تن است كه 274.3 تن آن در سال 2018ميلادي خريداري شد.
فراتر از اين موارد، دولت روسيه تسلط زيادي بر بازار ارزي اين كشور دارد به طوري كه اگر چه صرافي ها، بانك ها و هتل ها در حال خريد و فروش و تبديل ارزها هستند اما بانك مركزي اين كشور لحظه به لحظه در حال كنترل قيمت ارز است و در صورت اطلاع از كاهش شديد ارزش روبل يا بالعكس بلافاصله با تزريق دلار و يورو به بازار، تلاش مي كند وضعيت را ثابت نگه دارد.
از طرف ديگر، تمام صرافي ها و بانك ها ارتباط مستقيم با سيستم مركزي تبادلات ارزي دارند و كوچكترين نقل و انتقالي در روسيه زير نظر قرار دارد و افراد براي تبديل ارزي به ارز ديگر بايد مدارك لازم از جمله پاسپورت ارايه دهند.
با توجه به سختگيري بيش از پيش روس ها در داشتن مدارك و مشخص بودن محل زندگي افراد و همچنين الكترونيكي بودن روزافزون خدمات، مي توان گفت كه روس ها توانسته اند به خوبي بر بازار ارزي و مالي در كشور خود مسلط باشند ضمن اينكه شرايط كنوني باعث شده است كه افراد فرصت طلب جايي براي بازي در حوزه ارزي در روسيه نداشته باشند.
اروپام*391*1346**2040