تبريز - ايرنا - استاندار آذربايجان شرقي با تاكيد بر اينكه مبارزه با اعتياد بايد با عزم و تلاش جمعي به يك گفتمان عمومي تبديل شود، گفت: مبارزه با اعتياد، اولويت نخست در حوزه كارهاي فرهنگي است و فضاي عمومي جامعه بايد براي حركت در اين مسير آماده شود.

محمدرضا پورمحمدي روز سه شنبه در جلسه شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر آذربايجان شرقي، اظهار داشت: مبارزه با پديده شوم اعتياد، تنها با اقدامات انتظامي و امنيتي ميسر نيست و با توجه به ماهيت فرهنگي اين پديده، همه اركان جامعه بايد در اين زمينه احساس مسئوليت كنند.
وي افزود: براي نجات نسل‌هاي آينده از بلاي همه‌ جانبه اعتياد، اين معضل بايد به صورت ريشه‌اي حل شود و اين كار مهم از دست يك گروه يا دستگاه به تنهايي ساخته نيست.
استاندار آذربايجان شرقي، گرايش به اعتياد در بين بانوان و سنين پايين را قابل تامل دانست و گفت: آماري كه از افزايش تعداد معتادان ارائه مي‌شود با در نظر گرفتن خانواده‌هاي اين افراد و جمعيتي كه از اين بلاي خانمان‌سوز متاثر مي‌شود، نگران‌كننده است .
پورمحمدي با تاكيد بر ضرورت آگاه‌سازي خانواده‌ها و جوانان نسبت به عواقب اعتياد، افزود: آموزش‌هاي عمومي و تقويت سازمان‌هاي اجتماعي از مهم‌ترين تجربه‌هاي جوامع توسعه‌يافته براي مقابله با اعتياد است كه در كشور ما نيز بايد جدي گرفته شود.
استاندار آذربايجان شرقي بر توسعه مشاركت‌هاي مردمي و تقويت سازمان‌هاي مردم‌نهاد در حوزه مبارزه با اعتياد نيز تاكيد كرد و گفت: بايد حساسيت خيران را نسبت به اين موضوع مهم جلب و از توانمندي آنان در اين زمينه استفاده كنيم.
وي با تاكيد بر تقويت مراكز درمان و نگهداري معتادان بويژه زنان معتاد، گفت: كمپ‌ها و مراكز ترك اعتياد در واقع پناهگاه افراد معتاد است و كساني كه اين مراكز را اداره مي‌كنند بايد از نظر اخلاقي و تخصصي اهليت لازم را داشته باشند.
پورمحمدي اضافه كرد: فعال‌سازي كمپ‌هاي نگهداري و بازپروري معتادان و بحث غربال‌گري در تمام شهرستان‌ها بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.
استاندار آذربايجان شرقي بر حمايت از طرح‌هاي اشتغال معتادان بهبوديافته نيز تأكيد كرد و گفت: اگر زمينه توانمندسازي و اشتغال بهبوديافتگان و بازگشت آنها به آغوش جامعه فراهم نشود، آسيب‌هاي بيشتري متوجه افراد و خانواده‌هاي آنان مي‌شود.
پورمحمدي همچنين با اشاره به اينكه تعداد جلسات شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر، معيار خوبي براي ارزيابي عملكرد اين شورا نيست، افزود: البته با توجه به عمق مشكلات در اين حوزه بحث و تبادل نظر بيشتر ضروري است.
وي خاطرنشان كرد: بايد توجه شود كه جلسات تنها به ارائه گزارش عملكرد دستگاه‌ها خلاصه نشود، بلكه آمار و ارقام در راستاي بهبود وضعيت مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد.
پورمحمدي فضاسازي عمومي در خلال برنامه‌هاي روز جهاني مبارزه با مواد مخدر را مورد تأكيد قرار داد و همكاري همه دستگاه‌ها را در برگزاري هرچه بهتر اين برنامه‌ها خواستار شد.
دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر آذربايجان شرقي نيز در اين جلسه، اعتياد را اصلي‌ترين مشكل اجتماعي جامعه عنوان كرد و گفت: متاسفانه يك هشتم جامعه با اين پديده درگير هستند.
رضا استاد رحيمي از رشد 2 درصدي كشفيات مواد مخدر استان در سال 1397 نسبت به سال 1396 خبر داد و گفت: كشف 2 هزار و 796 كيلوگرم مواد مخدر، انجام چهار هزار و 436 مرحله عمليات مقابله‌اي، انهدام 2 كارگاه توليد مواد مخدر صنعتي و نيمه‌صنعتي و دستگيري 138 نفر توزيع‌كننده مواد مخدر از مهم ترين اقدامات دستگاه‌هاي مسئول در سال گذشته است.
6132/3071