بجنورد- ایرنا- رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: قالیبافان این استان از کمبود سهمیه برای بیمه اجتماعی گلایه مند بوده و اکنون ۱۲ هزار نفر از این تولیدکنندگان متقاضی بیمه هستند.

ساناز عباس پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش از آغاز طرح پالایش بیمه قالیبافان، ۶ هزار و ۷۸۲ نفر از فعالان این صنعت در استان، زیر پوشش بیمه اجتماعی بودند اما متاسفانه با اجرایی شدن طرح پالایش و انجام بازرسی ها، این رقم به سه هزار و ۷۷ نفر کاهش یافته است.  


وی گفت: تاکنون ۲۵ هزار و ۹۶۰ نفر از قالیبافان استان موفق به دریافت کارت شناسایی قالیبافی شده اند که این کارت ها در حوزه های بافت، مرمت، رنگرزی، پرداخت و طراحی صادر شده است.  


عباس پور با بیان اینکه ۵۰۶ نفر از قالیبافان استان پروانه صنفی را از طریق اتحادیه های صنفی دریافت کرده اند، افزود: ۱۶۷ فقره پروانه برای تولیدکنندگان استان صادر شده است ۱۰ هزار و ۶۵۸ نفر موفق به دریافت گواهینامه صلاحیه حرفه ای شده اند.  


وی با اشاره به پرداخت تسهیلات مشاغل خرد و خانگی به بافندگان گفت: در این زمینه سه هزار و ۹۳۱ مجوز در زمینه فرش و صنایع مرتبط صادر شده و از این تعداد، یکهزار و  ۳۰۹ نفر برای دریافت وام به بانک معرفی شده اند.  


وی با بیان اینکه بافندگان برای دریافت تسهیلات با مشکل تامین ضامن روبه رو هستند خاطرنشان کرد: تنها ۷۷۴ نفر از این متقاضیان موفق به اخذ تسهیلات شده اند.  


رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در باره پرداخت تسهیلات مشاغل روستایی و عشایری به بافندگان گفت: در این زمینه ۳۷۸ نفر به بانک معرفی شده است که ۳۶۱ نفر به مبلغ بیش از ۴۷ میلیارد ریال موفق به دریافت وام شده و ۱۷ نفر با مبلغ ۲۳ میلیارد ریال در در نوبت دریافت هستند.  


مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی هم گفت: در این استان بر اساس آخرین آمار، سه هزار و ۷۷ نفر از قالیبافان، زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند و البته به علت کمبود اعتبار تاکنون هیچ ابلاغی مبنی بر افزایش سهمیه برای بیمه این تولیدکنندگان دریافت نشده است.  


محمدعلی عباس زاده وحید اظهار داشت: امسال برای بیمه قالیبافان ۸۱۲ نفر از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام شده است که سهم استان از این تعداد ۴۰ نفر است.


در خراسان شمالی سالانه ۱۰۰ هزار مترمربع فرش تولید می شود.  


۷۱۸۵/  ۶۰۴۲