تهران- ایرنا- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: حضور حماسی و گسترده مردم به ویژه در کشورهای اسلامی به صورت هماهنگ در آخرین جمعه ماه رمضان برای انسجام بخشی به رفتار مردم مسلمان و امت اسلامی شکل می گیرد.

«اردشیر نوریان» روز چهارشنبه درخصوص راهپیمایی روز جهانی قدس اظهار داشت: نام گذاری آخرین جمعه ماه رمضان به روز قدس، در واقع ابتکار بسیار دقیق و دوراندیشانه و همچنین یادگار حضرت امام (ره) است که از آن دوران به بعد تبدیل به یک نماد و سمبل وحدت جهان اسلام شده است.


وی عنوان کرد: مردم مسلمان در سراسر جهان به ویژه در جمهوری اسلامی، شعار وحدت را در آخرین جمعه ماه رمضان به خوبی و زیبایی سر می دهند.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: تلاش های بسیار حساب شده و چند لایه و پیچیده آمریکا و صهیونیست که به صورت مشترک برای به فراموشی سپردن مساله فلسطین در آن دوران صورت گرفته بود و تا حد زیادی نیز پیش رفته بود، نکته حائز اهمیتی است.


نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس ادامه داد: آن دوران که با وقوع انقلاب اسلامی و بعد هم تدبیر حکیمانه حضرت امام (ره) مبنی بر نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان مصادف شده بود، نقطه عطفی برای حرکت معکوس واگرایی در جهان اسلام و فراموش کردن مسئله فلسطین به عنوان یک اولویت اصلی تبدیل شد.


نوریان با اشاره به این که این ابتکار عمل، دو هدف بسیار مهم هماهنگ کردن تلاش های پراکنده و ناهماهنگ برای وحدت جهان اسلام بود را پوشش داد، اضافه کرد: تلاش استکبار و صهیونیسم و اذناب آنها برای فراموش کردن مساله فلسطین، موضوع فلسطین را در صدر مسائل اصلی جهان اسلام قرار داد که این هم هدف دوم بود.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اهمیت مساله فلسطین در شرایط امروز اشاره کرد و توضیح داد: امروزه با اتفاقات، طرح‌ها و تلاش های مرموزانه که صهیونیست مسیحی- آمریکایی تحت عنوان «معامله قرن» دنبال می کند، ضرورت حفظ وحدت جهان اسلام بیش از گذشته احساس می شود.


وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی سعی دارد با نشست هایی همچون اجلاس منامه، برقراری روابط دو و چند جانبه با کشورهای مرتجع عربی و همچنین روابط اقتصادی با آنها، تفرقه را در کشورهای اسلامی گسترش دهد، افزود:  برقراری روابط سیاسی- امنیتی که امروزه حتی در حد آشکار بین کشورها دنبال می‌شود و تحولاتی از این دست، نشان می دهد، کشورهای اسلامی دیگر به عنوان یک وحدت کل به هم پیوسته مطرح نیستند، بنابراین تلاش برای این موضوع به صورت مضاعف برای آنها مورد توجه است.


نوریان اظهار امیدواری کرد که مسلمانان سراسر دنیا به خصوص جمهوری اسلامی، در این آخرین جمعه ماه رمضان با حضور حماسی بتوانند یک بار دیگر، این گرد و غبار گسترش تفرقه و همچنین فراموش کردن مسئله فلسطین را کنار بزنند و با تلاش هماهنگ، دوباره هر دو محور را که واقعاً ضرورت اصلی حل مسائل کشورهای اسلامی و جهان اسلام است، را محقق سازند.


این نماینده مجلس تاکید کرد: طرح های اخیری که آمریکایی ها دنبال می کند از جمله طرح «معامله قرن»،  انتقال سفارت آمریکا از اورشلیم به بیت المقدس  نشان دهنده نحوه فعالیت آمریکا علیه فلسطین است.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: متاسفانه عملکرد برخی کشورها و دولت های اسلامی و به خصوص کشورهای عربی منطقه، و نزدیکی آنها با رژیم صهیونیستی و فاصله گرفتنشان از آرمان فلسطین، مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.


وی افزود: حضور حماسی و گسترده مردم به ویژه در کشورهای اسلامی به صورت هماهنگ و وحدت نظر و هارمونی که با اعلام روز قدس در آخرین جمعه ماه رمضان برای انسجام بخشی به رفتار مردم مسلمان و امت اسلامی شکل می گیرد، می تواند همانند جریان مقاومت در منطقه، دست برتر و بالاتر در مسئله فلسطین برای کشورهای اسلامی باشد.


سیام *۳۰۶۱**۹۱۲۱