روحانی: قدس پایتخت دولت فلسطین خواهد بود/ تصمیم رییس جمهوری آمریكا نادرست و غیرقانونی بود

تهران - ایرنا – رییس جمهوری تصریح كرد: قدس سرزمین همه مسلمانان است و پایتخت دولت فلسطین خواهد بود و از این هدف مهم هیچوقت دست برنخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه و در فرودگاه مهرآباد و پیش از سفر به تركیه در جمع خبرنگاران گفت: در اجلاس استانبول به جهان اسلام و شركت كنندگان خواهیم گفت مسئله قدس متعلق به كل دنیای اسلام و سرزمین قدس برای همه مسلمانان است.
وی ادامه داد: امروز جهان اسلام دارای اتحاد ، وحدت و یكپارچگی است و یكصدا در برابر تصمیم غلط آمریكا ایستادگی كرده تا بگوییم این كار شدنی نیست.
رییس جمهوری تصریح كرد: اگر آمریكا بخواهد به این تصمیم خود عمل كند منطقه با فاجعه مواجه می شود. آمریكا در طول سال ها به خاطر تروریسمی كه در منطقه مسلط كرده بود، موضوع فلسطین را به مسئله دوم منطقه تبدیل كرد و فكر می كرد از ذهن ها فراموش شده است و از اعتقادات مردم پاك شده است و هفتاد سال سرزمین فلسطین را اشغال كردند.
وی گفت: این حادثه علیرغم شوم بودن، نكته مثبتی در تاریخ اسلام داشت و آن اینكه همه مسلمانان جهان یكصدا فریاد زدند و گفتند مسئله فلسطین، مسئله اول دنیای اسلام است و هیچگاه از ذهن ها فراموش نخواهد شد.
رییس جمهوری تاكید كرد: پیام ما این است كه موضوع فلسطین مسئله اول مسلمانان و دنیای اسلام است و مسلمانان در همه مجامع بین المللی و بویژه سازمان ملل متحد باید این اقدام را محكوم كنند.
روحانی گفت: ما حمایت قاطع خود را از ملت فلسطین اعلام می كنیم تا زمانی كه همه فلسطینیان به سرزمین خود بازگردند و به حقوق حقه خود برسند این حمایت ادامه خواهد داشت . تا انتفاضه مردم فلسطین این حمایت ادامه خواهد داشت تا به اهدافشان برسند.
وی با بیان اینكه این سفر به دعوت رییس جمهوری تركیه كه ریاست سازمان همكاری اسلامی را برعهده دارد، گفت: این سفر برای شركت در نشست اضطراری سران عضو سازمان همكاری اسلامی انجام گرفته است.
رییس جمهوری گفت: حادثه ای كه امروز با آن مواجه هستیم بسیار اهمیت دارد، هم خود قدس و هم بیت المقدس سرزمین و شهری است كه برای مسلمانان و همچنین مسیحیان و یهودیان مقدس است.
روحانی خاطرنشان كرد: در سرزمین فلسطین آنچه غریبه است رژیم صهیونیستی است و مسلمانان، یهودیان و مسیحیان قرن ها در فلسطین در كنار هم زندگی كرده اند.
وی ادامه داد: تصمیم نادرست، غلط و غیرقانونی رییس جمهوری آمریكا برای اعلام اینكه سفارت آمریكا به قدس منتقل شود، تصمیم گستاخانه در برابر مسلمانان بود به دلیل اینكه سرزمین قدس و بیت المقدس متعلق به یك ملت یا یك منطقه جغرافیایی نیست و مورد احترام همه مسلمانان جهان بوده و قبله اول مسلمانان مسجد الاقصی است.
رییس جمهوری تصریح كرد: امروز قدس سومین مكان مقدس برای مسلمانان جهان است و اگر در برابر این تصمیم نادرست، غلط و غیرقانونی مسلمانان ساكت بودند و عكس العمل نشان نمی دادند چه نقشه های شومی بعدا طراحی می كردند و این تنها نقشه استكبار و صهیونیست علیه جهان اسلام نیست.
روحانی افزود: استكبار و صهیونیسم احساسات و افكار عمومی جهان اسلام و فلسطینیان را آزمایش می كنند . می بینید از همان لحظه ای كه این تصمیم نادرست و غیرقانونی اعلام شد در سراسر دنیای اسلامی مردم به پا خاستند و از شرقی ترین نقاط، اندونزی تا غربی ترین مراكش، همه مسلمانان به پا خاستند و این اقدام را محكوم كردند.
وی با بیان اینكه اكثریت قاطع كشورهای جهان نیز این اقدام را محكوم كردند، افزود: حتی صاحب نظران و نخبگان در آمریكا نیز این تصمیم را نادرست اعلام كردند.
رییس جمهوری تاكید كرد: این تصمیم سرآغاز تنش جدید در منطقه خواهد بود و اگر مسلمانان وحدت و یكپارچگی خود را حفظ كنند پیروزی بزرگی برای مسلمانان و منطقه خواهد بود.
روحانی گفت: مردم فلسطین در چند روز گذشته شجاعانه به صحنه آمدند و انتفاضه جدیدی را اعلام كردند و طی تماس تلفنی روز گذشته با آقای هنیه، ایشان گفت چهار نفر از مردم فلسطین در غزه شهید و هزار و 500 نفر مجروح شدند كه در بیمارستان ها مشغول مداوا هستند.
وی افزود: این حركتی كه در فلسطین آغاز شد و صدای واحدی كه به گوش می رسد وحدت و یكپارچگی و ایستادگی مسلمانان در فلسطین اولین موضوع و وحدت جهان اسلام مسئله دوم است كه می تواند در برابر توطئه های استكبار وصهیونیست ایستادگی ومقاومت كنند.
اجلاس فوق العاده سران عضو سازمان همكاری اسلامی از صبح چهارشنبه در استانبول آغاز می شود.
نشست فوق العاده وزیران خارجه و سران كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی نیز در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 12 و 13 دسامبر برابر با ٢١ و ٢٢ آذر ماه در شهر استانبول و در سه سطح كارشناسان ارشد، وزیران خارجه و سپس سران كشورهای عضو برگزار می شود.

سیام**9314**1053**
خبرنگار: حمید شریفی كیا**انتشار: كتایون لامع زاده
۰ نفر