خلیل رنجبر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح در ۳۷ مدرسه مستقل و ضمیمه شهری و روستایی استان و متناسب با سن و شرایط خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه استان اجرا شد.
وی افزود: در قالب این طرح بیش از ۷۳۰ دانش آموز با نیاز ویژه در دوره های مختلف تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه حرفه ای و پیش حرفه ای در هفت شهرستان با انجام فعالیت های بدنی ساده و در حداقل زمان ممکن از فوائد و اثرات ورزش و بازی بهره مند شدند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان یادآور شد: در این طرح تلاش شده با ایمن سازی، بهسازی و مناسب سازی حیاط مدرسه از طریق رنگ آمیزی، ترسیم اشکال، جداول، خطوط موازی بر روی کف و دیوارها که هر کدام مُعرف یک بازی هستند زمینه نشاط و شادابی دانش آموزان فراهم شود.
وی اضافه کرد: در قالب این طرح همچنین با نصب وسایل کم هزینه و بی خطر در حیاط مدرسه زمینه تحرک و فعالیت بدنی دانش آموزان خاص ازجمله دانش آموزان کم توان ذهنی، معلول جسمی حرکتی، چند معلولیتی، دارای آسیب شنوایی، دارای آسیب بینایی و سایر دانش آموزان با نیازهای ویژه در ساعات تفریح و اوقات فراغت تا حدود بسیار زیادی فراهم شد.
رنجبر گفت: دانش آموزان در طول زنگ های ورزش و تفریح با انجام حرکات ورزشی مناسب و بازی برروی نقاشی ها و اشکال ترسیم شده خود به خود به تحرک و جنب و جوش وادار شده و همچنین ابزاری برای ایجاد پیوندهای دوستی و محبت بین آنان فراهم شود.
وی ایجاد انگیزه برای تحرک، پویایی، توسعه شادابی ونشاط روحی روانی درمدارس با نیازهای ویژه ازجمله محورهای اصلی اجرای این طرح اعلام کرد و افزود: هدف اصلی از اجرای این طرح، آشنایی دانش آموزان با روش های صحیح ورزشی وبازی های سالم، شاداب سازی حیاط و فضای مدرسه است.
در سال تحصیلی جاری هفت هزار و ۱۷۰ دانش آموز با نیازهای ویژه (استثنایی) در مدارس عادی و مراکز آموزشی ویژه استان مشغول به تحصیل بودند.
۷۳۴۸/۹۱۰۲