گچساران -ایرنا -مالیات یکی از مهمترین ابزارهای درآمدی هرکشور است که سهم ارزنده ای در تحقق عدالت اقتصادی، رفاه عمومی، تامین منابع پایدار غیرنفتی و توسعه اقتصادی دارد.

پرداخت مالیات بسترساز توزیع عادلانه ثروت است، زیرا بخشی از درآمد صاحبان سرمایه از این طریق وصول و برای مصارف عمومی هزینه می‌شود.


کارشناسان می‌گویند: افزایش سهم درآمدهای مالیاتی یکی از مهمترین راه‌های ایستادگی در مقابل تحریم‌های اقتصادی است.


اکنون که صادرات نفت کشور به دلیل تحریم‌ها کاهش چشمگیری یافته، موضوع مالیات اهمیت بیشتری یافته است.
سهم مالیات از تولید ناخالص ملی در کشورهای در حال توسعه حدود ۱۵ درصد است که در قیاس با ایران فاصله‌ای بیش از سه برابری را نشان می‌دهد که این امر ضرورت مشارکت فعالان اقتصادی برای پرداخت مالیات را بیشتر کرده است.


** تلاش برای شفاف سازی با زیرساخت‌های الکترونیک


مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: ارائه اظهارنامه مالیاتی از سوی فعالان اقتصادی نوعی برنامه اعتماد آفرینی است که سازمان امور مالیاتی در راستای تعامل با مودیان بستر آن را الکترونیکی فراهم کرده است تا از این طریق ضمن ایجاد انگیزه مشارکت صاحبان مشاغل حقیقی و حقوقی میزان مالیات با مشارکت فعالان اقتصادی عادلانه و قانونمند محاسبه شود.


محمدعلی غفاری معتقد است: اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی خدمت ارزنده و از برنامه‌های تسهیل گرایانه امور مالیاتی در توجه به حقوق شهروندی است که مودیان مالیاتی از این طریق غیرحضوری مطابق دفاتر و مستندات اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود می‌کنند.


وی بیان کرد: مأموران مالیاتی براساس شاخص‌ها، رصد فعالیت‌ها، تراکنش‌های بانکی و موازین قانونی آن را بررسی، راست آزمایی و در نهایت مالیات با شفافیت لازم همراه با مشارکت فعالان تعیین می‌کنند.


مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی) تا پایان خرداد ماه سال جاری مهلت دارند اظهارنامه مالیاتی سال ۱۳۹۷ خود را ثبت و پرداخت کنند.


محمدعلی غفاری اظهار داشت که ارائه الکترونیکی اظهارنامه و پرداخت مالیات سال ۱۳۹۷ از طریق سامانه اینترنتی ( www.tax.gov.ir) بدون نیاز به مراجعه حضوری فعالان اقتصادی انجام می‌شود.


** ظرفیت‌های قانونی مالیات استانی
وی افزود: فعالان اقتصادی طبق قانون مالیات‌های مستقیم مکلف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند و افرادی که به این امر اقدام نکنند، مشمول جریمه می‌شوند.
مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد تعامل با مودیان را سرلوحه کار مأموران مالیاتی دانست و تصریح کرد: اجرای صحیح قانون و اخذ مالیات عادلانه از مهمترین برنامه‌های اداره کل امور مالیاتی استان است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای حدود ۵۰ هزار فعال اقتصادی دارای پرونده مالیاتی است که بخش زیادی از این افراد مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند.


** نقش مالیات در رفاه عمومی


مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال ۱۳۹۷ بیش از یکهزار میلیارد ریال از سهم مالیات بر ارزش افزوده وآلایندگی هوا به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های مناطق روستایی و عشایری فرمانداری‌های استان واریز شد که این نشان دهنده نقش مالیات در رفاه عمومی جامعه است.


غفاری افزود: این اعتبار از محل درآمدهای وصولی مالیات بر ارزش افزوده و آلایندگی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد تأمین و پرداخت شده است.


** معافیت‌های مالیاتی همراهی نظام مالیاتی با تولید و اشتغال
وی با بیان اینکه بسیاری از بخش‌ها از جمله کشاورزی، گردشگری، فرهنگی و ورزشی از پرداخت مالیات معاف هستند اضافه کرد: معافیت‌های مالیاتی این بخش‌ها منوط به ارائه اظهار نامه مالیاتی است.


** پرداخت مالیات بسترساز رونق تولید


همچنبن به گفته نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، پرداخت مالیات عادلانه بسترساز رونق تولید است و راهبردها برای وصول مالیات باید بدون تبعیض اجرا شود.


آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی تاکید کرد: افزایش مالیات به مصلحت شرایط اقتصادی جامعه و فعالان اقتصادی نیست بلکه باید منابع جدید مالیات و تعداد افراد پرداخت کننده را شناسایی و افزایش داد.
وی به لزوم توجه جدی به مقوله وصول مالیات عادلانه اشاره کرد و افزود: هرچه میزان مالیات‌ها کمتر شود، اشتیاق و اعتماد بین مودیان افزایش خواهد یافت و این روند در ارتباط دو سویه با فعالان اقتصادی اعتماد آفرین است.
آیت الله ملک حسینی نظارت بر کار مأموران مالیاتی، نحوه محاسبه مالیات و تلاش برای جلوگیری از فرار مالیاتی را گام ارزنده‌ای برای تحقق مالیات عادلانه دانست.
آیت اله ملک حسینی قانون ارزش افزوده را نیازمند شفافیت سازی بیشتر دانست و تصریح کرد: رعایت این قانون در جامعه می‌تواند آثار و برکات اقتصادی خوبی را بدنبال داشته باشد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نیز بر این باور است: افزایش درآمدهای غیر نفتی مانند مالیات مشخصه شاخص اقتصاد پویاست.


هوشنگ صیدالی به حیاتی بودن نقش پرداخت مالیات در تأمین منابع مالی کشور اشاره کرد و افزود: در شرایطی که مقوله کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی نیازی ضروری است، باید رویکرد وصول مالیات به شناسایی منابع و فعالیت‌های غیرنفتی باشد درحالی که هنوز بخش زیادی از درآمدهای مالیاتی مربوط به نفت است.
وی گفت: جذب سرمایه و اجرای طرح‌های جدید لازمه حرکت در مسیر توسعه اقتصادی افزایش درآمد و وصول مالیات است که در شرایط کنونی محدودیت‌های زیادی برای تحقق این اهداف وجود دارد.


** ضرورت قطع وابستگی های نفتی


فرماندار گچساران می‌گوید: گفت: ضرورت قطع وابستگی کشور به نفت دستیابی به منابع غیرنفتی از جمله مالیات یک ضرورت حیاتی است.
علی خوان پایه افزود: این امر ضرورت اصلاح ساختارها و پیشگیری از فرار مالیاتی، شفافیت بخشی، عدالت مالیاتی با رصد درآمدها و وصول مالیات بویژه از درآمدهای نجومی را دو چندان کرده است.
وی اظهار داشت: هر فعال و مجموعه اقتصادی به میزان بهره مندی از خدمات و درآمد باید سهم دولت را درقالب مالیات پرداخت کند.
فرماندار گچساران اضافه کرد: اقتصاد کشور دست مردم و بخش خصوصی است و آنچه در قالب مالیات به عنوان حقوق دولت پرداخت می‌شود، هرگز متناسب با آنچه باید پرداخت شود نیست و این امر بازنگری در امر فرآیند وصول مالیات را می‌طلبد.
وی تغییر نگاه فرهنگی را لازمه حصول موفقیت در زمینه ترویج و نهادینه کردن فرهنگ مالیاتی دانست.
فرماندار گچساران عنوان کرد: بخش زیادی از اقتصاد جامعه دست بخش خصوصی است و این پتانسیل اقتصادی دست حدود ۱۰ درصد از جمعیت است که این مؤلفه پیامدهای سوئی برای اقتصاد عمومی عادلانه دارد که باید تلاش شود مالیات دانه درشت بیشتر رصد و وصول شود.


استان ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران ۵۰ هزار مودی دارای پرونده مالیاتی است که بخش زیادی از این افراد مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند.
/ ‏۱۶۶۲/‏۸۱۴۳/