تهران - ایرنا - اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرد: طبق توافقنامه معاونت امور مطبوعاتی با سازمان ‌تامین اجتماعی، فعالان رسانه‌ای از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند. ‌

فعالان رسانه‌ای فاقد بیمه می‌توانند با ‌مراجعه به سامانه جامع رسانه‌ها پس از ثبت نام، تقاضای خود را در بخش درخواست‌ها، ثبت، تکمیل و پس از تایید مراجع ذی‌صلاح، به شعبه تامین ‌اجتماعی ارائه دهند. ‌


در متن این اطلاعیه، ویژگی‌ها، شرایط و شیوه ثبت نام بیمه فعالان حوزه رسانه به قرار زیر تشریح شده است:‌


این بیمه توافقی ویژه فعالان حوزه رسانه است که فاقد رابطه مزد بگیری هستند؛ مشمولان این بیمه نباید تحت پوشش مقررات حمایتی ‌خاصی قرار داشته باشند و متقاضیان برای برخورداری از این بیمه باید از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی تائیدیه دریافت کنند. ‌


فعالان شاغل در رسانه‌های فاقد کد کارگاهی و تمام افرادی که در رسانه‌ها به صورت دورکاری، پاره وقت یا تمام وقت، در مشاغل مختلف مشغول به ‌فعالیت بوده و تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند می‌توانند از مزایای این بیمه استفاده کنند. ‌


شرط استفاده از این بیمه داشتن حداکثر ۵۰ سال سن است؛ در صورتیکه متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه قابل قبول در سازمان ‌تأمین اجتماعی باشد، معادل مدت سابقه پرداخت حق بیمه قبلی جهت ورود به دایره شمول سنی مجاز (۵۰ سال) وی اضافه و در صورت ‌احراز شرایط، به عنوان مشمول پذیرفته می‌شود. ‌


‌مطابق این توافق، همه حمایت‌های مقرر در ماده ۳ قانون تأمین اجتماعی به استثنای بند ج (غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری) با رعایت مقررات ‌مربوط و تغییرات بعدی نیز به مشمولین ارائه خواهد شد؛ مشمولین از پرداخت فرانشیز در مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین اجتماعی ‌همانند بیمه‌شدگان اجباری معاف هستند و نرخ حق بیمه تواققی معادل ۲۷درصد مبنای پرداخت حق بیمه است. ‌


شرایط برقراری و میزان تعهدات کوتاه مدت در این بیمه، همچنین مقررات مربوط به مستمری‌های بازنشستگی، بازماندگان، از کار ‌افتادگی کلی و استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی در چارچوب قانون تأمین اجتماعی خواهد بود. ‌


متقاضیان با مراجعه به سامانه جامع رسانه‌های کشور و ورود به بخش «بیمه فعالان حوزه رسانه»، می‌توانند درخواست خود را به صورت الکترونیکی ‌ارسال و پس از تأیید مدیر مسئول رسانه یا خانه مطبوعات استان و یا اداره امور خبرنگاران معاونت مطبوعاتی، نامه ‌معرفی به شعبه مورد درخواست را از سامانه دریافت و به شعبه تامین اجتماعی ارائه دهند. ‌


مدت اعتبار معرفی نامه صادره به شعبه مربوط، حداکثر سه ماه از تاریخ صدور است که در این‌باره نکات زیر حائز اهمیت است:‌
‌۱. ‌ مدت اعتبار ذکر شده مشروط به ثبت در بازه زمانی مورد اشاره در واحد اجرایی است. ‌
‌۲. ‌ لازم است حق بیمه ماه اول تا آخرین روز ماه بعد در مدت اعتبار معرفی نامه مربوطه پرداخت شود. ‌
مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که ۵ سال و یا کمتر از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند به انتخاب متقاضی بین حداقل دستمزد ‌مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در زمان ثبت معرفی نامه در واحد اجرایی مربوطه خواهد بود. ‌


مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که بیش از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا ‌حداکثر میانگین دستمرد آخرین ۳۶۰ روزِ قبل از ثبت معرفی‌نامه در واحد اجرایی به انتخاب متقاضی خواهد بود. ‌


با توجه به این که این گروه از بیمه‌شدگان فاقد رابطه مزدبگیری با مرجع معرفی کننده هستند، از شمول قانون بیمه بیکاری خارج بوده ‌و بر این اساس حق بیمه مربوط نیز وصول نخواهد شد. ‌


مدیران مسئول رسانه‌ها می‌توانند با مراجعه به بخش «بیمه فعالان حوزه رسانه»، نسبت به تایید درخواست آن‌دسته از متقاضیانی که از طریق آن رسانه، ثبت‌نام کرده‌اند، اقدام کنند.


فراهنگ**۹۲۴۶**