یاسوج- ایرنا- کمربندی یاسوج که براساس گزارش های مسئولان، هر سه کیلومتر یک کشته را در تصادفات به خود اختصاص داده بود، با اصلاحات صورت گرفته تا ۱۵ تیرماه امسال ایمن‌سازی می شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس تحلیل آماری پزشکی قانونی در ۱۰ ماه گذشته در هر سه کیلومتر از این کمربندی یک انسان قربانی سو مدیریت‌ها، ضعف‌ها و کم کاری‌ها در مواجهه با وضع بی سامان این کمربندی شده است.


البته کمربندی یاسوج معروف به جاده مرگ دشتروم - تنگاری سالهاست که به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده و طرح چهار خطه کردن این محور که بیش از ۱۲ سال به طول انجامید نیز همواره سوژه رسانه‌ها و دغدغه متولیان امر بوده است.


این جاده که عرض کمی دارد همواره محل بروز تصادفاتی سنگین و دردناکی بوده و مسئولان امر سعی کردند که با دوبانده کردن این محور تا حدودی به رفع این مشکل کمک کنند.


در حالی که طرح چهارخطه کردن در حدود ۲۰ کیلومتری از این محور پرترافیک در سال‌های اخیر تا حدود زیادی از بار تصادفات کم کرده بخش‌هایی از این محور به فاصله حدود ۱۵ کیلومتر همچنان از نعمت دوبانده شدن محروم است.


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر ایمن سازی کمربندی یاسوج تا پایان ۱۵ تیرماه امسال، گفت: لازم است اقدامات کوتاه مدت بازدارنده و اقدامات بلند مدت پیشگیرانه در این باره انجام شود.


عزیز فیلی افزود: تعداد تلفات تصادفات کمربندی یاسوج از پلیس راه شیراز تا اصفهان بالاست، و باید سطح ایمنی این جاده ارتقا یابد.


وی عنوان کرد: تا ۱۵ تیرماه آشکارسازی تابلوهای علائم و ایمن سازی در کمربندی یاسوج انجام شود.


فیلی بیان کرد: تجربه ثابت کرده جداکردن جاده‌های دوخطه موجب کاهش ۵۰ درصدی تلفات و ۹۰ درصدی تصادفات می‌شود.


وی افزود: باتوجه به اینکه جداکردن جاده‌های دوخطه موجب کاهش تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از آن خواهند شد می‌طلبد نسبت به انجام این موضوع در جاده‌های استان اقدام شود.


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شهرداری یاسوج تا ۱۵ تیرماه نسبت به محصور کردن پایانه مسافربری شهید قرنی و ساخت استراحتگاه رانندگان پیگیری‌های لازم را انجام دهد.


فیلی با اشاره به ضرورت اقدامات ایمنی برای کاهش تصادفات، تصریح کرد: آموزش و فرهنگ سازی دو راهکار مهم در کاهش تصادفات رانندگی است.


وی عنوان کرد: سه محور یاسوج-اصفهان، یاسوج- بهبهان و گچساران- بابامیدان جز جاده‌های شریانی استان هستند و باید در راستای ایمن سازی این مسیرها تلاش جدی شود.


بر اساس نظر مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد کم عرض بودن جاده و راکد ماندن طرح چهار خطه شدن آن، وجود افتادگی و اختلاف سطح در شانه راه به دلیل نیمه کاره رها کردن پروژه چهار خطه توسط پیمانکار، تعدد تاسیسات کنار جاده شامل کارخانه‌های شن و ماسه، جایگاه سوخت، رستوران‌ها و روستاهای حاشیه کمربندی (جدول غوره، چنارستان، مور دراز) و مشکلات مربوط به رمپ های ورود و خروج این تاسیسات و یا تقاطع‌ها از جمله دلایل افزایش میزان تصادفات و فوتی‌های ناشی از سوانح رانندگی در کمربندی یاسوج است.


استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.


این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.


بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.


از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.


راکد ماندن طرح‌های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه‌ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه‌ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.


۹۸۶۸/‏۶۱۱۰