تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸

تهران-ایرنا- ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن روز چهارشنبه با اشاره به کنفرانس ضد فلسطینی منامه تاکید کرد: هیچ راهکار اقتصادی نمی تواند جایگزین راه حل سیاسی باشد و به نزاع میان فلسطینیان و اعراب پایان دهد.

‌به گزارش خبرگزاری رسمی اردن (پترا)، الصفدی در حاشیه نشستی در استکهلم افزود: هر طرح اقتصادی خارج از چارچوب سیاسی نمی تواند صلح فراگیر را محقق کند.

قرار نشست اقتصادی بین المللی در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر) به دعوت آمریکا در منامه پایتخت بحرین با هدف جذب سرمایه‌گذاری در اراضی فلسطین و با ادعای بهبود وضعیت اقتصادی فلسطینیان برگزار شود.

وزیر خارجه اردن ضمن هشدار درباره تبعات عدم پیشرفت روند سیاسی برای حل نزاع میان دو طرف، تاکید کرد که ادامه اشغالگری در سرزمین فلسطین باعث افزایش ناامیدی و تشدید مشکلات مردم فلسطین و نادیده گرفتن حقوق آنها می شود.

الصفدی تاکید کرد: فقدان صلح عادلانه، اساس تنش و نزاع است و مهمترین مانع پیش روی تحقق توسعه اقتصادی و امنیت و ثبات در منطقه است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان نشست اقتصادی بحرین، نخستین گام عملی برای اجرای طرح ضد فلسطینی معامله قرن است.

فلسطینی ها با تحریم این نشست از کشورهای شرکت کننده در این نشست خواسته اند که در تصمیم گیری خود تجدید نظر و این نشست را تحریم کنند.

این در حالی است که جبران باسیل وزیر خارجه لبنان نیز امروز تاکید کرد که کشورش در کنفرانس بحرین شرکت نخواهد کرد.

از سوی دیگر مصر، اردن و مغرب از جمله کشورهایی هستند که موافقت خود را برای شرکت در این کنفرانس ا اعلام کرده‌اند.

گفته می‌شود در این کنفرانس، نمایندگان دولت‌ها، جامعه مدنی و سرمایه‌گذاران برای آغاز اجرای بخش اقتصادی «معامله قرن» شرکت خواهند کرد.

«جرد کوشنر» داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیش تر اعلام کرده بود که بندهای مربوط به معامله قرن بعد از ماه رمضان اعلام خواهد شد.

کارشناسان معتقدند، طرح معامله قرن که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به‌دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی - که شمار آنها ۶ میلیون برآورد می شود - به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است.

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس طی کمتر از یک سال گذشته در این راستا انجام شده است و از نظر فلسطینی‌ها قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.

***۱۱۴۴