به گزارش رویترز، رشد سریع گوشیهای هوشمند تلفن همراه و اینترنت، انقلابی در نحوه ارسال خبر ایجاد کرده و الگوهای کسب و کار بسیاری از سازمانهای خبری را نابود کرده و منجر به کاهش درآمد و تعدیل نیرو شده است.مهاجرت گسترده آگهیهای تبلیغاتی به غولهای فناوری آمریکا مانند فیسبوک، گوگل و آمازون موجب کاهش درآمد رسانهها شده و این درحالی است که بیش از نیمی از جمعیت جهان اکنون از طریق ارتباط اینترنتی به اخبار دسترسی دارند.
اما آیا مردم واقعاً پولی برای خبر پرداخت خواهند کرد؟ مؤسسه مطالعات روزنامه نگاری رویترز در گزارش سالانه مربوط به "اخبار دیجیتال" اعلام کرد که بیشتر مردم پولی برای اخبار آنلاین (اینترنتی) پرداخت نمیکنند و در شش سال گذشته تعداد افرادی که حاضر شدهاند پول بدهند افزایش بسیار کمی داشته است.
حتی در میان کسانی که پول پرداخت میکنند نیز نوعی خستگی و دلزدگی ایجاد شده از بس که در وب سایت های مختلف از آنها درخواست عضویت و پرداخت پول مطرح شده است. بسیاری از مردم مایل هستند که بجای اخبار، برای دیدن فیلم یا دریافت موسیقی پول پرداخت کنند و از این رو برخی از شرکتهای رسانهای شکست خواهند خورد.
"نیک نیومن" از پژوهشگران ارشد در مؤسسه رویترز گفت: هیچ علامتی در دست نیست حاکی از اینکه اکثریت مردم حاضر به پرداخت پول برای اخبار آنلاین باشند هر چند بسیاری میدانند که اطلاعات در اینترنت اغلب بسیار زیاد و گیج کننده است.
وی افزود: برخی از برندهای بزرگ خبری نشان دادهاند که توانایی جذب شمار بالای عضوهای پرداخت کننده پول را دارند اما راه پیش رو برای سایر ناشران خبر دشوار است.
در آمریکا، روزنامههای نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و واشنگتن پست در زمینه دیجیتال عملکرد خوبی داشتهاند و کسانی که پول دادهاند بیشتر افراد با مدرک دانشگاهی و متمول بودهاند.
با این حال بنا به بررسیهای مؤسسه رویترز، هنوز حدود ۴۰ درصد از کسانی که عضویت دیجیتال نیویورک تایمز را می خرند قصد دریافت محتوای غیرخبری را دارند.
سازمانهای خبری در مبارزه برای کسب درآمد با تهدید فزاینده ای از سوی ارائه دهندگان سرگرمی مانند "نتفلیکس"، "اسپاتیفای"، "اپل موزیک" و "آمازون پرایم" رو به رو هستند. /