تهران - ایرنا - بازیگر سریال «دل دار»، گفت: یکی از قدیمی‌ترین اعضای تلویزیون هستم اما از آن دلگیرم.

نشست خبری عوامل مجموعه تلویزیونی «دل دار» عصر امروز چهارشنبه (۲۲ خرداد) با حضور نوید محمودی تهیه کننده، آزیتا ایرایی نویسنده، محمدحسین رمضانلو دستیار کارگردان، بهزاد فراهانی، سوگل خلیق، شادی مختاری، نیما رئیسی، مهران نائل، حسام محمودی و علیرضا آرا در ساختمان روابط عمومی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمودی کارگردان این اثر گفت: شبکه سه به دلایل مختلف همیشه انتخاب اول مردم است امسال اما شبکه دو توانست نظر مخاطبان را به سمت دل دار جذب کند. خوشحالم که مردم دل دار را دیدند و پسندیدند و حتی نقد کردند.

از تلویزیون دلگیرم اما دل دار کار شریفی بود

فراهانی نیز با اشاره بر اینکه یکی از قدیمی ترین اعضای تلویزیون است، اظهار داشت: همانطور که قدیمی ترین عضو هستم همانقدر هم از تلویزیون دلگیر هستم. دل دار را من کار شریفی دیدم و زمانی که وارد تیم دل دار شدم متوجه شدم همگی صاحب دانش در حیطه سریال سازی هستند.

وی ادامه داد: در طول پخش این سریال یک تماس از لرستان داشتم. در این پیام نوشته بود اگر آرش را نبخشی با یک برنو می آیم تهران و می کشمت. این پیام یعنی مخاطب این نقش را خوب پذیرفته است. این تماس‌ها دستمزدی است که به ما داده می‌شود.

حذف متن یا سانسور نداشتیم

ایرایی نویسنده این سریال درباره با زمانی که برای نوشتن این سریال گذاشته است، گفت: من تجربه نگارش فیلمنامه مناسبتی نداشتم و می‌توانم بگوییم این بهترین فیلمنامه‌ای بود که نوشتم. حدود ۹ ماه برای نوشتن فیلمنامه دل دار وقت گذاشتم و حدود ۹۰ درصد از نتیجه فیلمنامه به دست آمده راضی بودم.

وی ادامه داد: در طول کار از جانب کارگردان حذف متن و سانسور از طرف نداشتیم اما این موضوع پیش آمده است که بنا به شخصیت‌ها مقداری داستان تغییر کند.

کارگردان دل دار گفت شاید این اولین باری بود که در یک سریال می‌بینید که یک فرد به کما رفته فوت شد صدا و سیما در این باره هیچ دخالتی نداشتند. در سریال دل دار مسئولان خیلی همراه بودند و این موضوع پیش نیامده است که تذکری بگیریم. به هر حار مسئولان نیز از دل جامعه بیرون می آیند و می‌دانند که هنرمندان آمده‌اند کار شریفی بسازند.


در تلویزیون نمی‌توان هر چیزی را نشان داد

نویسنده این سریال نیز درباره اینکه آیا داستان فیلمنامه دل دار به روز بوده است خاطر نشان کرد: درست است مخاطب این روزها خیلی خوب دست نویسنده را می‌خواند و پایان داستان را حدس بزند اما باید بگویم که ما تمام سعی مان را کردیم که ترفندهایی به کار بگیریم تا داستان برای مخاطب جذاب‌تر شوند.

کارگردان دل دار نیز در این باره، گفت: ۷۷ درصد از مردم این سریال را دیدند و از دل دار رضایت مند بودند اما باید در نظر گرفت تلویزیون مدیوم وسیعی دارد و نمی‌توان خیلی موارد را در تلویزیون نشان داد شاید می‌شد به گونه‌ای دیگر و حتی غیر مستقیم به بحث بخشش پرداخت اما باید دانست که نمی‌توان هر داستان و دیالوگ و تصویری را در تلویزیون روی آنتن برد. باید قبول کرد هم کودک ۶ ساله پای تلویزیون نشسته است و هم مرد ۶۰ ساله و باید مراقب همه چیز بود.


روابط واقعی بین دختر وپسر را نشان دادیم

محمودی با تاکید بر اینکه خیلی چیزهایی که در تلویزیون می‌بینیم در جامعه هم می‌بینیم گفت: در این داستان نشان داده شد که ارتباط دختر و پسر قبل ازدواج وجود دارد، چون در جامعه ما این روابط وجود دارد اما ما سعی کردیم که بگوییم جوانان لطفاً ارتباط‌های قبل از ازدواج را با اعضای خانواده خود در میان بگذارید تا نشکنید تا ضربه نخورید و بتوانید درست انتخاب کنید.

وی افزود: ما ادم ها را با روایت‌هایشان واقعیت جامعه نشان دادیم و دقیقاً این موضوع را دنبال کردیم البته باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که سریال‌های شبانه بودجه کمی دراختیار دارند و بنا به بودجه باید پیش رفت.

تلویزیون رسانه ملی نیست

فراهانی نیز در باره با درام‌نویسی داستان دل دار گفت: ما باید واقع بین باشیم واقعیت این است که اکر درام نویسی در تلویزیون پایش می لنگد به خاطر مسئولان تلویزیون است مطمئناً هزار دستان را نمی‌توان با این کارهایی چون هزار دستان مقایسه کرد چون بودجه هزاردستان با دل دار یکی نبود و نیست. بارها شنیدم گفتند تلویزیون رسانه ملی است اما من قبول ندارم که تلویزیون رسانه ملی است. رسانه ملی باید دلسوز باشد.

ارزش گفت و گو را به تصویر کشیدیم

مهران نائل نیز خاطر نشان شد: در این سریال به همه شخصیت‌ها پرداخته شده بود و این موضوع اوج قدرت دل دار بود. من دو سکانس برای پایان بندی نوشتم و این به نظرم نفطه قوت کار با برادران محمودی بود.

رئیسی نیز در ادامه نشست گفت: بازیگری که با برادران محمودی و این گروه کار کند بد عادت می‌شود. چون به شدت حرفه‌ای هستند. من دل دار را دوست داشتم.

محمودی در انتهای این نشست عنوان کرد: در این سریال سعی کردیم ارزش گفت و گو را نشان دهیم. موردی که هیچکدام از نقد نویس ها و خبرنگارها به آن نپرداخت. ما در این سریال خواستیم بگوییم اعضای خانواده‌ای که از هم دلگیر هستید با هم حرف بزنید. داستان این سریال از زمانی خوب پیش رفت که کاراکتر سامان صحبت کرد. ای کاش تأثیری درزمینه ارزش گفت و گو و معاشرت روی مخاطب گذاشته باشیم.

وی ادامه‌داد: من به تیم جدید عادت ندارم و از آن مربی‌هایی هستم که به ترکیب برنده دست نمی زنم. اگر باز هم سریالی بسازم با همین گروه کار خواهم کرد. در حال حاضر نیز پیشنهاد ساخت یک سریال بسیار جدی را داشتم و به زودی اخبارش را رسانه‌ای خواهیم کرد.