قم – ایرنا – بهرام سرمست استاندار قم در پیامی درگذشت آیت‌ الله حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی از علمای افغانستان مقیم قم را تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی استانداری قم، در این پیام آمده است: خبر ارتحال عالم فرزانه حضرت آیت الله حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی (رحمت الله علیه) موجب تاثر و تالم گردید.

عالم مجاهدی که طی سالیان متمادی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی پرداخته و در دوران جهاد و مبارزه مردم مسلمان و مظلوم افغانستان نیز نقش کلیدی و بی‌بدیلی را در هدایت و رهبری این مبارزات برعهده داشتند.

اینجانب ارتحال این عالم فرهیخته را به حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزد منان برای آن مجاهد نستوه، طلب غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان معزز صبر و اجر جمیل خواستارم.

مرحوم آیت الله قربانعلی محقق کابلی از علمای افغانستانی مقیم قم از شاگردان آیت‌الله العظمی خویی در نجف اشرف بود که پس از رسیدن به درجه اجتهاد، سالیان طولانی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس، تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود و در دوران جهاد مردم افغانستان در سطوح رهبری مبارزات مردم مسلمان این کشور قرار داشت.

وی در تابستان سال ۱۳۰۷ هجری خورشیدی در استان پَروان افغانستان دیده به جهان گشود؛ تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش فرا گرفت و دوره عالی را در کابل ادامه داد.

آیت الله کابلی برای ادامه تحصیل در سال ۱۳۲۲ هجری شمسی روانه نجفِ اشرف شد و دوره عالی علمی را نزد استادانی همچون سید عبدالعلی سبزواری، شیخ کاظم تبریزی و امام خمینی فرا گرفت.

وی در سال ۱۳۵۱ هجری خورشیدی پس از ۲۰ سال تحصیل و کسب درجه اجتهاد به افغانستان و کابل بازگشت و به تبلیغ دین پرداخت؛ آیت الله کابلی در سال ۱۳۵۷ به شهر قم مهاجرت و به تدریس پرداخت.

او پیشینه جهادی نیز داشته است و پس از پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۷۱ دوباره به افغانستان رفت و یک سال در کابل ماند و سپس به ایران بازگشت و با پذیرش مرجعیت، تدریس خارج فقه را در حوزه علمیه قم پی گرفت.

۷۴۰۶/ ۶۱۳۳/‏