۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۰۵
کد خبر: 83398579
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

آیین چهلمین روز ارتحال آیت‌الله کابلی در قم برگزار می شود

قم – ایرنا – مسئول روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله قربانعلی محقق کابلی گفت: مراسم چهلمین روز ارتحال آیت‌الله کابلی از علمای افغانستان، پنجشنبه هفته جاری (۲۷ تیر) پس از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن جان احمدی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: مراسم مذکور با حضور علما، مسئولان و افغانستانی‌های مقیم ایران با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی زاده نماینده آیت‌الله کابلی در کشورهای اروپایی و نیز مراسم چهلم این عالم فرزانه در چند کشور دیگر برگزار می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود، از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به‌واسطه پیام تسلیتی که در پی ارتحال آیت‌الله کابلی صادر کرده بودند، تقدیر و سپاسگزاری کرد و گفت: صدور پیام معظم له و عنایت خاص ایشان، موجب تسلای بیت و دفتر مرحوم آیت‌الله کابلی و جامعه روحانیت و مردم افغانستان شد.

وی همچنین از پیام‌های مراجع عظام تقلید، مسئولان و شخصیت‌های مختلف ایران در پی ارتحال آیت‌الله کابلی و نیز انعکاس اخبار در رسانه‌ها تقدیر کرد و افزود: رحلت این عالم ربانی موجب تالم و تأثر ملت افغانستان شد.

وی بابیان اینکه آئین‌های یادبود گوناگونی در کشورها و شهرهای مختلف برای آیت‌الله کابلی برگزار شد، گفت: آئین تشییع و مراسم ترحیم آیت‌الله کابلی بسیار باشکوه ترتیب یافت که این امر نشان‌دهنده جایگاه بسیار والای این مرجع تقلید بود.

احمدی حضور باشکوه مردم ایران در مراسم تشییع و ترحیم آیت‌الله کابلی را نشانگر لبیک به ولایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز اثبات‌کننده دوستی و پیوند ۲ ملت ایران و افغانستان دانست.

وی در بخش دیگر سخنان خود، به بیان زندگی این عالم ربانی پرداخت و افزود: مرحوم آیت‌الله کابلی شخصیتی فرزانه، برجسته و خدومی بود که ۱۸ سال در حوزه علمیه نجف اشرف (عراق)، هفت سال در حوزه علمیه کابل (افغانستان) و ۳۵ سال در حوزه علمیه قم مشغول فعالیت و تدریس بود.

وی بیان کرد: این عالم ربانی تا زمانی که افغانستان در تصرف قرار گرفت در این کشور به فعالیت پرداخت و پس‌ازآن به ایران مهاجرت کرد و تا زمان پیروزی انقلاب افغانستان، نقش مؤثری در این زمینه ایفا کرد.

احمدی بابیان اینکه آیت‌الله محقق کابلی در مدیریت جبهه جنگ و پیروزی مردم افغانستان نقش کم‌نظیری را ایفا کرد، تصریح کرد: ایشان بعد از پیروزی انقلاب در افغانستان پایه‌گذار نماز جمعه در شهرهای مختلف این کشور شد.

وی گفت: توسط آیت‌الله محقق کابلی در کشور افغانستان؛ ۲۱ مسجد، حسینیه و مصلای نماز جمعه و ۳۰۰ حوزه علمیه ساخته‌شده و دفاتر ایشان در کشورهای افغانستان، ایران، عراق و پاکستان علاوه بر کارهای مرجعیتی در زمینه حل‌وفصل دعاوی حقوقی، پاسخگویی به پرسش‌های علمی و دینی مؤمنان و حل مشکلات مراجعه‌کنندگان خدمات گسترده‌ای را ارائه داده است.

وی همچنین به حضور فعال و صدور پیام به مناسبت‌های گوناگون توسط آیت‌الله کابلی اشاره و اظهار کرد: ایشان جایگاه دینی و سیاسی در افغانستان داشت و در جمهوری اسلامی ایران نیز تعامل گسترده با مقامات این کشور به‌ویژه رهبر معظم انقلاب داشت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره جانشینی آیت‌الله کابلی گفت: آیت‌الله محمدباقر فاضلی به‌عنوان جانشین ایشان انتخاب‌شده، آیت‌الله فاضلی از شاگردان برجسته ایشان است که ۲۵ سال در درس خارج آیت‌الله کابلی شرکت می‌کرد و نیز ۲۰ سال مسئول پاسخ استفتائات ایشان بود.

مرحوم آیت‌الله قربانعلی محقق کابلی از علمای افغانستانی مقیم قم ۲۰ خردادماه امسال در ۹۱ سالگی در این شهر مقدس دارفانی را وداع گفت. این عالم ربانی از شاگردان آیت‌الله‌العظمی خویی در نجف اشرف بود که پس از رسیدن به درجه اجتهاد، سالیان طولانی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود و در دوران جهاد مردم افغانستان در سطوح رهبری مبارزات مردم مسلمان افغانستان قرار داشت.

پیکر این عالم مجاهد ۲۳ خردادماه سال جاری، در قم تشییع و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده شد.

۷۴۰۶/ ۱۱۷۵

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha