محبوب حیدری روز جمعه در گفت و گو با ایرنا و در حاشیه بازدید از گردنه الماس خلخال افزود: با قطعی شدن طرح احداث تونل در راه ارتباطی خلخال، اسالم این مسیر ایمن شده و خواسته دیرینه مردم منطقه برای استفاده از تونل در مهمترین راه ارتباطی این شهرستان به استان گیلان محقق میشود.
وی گفت: طرح احداث یک دهنه تونل به طول ۲ کیلومتر و ۲۰۰ متر با هدف حذف گردنه سخت و صعب العبور الماس از گذشتههای دور مورد هدف اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل بود.
وی ادامه داد: با مطالعه و ارایه طرح پیشنهادی احداث تونل در این مسیر و جلب موافقت مرکز کشور برای اجرای این پروژه حیاتی منطقه بزودی یک راه ایمن و فاقد گردنه و نقطه حادثه خیز برای دسترسی اهالی خلخال به استان گیلان محقق خواهد شد.
حیدری اظهار داشت: مسیر و محل احداث تونل مشخص و تأیید شده وجز مصوبات مجلس است و با گشایش ردیف اعتباری ملی و پیوست بودجه و ابلاغ آن به اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل عملیات مطالعه این پروژه در سال جاری آغاز وبا پایان کار یک ساله مطالعت طرح زمینه برای اغاز عملیات اجرایی از اول سال اینده فراهم خواهد شد.
او افزود: با احداث این تونل در کنار حذف گردنه سخت الماس که برای نگهداری آن در فصول سرد سال بیش از هزینه ساخت راه خرج میشود مسیر فعلی خلخال به اسالم ۱۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.
حیدری گفت: در سال گذشته برای بهسازی، مرمت و تبدیل ۱۳ کیلومتر از مسیر راه فرعی خلخال به اسالم در داخل حوزه استحفاظی استان اردبیل و نیز اجرای ۶ کیلومتر بهسازی، تثبیت با سیمان و روکش اسفالت محور ارتباطی خلخال به پونل بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال اعنبار هزینه شد اما پس از گذشت یک سال از بهره برداری پروژه ۱۵۰ میلیارد ریال طلب پیمانکار مجری طرح پرداخت نشده است.
وی بیان کرد: امسال برغم بدهی هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی به پیمانکاران مجری پروژههای راه سازی، این اداره کل مدیریت بی پول را در دستور کار قرار داده و بدهی پیمانکاران مانع از ادامه عملیات اجرایی پروژههای بزرگ راه سازی در مناطق مختلف استان نشده است.
وی گفت: در زمان حاضر ۲ شهرستان گرمی و خلخال محرومترین شهرستانهای استان اردبیل در برخورداری از راههای ارتباطی مناسب هستند که محرومیت گرمی بیشتر از این منطقه است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان از افزایش تلاش برای تکمیل کار عملیات اجرایی احداث راه در منطقه رانشی محور خلخال به گیوی خبر داد و افزود: رانش در مناطق کوهستانی استان یک امر طبیعی بوده و نمیتوان شرکت اب منطقهای و مجری راه جایگزین سدگیوی را مقصر رانش کوه و تخریب این جاده اعلام کرد.
او گفت: پیمانکار مجری این پروزه یک هزار و ۱۰۰ متری احداث راه جدید در منطقه رانش کوه همه ماشین الات خود را بسیج کرده وهم اکنون ۳۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز پروزه نیز تأمین شده است.
وی با تاکید بر اینکه پس از پایان کار عملیات اجرایی پروژههای راه سازی و تحویل آن به بخش راهداری استان این اداره کل هیچ گونه مسؤولیت و وظیفهای در قبال راهداری مسیرهای فرعی، اصلی و بزرگراهی تکمیل شده استان را ندارد، افزود: انتظار از رسانههای جمعی شفاف سازی موضوع در زمان وقوع حوداث رانندگی در سطح محورهای ارتباطی و تفکیک وظایف راهداری از راه سازی است.
حیدری گفت: اداره کل راه وشهرسازی استان اردبیل همچنین هیچ گونه وظیفهای درقبال روکش آسفالت، لکه گیری، نصب علائم و یا خط کشی محورهای ارتباطی تحویل شده به راهداری را ندارد.
شهرستان خلخال، استان اردبیل را به استان گیلان متصل میکند، جاده خلخال - اسالم و خلخال - پونل ۲ راه ارتباطی استانهای اردبیل و گیلان است.
۷۱۱۹/ ۱۲۵۷