پکن- ایرنا- رییس دانشگاه مطالعات بین الملل پکن گفت: توسعه روابط علمی و فنی میان دانشگاه های ایران و چین با هدف تقویت سطح علمی دو کشور ضروری است.

"جی جین بیاو" (ji jinbiao) روز شنبه در دیدار "محمد کشاورز زاده" سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین افزود: توسعه روابط برای دو کشور و همچنین دانشگاه های دو طرف مهم است در همین راستا دانشگاه مطالعات بین المللی پکن می کوشد سهم خود را در توسعه روابط علمی میان تهران و پکن ایفا کند.
او با اشاره به حضور شخصیت های سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نشست های مختلف این دانشگاه گفت: در یک سال اخیر شاهد حضور "کمال خرازی" مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و همچنین "حداد عادل" عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دانشگاه و سخنرانی آنها برای دانشجویان بوده ایم که بیانگر مناسب ارتباط دانشگاه با ایران و شخصیت های ایرانی است.
رییس دانشگاه مطالعات بین الملل پکن در بخش دیگری از سخنانش به همکاری های این دانشگاه با دانشگاه ها و نهادهای علمی و فرهنگی ایران اشاره کرد و گفت: در سال جاری میلادی تفاهم نامه همکاری با دانشگاه تهران امضا شده است.
"جی" افزود: در حال حاضر نیز مراحل اولیه انعقاد تفاهم نامه همکاری با موسسه دهخدا نیز در جریان است و امیدواریم با همکاری و کمک سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین، این تفاهم نامه زودتر به سرانجام برسد.
وی همچنین به برنامه این دانشگاه برای امضا تفاهم نامه با بنیاد سعدی اشاره کرد و گفت: در حال رایزنی و مشورت برای امضا با این بنیاد ایرانی هستیم.
رییس دانشگاه مطالعات بین الملل پکن در ادامه به اهمیت این دانشگاه به رشته زبان و ادبیات فارسی اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت تقویت روابط دو کشور و همچنین تربیت فارسی آموزان چینی، این دانشگاه از سال ۲۰۱۷ میلادی اقدام به راه اندازی رشته زبان فارسی کرده است.
او تصریح کرد: با استقبال خوب دانشجویان چینی، تا کنون ۳۱ دانشجو در رشته زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه جذب شده اند.
در دانشگاه مطالعات بین المللی پکن ۱۰ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند که ۱۲۰۰ نفر آنها از کشورهای خارجی هستند.