تهران - ایرنا - روابط تجاری میان سوریه و اردن پس از بازگشایی گذرگاه مرزی "جابر- نصیب" میان دو کشور شاهد رشد بود، اما این روند با فراز و فرودهایی همراه بوده به طوری که اتفاقاتی همچون سخت گیری دمشق برای ورود کامیون های اردنی به سوریه و از سویی تحریم واردات کالاهای سوری از سوی اردن این روابط را با پیچیدگی رو به رو کرده است.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم در روز شنبه، «طارق الحموری» وزیر صنعت و تجارت اردن تصمیم اخیر امان مبنی بر ممنوعیت ورود کالاهای سوری به اردن را در پاسخ به مخالفت دمشق برای ورود کالای اردنی به سوریه دانست.

سوریه تاکنون پاسخ رسمی به این تصمیم نداده ولی گذرگاه مرزی "جابر- نصیب" همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهد.

رسانه های اردنی اعلام کرده اند که کامیون های تجاری اردن حین ورود به خاک سوریه با بازرسی های شدید مواجه شده و گاهی برای ورود باید چند روز در مرز منتظر می ماندند.

در مقابل مقامات سوری اعلام کرده اند که این اقدامات پیشگیرانه بوده و برای تامین امنیت صورت می گیرد.

ناظران بین المللی معتقدند که دخالت ها و فشارهای آمریکا بر اردن برای توقف مبادلات تجاری با سوریه هم در اتفاقات اخیر بی تاثیر نبوده است.

رسانه ها ایجاد محدودیت های گسترده از سوی اردن برای انتقال سوخت به سوریه را نیز در پیچیده تر شدن روابط تجاری میان دو کشور موثر می دانند.

گذرگاه مرزی "جابر- نصیب" ۲۳ مهر ماه سال گذشته بعد از سه سال تعطیلی با حضور جمعی از مسئولان اقتصادی و خبرنگاران سوریه و اردن به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

گذرگاه نصیب در نقطه صفر مرزی میان اردن و سوریه قرار دارد و نقش اساسی در حمل و نقل کالا میان دو کشور بازی و کشورهای منطقه بازی می کند.

بازگشایی این گذرگاه آغازی برای تحول اقتصادی و سیاسی سوریه و اردن بعد از پسابحران (جنگ حدود هشت ساله در سوریه) به حساب می آید.

این معبر قبل از بحران سوریه به دلیل عبور کالاها و محصولات اردن، لبنان، سوریه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فعال ترین گذرگاه مرزی دو کشور به شمار می رفت که ادامه فعالیت جدید آن مورد تاکید مسئولان سوری و اردنی بود.
پس از بازگشایی گذرگاه 'نصیب - جابر' در مرز سوریه و اردن روزانه دو هزار و ۱۰۰ مسافر از این معبر عبور می کنند.
پیش از آغاز بحران سوریه روزانه حدود ۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون از هر طرف این گذرگاه عبور می کرد.

/