سمنان- ایرنا- رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان گفت: یکهزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به کشت گیاه خارشتر به عنوان گیاه کم آب بر و متناسب با اقلیم اختصاص یافته است.

سید حسن میرعماد روز یکشنبه در آئین تجلیل از بهره برداران نمونه عرصه کشاورزی در سالن اجتماعات شماره ۲ سازمان جهادکشاورزی استان سمنان افزود: خارشتر در گذشته به عنوان گیاه مهاجم شناخته می‌شد اما اکنون با تحقیقات انجام شده، این گیاهی غنی‌ترین منبع پروتئین شناخته شده و افزایش وسعت کشت این گیاه سازگار با اقلیم منطقه، در دستور کار است.

وی ادامه داد: پروتئین گیاه خارشتر در حد جو است و چشم انداز استان سمنان توسعه کشت خارشتر در وسعت ۱۰ هزار هکتار است.

به گفته وی، ۹۰ درصد نیاز غذایی کشور در داخل کشور تأمین می‌شود و خودکفایی در تولید گندم برای چهارمین سال پیاپی گواه این گفته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته چهار هزار و ۲۰۰ هکتار سامانه نوین آبیاری در استان سمنان اجرا شده است، افزود: در مجموع ۳۴ هکتار سامانه آبیاری نوین در استان اجرایی شده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال پنج هکتار بر وسعت سامانه نوین آبیاری افزوده شود.

وی با اشاره به محدودیت منابع آبی در استان سمنان و ضرورت مدیریت مصرف افزود: ۳۷ کیلومتر لایروبی قنات و ۱۰۰ کیلومتر اصلاح و مرمت کانال در استان انجام شده است.

میرعماد ابراز داشت: براساس سند بهره وری آب در بخش کشاورزی، ۱۲ درصد وسعت کشت در استان سمنان کاهش یافته، اما ۲۷ درصد بر بهره وری افزوده شده است.

وی تصریح کرد: با کاهش یک هزار و ۱۳۴ هکتار از وسعت کشت در سال گذشته، ۱۲ میلیون متر مکعب مصرف آب کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: افزایش عملکرد در واحد سطح چشم انداز استان سمنان براساس سند بهره وری آب در بخش کشاورزی است و اکنون استان در مسیر تحقق گام‌های بلندی برداشته ایت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان اظهار داشت: میزان تولید گوشت قرمز استان در سال ۹۲ و ۹۳ حدود ۱۰ هزار تن بود و سال گذشته به ۲۱ تن رسید و امسال چشم انداز استان افزایش تولید گوشت قرمز به میزان ۲۸ تن است.

در این آئین، تولیدکنندگان و بهره برداران نمونه بر اساس ۶ شاخص انتخاب شدند که مدیریت مصرف آب، رعایت سلامت غذا، شرکت در برنامه آموزشی و ترویجی، تولید و انتقال دانش به دیگر کشاورزان از جمله شاخص‌ها بود.

در سی و چهارمین آئین انتخاب و معرفی جهادگران نمونه عرصه کشاورزی، ۴۲ بهره بردار نمونه در زمینه تولیدات محصولات زراعی، دامی، کشاورزی، شیلات و صنایع تبدیلی و تکمیلی با حضور کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایری کشور تجلیل شدند.

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت اراضی استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.

از بیست و یکم تا بیست و هفتم خردادماه هفته جهاد کشاورزی نامیده شده است و شعار امسال هفته جهاد کشاورزی، «رونق تولید، امنیت غذایی کشور» نامگذاری شده است.

۷۴۰۸/‏ ۷۳۴۲