اویونیک یا الکترونیک هواپیما (Avionics) یکی از شاخههای مهندسی برق در باره طراحی و ساخت سامانههای مخابراتی، ناوبری، الکترونیکی، کنترل و هدایت سخت افزاری و نرم افزاری انواع پرندههای مسافربری، نظامی، بدون سرنشین و همانند آن است.
مجدالدین نجفی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: رشته مهندسی اویونیک در کشورمان، نوپا بشمار میآید و دانشگاههای معدودی در این بخش فعالند اما با توجه به حمایتهای صورت گرفته و اجرای برخی طرحها مانند طرح کلان ملی " توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای جت مسافربری ۱۵۰ نفره " پیشرفتهای خوبی در تولید دانش فنی مرتبط با آن حاصل شده است.
" توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای جت مسافربری ۱۵۰ نفره " یکی از طرحهای کلان ملی است که اجرای آن از سال ۹۱ با همکاری چند دانشگاه از جمله دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان مجری همکار در بخش اویونیک آغاز شد.
وی با بیان اینکه طراحی مفهومی طرح کلان ملی توسعه فناوریهای هواپیمای جت مسافربری ۱۵۰ نفره توسط پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان اجرا شده است، خاطرنشان کرد: طراحی مقدماتی آن هنوز بطور کامل اجرا نشده و تکمیل آن مستلزم تخصیص بودجه مورد نیاز و تداوم اجرای طرح است.
نجفی با تاکید بر اینکه این طرح کلان ملی، ملغی نشده است، اضافه کرد: بسیاری تصور میکردند که هدف از اجرای این طرح ساخت هواپیماست درحالیکه قرار بود دانش فنی آن شکل بگیرد و در صورت تشکیل کنسرسیوم بین المللی برای تولید آن در سالهای آتی اقدام شود.
وی ادامه داد: اجرای این طرح کلان ملی باعث ایجاد دیدگاههای مناسب نسبت به صنعت هواپیمایی و دانش فنی مرتبط با آن بویژه در بخش اویونیک شد، علاوه بر آشنایی بیشتر دانشجویان و پژوهشگران با این مبحث، کاربران جدیدی برای آن تعریف کرد و منجر به توسعه فعالیت پژوهشکدههایی مانند اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان شد.
عضو هیأت علمی پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان، تولید دانش فنی و خط مشی علمی (science policy) را از خروجیهای اجرای این طرح در این پژوهشکده عنوان و تصریح کرد: طراحی خط مشیهای علمی در زمینههای معماری عمومی اویونیک و پهپادها و تولید چند پرنده بی سرنشین در جهت رفع نیازهای کشور از جمله این دستاوردها بود.
وی با بیان اینکه محققان دانشگاهی و فعالان صنعت هوا و فضا، دستاوردهای خوبی در چند سال اخیر در طراحی و ساخت انواع پرندهها بویژه پرندههای بدون سرنشین داشتند، اظهار داشت: این دستاوردها بیشتر در بخش دفاعی بود و لازم است در بخشهای تجاری، مسافربری و امدادی نیز توسعه یابد.
دبیر کنفرانس ملی اویونیک ایران با اشاره به اینکه دانش آموختگان رشتههای مرتبط با صنعت هوا و فضا هنوز چندان وارد حیطههای تجاری آن نشدهاند، تصریح کرد: لازم است دانشجویان و کارشناسان در کشورمان با بهره گیری از ظرفیتها و تجربههای موجود در این بخش، گامهای جدی تری بردارند.
وی با اشاره به برگزاری چهارمین کنفرانس ملی اویونیک ایران در آبان سال جاری در دانشگاه صنعتی اصفهان، گفت: این رویداد به ارتقای جایگاه علمی و صنعتی کشور در حوزه مهندسی برق و الکترونیک هوانوردی و افزایش ارتباط پژوهشگران دانشگاه و متخصصان صنعتی کشور کمک میکند.
نجفی افزود: آخرین دستاوردهای علمی و صنعتی مرتبط با مهندسی اویونیک در این همایش در اختیار شرکت کنندگان قرار میگیرد و نشستها و کارگاههای تخصصی برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این رویداد همزمان با ششمین کنفرانس رادار و سامانههای مراقبتی ایران برگزار خواهد شد، اظهار داشت: نمایشگاه آخرین دستاوردهای شرکتهای فعال در این زمینه نیز در چهارمین کنفرانس ملی دوسالانه اویونیک ایران برپا میشود.
چهارمین دوره کنفرانس ملی اویونیک ایران، ۲۹ و ۳۰ آبان ماه سال جاری با همکاری سازمان صنایع هوایی و پژوهشکده اویونیک به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار خواهد شد.
سامانههای مخابراتی، ناوبری و نظارتی، مدیریت و کنترل پرواز، اویونیک ماژولار یکپارچه، مهندسی عوامل انسانی در طراحی کابین، پرندههای بدون سرنشین، مدیریت ترافیک هوایی، تضمین کیفیت و تضمین طراحی، سیاستگذاری و مدیریت راهبردی در اویونیک و سیستمهای رادار هواپایه، جنگال و الکترواپتیک محورهای اصلی این کنفرانس است.
دانشگاه صنعتی اصفهان تنها پژوهشکده اویونیک زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را دارد. این دانشگاه با حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیأت علمی یکی از دانشگاههای برتر کشور مطرح است.
۶۰۲۲/ ۳۰۱۱