به گزارش روز سه شنبه ايرنا، طرح كلان ملي هواپيماي جت مسافربري در پنج مرحله طراحي مفهومي، طراحي اوليه، خريد تجهيزات، ساخت و مونتاژ و تست هاي زميني و پروازي تعريف و دانشگاه صنعتي اميركبير به عنوان محور اين طرح، مسئول طراحي بدنه هواپيماي مسافربري شد.
اجراي بخش اويونيك ( الكترونيك هواپيما ) اين طرح نيز به دانشگاه صنعتي اصفهان، طراحي موتور به دانشگاه علم و صنعت و طراحي بال هاي هواپيما به پارك علم و فناوري فارس واگذار شد.
مرحله نخست اجراي بخش اويونيك كه شامل طراحي مفهومي است در دانشگاه صنعتي اصفهان به اتمام رسيده و به همين بهانه، نشريه خبري دانشگاه صنعتي اصفهان به نام « پژواك دانشگاه » در نخستين شماره خود مورخ مهر امسال در گفت و گو با دكتر وحيد غفاري نيا، رييس پژوهشكده ايونيك اين دانشگاه به بررسي آخرين تلاش ها در مسير طراحي و ساخت هواپيماي بومي ايراني پرداخته است.
غفاري نيا در اين مصاحبه در پاسخ به اين سئوال كه پيش بيني و انتظار شما از ادامه روند اين طرح در آينده چيست، پاسخ داده است: طبق برنامه بايد بعد از اتمام مرحله طراحي مفهومي، مرحله طراحي مقدماتي آغاز مي شد كه البته به دليل عدم تامين منابع مالي چنين نشد.
وي افزود: البته در اين مدت كار متوقف نشده است و گروه هاي پژوهشي فعال در دانشگاه هاي مختلف به بازنگري طراحي مفهومي و برنامه ريزي دقيق تر مرحله طراحي مقدماتي پرداخته اند.
وي تاكيد كرد: با توجه به هزينه هايي انجام شده ضروري است تا با اجراي مرحله هاي بعدي طرح، اهداف اوليه محقق شود.
غفاري نيا در پاسخ به اينكه طرح كلان ملي هواپيماي مسافربري در بخش اويونيك در چه مرحله اي قرار دارد گفت: پژوهشكده اويونيك دانشگاه صنعتي اصفهان در مدت يك سال موفق به اتمام مرحله طراحي مفهومي بخش اويونيك شد.
وي افزود: اين طراحي منجر به پيش بيني انجام حدود چهار هزار فعاليت و تهيه نزديك به هزار كتابچه براي مرحله بعدي شد.
وي خاطرنشان كرد: در اجراي مرحله طراحي مفهومي، 110 نفر در قالب هفت گروه تخصصي و چهار گروه مديريتي همكاري داشتند و حاصل فعاليت هاي پژوهشي بخش هاي همكار 456 هزار نفر ساعت و در بخش صنعت، 150 هزار نفر ساعت است.
رييس پژوهشكده اويونيك دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به اينكه ايران تا 20 سال آينده نياز به 50 ميليارد دلار براي خريد هواپيما دارد گفت: بنابراين ضروري است تا حركت اساسي در صنعت هوانوردي كشور براي رفع اين نياز مهم انجام شود.
غفاري نيا با بيان اينكه طرح كلان ملي هواپيماي مسافربري در همين راستا تعريف شده است افزود: البته نبايد انتظار داشت كه با انجام يك طرح كلان همه مشكل هاي صنعت هوايي كشور رفع شود.
وي ادامه داد: سوء برداشت هايي از عنوان اين طرح شده است تا حدي كه خروجي آن را ساخت يك هواپيماي مسافربري بسيار پيشرفته مي پندارند در حاليكه بودجه اين طرح كمتر از يك درصد بودجه مورد نياز براي توسعه يك هواپيماي مسافربري جديد است.
وي با بيان اينكه انتظارها و توقع ها بايد متناسب با امكانات و بودجه موجود باشد خاطرنشان كرد: البته عنوان طرح نيز « توسعه فناوري هاي كليدي هواپيماي مسافربري » است نه ساخت آن.
غفاري نيا با اشاره به اينكه در اين طرح، دستيابي به فناوري هاي كليدي در طراحي و ساخت بال، بدنه، موتور و اويونيك به عنوان بخش هاي اصلي هواپيما مد نظر بوده است گفت: با توجه به نياز كشور به هواپيماي نوع پرواز مياني ( 120 تا 200 نفره)، توسعه فناوري هاي يك هواپيماي مسافربري 150 نفره مانند ايرباس 320 و بوئينگ 737 مبناي كار قرار گرفته است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان درباره اويونيك نيز توضيح داد: اين موضوع در كنار سازه و موتور، يكي از سه جزء اصلي هواپيما و بالگرد است.
وي اضافه كرد: بيشتر كاركردهاي پرنده به تجهيزات اويونيك آن وابسته است و ايمني كارايي پرواز را فناوري هاي به كار رفته در اويونيك تعيين مي كنند.
وي اظهار كرد: در يك هواپيماي مسافربري مشابه طرح ما، بيش از 200 نوع حسگر، حدود 300 عملگر، بيش از 200 پردازنده، بيش از پنج ميليون كد نرم افزاري و حدود 50 سيستم رايانه اي در قالب يك شبكه با يكديگر ارتباط دارند و اجزاي اويونيك هواپيما را تشكيل مي دهند.
وي با بيان اينكه اين رشته در بخش هاي غير هوايي مانند تانك، زير دريايي و پهپاد نيز كاربرد دارد تصريح كرد: با وجود اهميت و جايگاه بالاي اين رشته علمي، در كشور ما تا كنون بيشتر فعاليت ها در اين زمينه معطوف به تعمير و نگهداري تجهيزات و ارتقاء سيستم اويونيك برخي هواپيماها بوده است.
غفاري نيا افزود: هم اينك دانشگاه صنعتي اصفهان بدليل مجاورت با مهمترين صنايع هوايي كشور و ظرفيت بالا در زمينه برق و رايانه ، نقش محوري را در حوزه اويونيك عهده دار است.
وي خاطرنشان كرد:پژوهشكده اويونيك دانشگاه صنعتي اصفهان نيز بعنوان نخستين پژوهشكده اويونيك كشور در سال 1392با حمايت سازمان صنايع هوايي و تصويب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در راستاي طرح كلان ملي هواپيماي مسافربري و انجام پژوهش هاي كاربردي افتتاح شد.
دانشگاه صنعتي اصفهان در رتبه بندي اخير مؤسسه معتبر بين المللي تايمز در سال 2015 نيز با كسب رتبه 63 با قرار گيري مجدد در فهرست يكصد دانشگاه برتر با كمتر از 50 سال قدمت جهان، 29 رتبه ارتقاء يافت.
اين دانشگاه فعاليت خود را از سال 1356 آغاز كرده و اكنون با حدود 12 هزار دانشجو و 500 عضو هيات علمي يكي از دانشگاه هاي برتر كشور است.
ت/3011/ 6022
اصفهان- ايرنا- طرح مهم و كلان ملي « توسعه فناوري هاي كليدي هواپيماي جت مسافربري 150 نفره در طراحي و ساخت» در سال 1391 مصوب و اجراي آن آغاز شد كه اكنون ادامه اين طرح در مرحله طراحي مقدماتي ( اوليه) در انتظار تامين منابع مالي است.